Untitled-1 copy

فرآیند‌های تجاری و روش‌های توزیع

با توجه به فعالیت شرکت آبسال در زمینه تولید و فروش لوازم‌خانگی، این بنگاه اقتصادی سعی دارد، محصولات خود را از طریق نمایندگان فروش و توزیع به سراسر ایران عرضه کند. این شرکت همچنین استراتژی‌هایی را در زمینه ارائه خدمات پس از فروش تدوین کرده است و همواره خود را ملزم به اجرای آنها می‌داند. همچنین فروش و توزیع لباسشویی به نمایندگان براساس سامانه جامع تجارت از 1/ 08/ 1399 اجباری شده است؛ این امر یعنی اینکه فرآیند فروش لباسشویی به نمایندگان اصلی و فرعی تا مصرف‌کننده نهایی باید در این سامانه ثبت شود.

عوامل موثر بر صنعت و محیط بیرونی شرکت

رکود اقتصادی ناشی از مشکلات به وجود آمده از ویروس کرونا و موج‌های بعدی آن، سیاست‌ تحریمی ایالات‌متحده و مشکلاتی که در خصوص ارتباط تجاری با سایر شرکت‌ها ایجاد کرده است و واحد‌های زیرپله‌ای، غیر‌استاندارد و زیانده که همچنان اجازه فعالیت به آنها داده می‌شود، از جمله چالش‌هایی هستند که فعالیت شرکت آبسال را با اختلال مواجه می‌کنند. با وجود افزایش قیمت مواد اولیه و بهای تمام‌شده، عمده بار سنگین فروش، بر دوش شرکت‌هایی است که به‌طور مستقیم با مصرف‌کننده در تماس هستند. موضوع دیگری که می‌تواند بر سودآوری شرکت تاثیرگذار باشد، تلاش دولت در اواخر سال گذشته در زمینه کاهش قیمت لوازم‌خانگی بوده است.

پیش‌بینی وضعیت تولید

ریسک‌ها و شرایطی که عوامل مختلف برای شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند، می‌تواند دید خوبی به تحلیلگران ارائه کند تا بتوانند میزان تولید محصولات شرکت‌ها را برای فصل‌های آینده پیش‌بینی کنند. بودجه‌ای که شرکت آبسال در 9ماه پایانی سال 1401 برای محصولات خود در نظر گرفته، تولید 38‌هزار دستگاه کولر آبی، 106‌هزار دستگاه بخاری گازی و 50‌هزار دستگاه ماشین لباسشویی است. تولید کولر و بخاری گازی از سال 97 و با توجه به وضعیت رکود ناشی از تورم‌ افسارگسیخته در اقتصاد، با روند کاهشی همراه بوده است. در این میان، تنها تولید ماشین لباسشویی افزایش یافته است.

پیش‌بینی فروش

با توجه به اینکه طی چهار سال اخیر بین 75 تا 80‌درصد کولر در داخل کشور به فروش رسیده است، پیش‌بینی می‌شود به‌طور متوسط در سال آینده نیز، حدود 78‌درصد از این محصول در داخل فروخته شده و 22‌درصد از آن به کشور‌های همسایه صادر شود. بنابراین پیش‌بینی‌های تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که 29‌هزار و 600دستگاه کولر در داخل به فروش برسد و 8‌هزار و 300دستگاه از این محصول در سه‌فصل پایانی سال، به کشور‌های خارجی صادر شود. این در حالی است که قرارداد‌های خوبی در زمینه صادرات کولر، منعقد شده است. پیش‌بینی‌های شرکت نیز حاکی از صادرات 10‌هزار دستگاه کولر در فصول پایانی سال است.صادرات بخاری گازی که بین 7‌ تا 11‌درصد از فروش کل این محصول را تشکیل می‌دهد، احتمالا نسبت به سال 1400، با کاهش قابل‌توجهی همراه شود؛ چرا که شرکت در سه‌ماه ابتدایی سال، صادرات بخاری گازی به خارج از کشور نداشته است. صادرات ماشین لباسشویی نیز در سال‌های اخیر تقریبا متوقف شده است و احتمالا فروش داخلی آن در 9ماه پایانی سال به حدود 50‌هزار دستگاه برسد؛ در نتیجه، مجموع فروش این شرکت در سال 1401، به 260‌هزار دستگاه خواهد رسید.

آبسال محصولات خود را چند می‌فروشد؟

بررسی گزارش‌های فعالیت ماهانه در آبسال نشان می‌دهد، نرخ بخاری گازی از ابتدای سال‌جاری، روند کاهشی داشته، به‌طوری که نرخ این محصول در فروردین‌ماه به‌طور متوسط یک‌میلیون و 300‌هزار تومان و در تیرماه 950‌هزار تومان بوده است. در مرداد نیز این شرکت، بخاری گازی را با نرخ یک‌میلیون و 500‌هزار تومان به فروش رسانده است. فرض محافظه‌کارانه تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» با وجود فروش بیشتر در شهریور و مردادماه برای نرخ بخاری همان یک‌میلیون و 500‌هزار تومان طی 9ماه پایانی سال است.

نرخ کولر آبی نیز با نوسانات زیادی همراه بوده است. این محصول در فروردین‌ماه با نرخ 4میلیون و 100‌هزار تومان به‌ازای هر دستگاه فروش رفته و در خردادماه، نرخ این محصول به 3میلیون و 600‌هزار تومان به‌ازای هر هردستگاه کاهش یافته است. اما دوباره روند صعودی نرخ کولر قیمت این محصول را در مردادماه به 4میلیون و 100‌هزار تومان برگرداند. احتمالا با شروع فصل سرما در 6ماه پایانی سال فروش کولر و نرخ آن نیز کاهش یافته و فروش کولر با نرخ متوسط 3میلیون و 800‌هزار تومان به‌ازای هر دستگاه، در ادامه سال‌جاری، فرض خوبی به نظر می‌رسد. نرخ کولر آبی صادراتی نیز در ماه‌های اخیر به‌طور متوسط 120دلار به‌ازای هر دستگاه بوده که این نرخ برای ادامه سال تقریبا معقول به نظر می‌رسد و با فرض نرخ دلار نیمایی 26‌هزار تومان، نرخ ریالی این محصول، 3میلیون و 100‌هزار تومان به ازای هر دستگاه خواهد بود. فروش ماشین لباسشویی با افزایش نرخ خوبی در سال‌جاری همراه بوده؛ به طوری که قیمت این محصول در مرداد، به 6میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. با مفروضات فوق، درآمد این شرکت در فصول باقی‌مانده سال به 636میلیارد تومان و در پایان سال 1401، به 890میلیارد تومان خواهد رسید.

مواد اولیه آبسال از کجا تامین می‌شود؟

مواد اولیه شرکت آبسال شامل آهن‌آلات، موتور کولر و کویل است که از داخل کشور تامین می‌شود. حدود 23‌درصد از قطعات نیز از کره‌جنوبی وارد می‌شود. این شرکت در بودجه‌ای که برای سال 1401 در کدال منتشر و تدوین کرده است، انتظار دارد 403میلیارد تومان مواد اولیه را در فصول باقی‌مانده سال برای تولید محصولات مصرف کند.