جاذبه‌های توریسم فریدونکنار

این روزها که میل به سفر در میان بسیاری از ایرانی‌‌ها به دلیل تورم کاهش پیدا کرده‌‌‌‌، این روزها که بسیاری عنوان می‌کنند شرایط روحی مناسبی ندارند، می‌توان گزینه‌هایی را در نظر گرفت که هم امکان سفر یک‌روزه برایش مهیاست و هم می‌تواند سفری متفاوت باشد. اگر مبدأ سفر را تهران در نظر بگیریم، فریدونکنار و سرخرود تا تهران ۴ ساعتی راه دارد، اگر صبح خیلی زود از خانه بیرون بزنید، ‌‌از ترافیک تهران هم خبری نیست و راحت و با صرف زمانی محدود از جاده هراز می‌توانید خودتان را به سرخرود برسانید. در سرخرود سراغ منطقه‌‌ای را بگیرید که در آنجا می‌توان قوهای فریادکش را مشاهده کرد. قوهای فریادکش همان‌طور که از نام‌‌شان برمی‌‌آید گونه‌‌ای از قو است‌‌ اما تفاوت‌‌هایی با سایرین نظیر قوهای گنگ یا قوهای کوچک دارد. قوهای فریادکش نوک‌‌شان بیشتر زرد است. آنها در حوالی قطب شمال زندگی می‌کنند و در زمستان با برودت هوا به سمت سرخرود می‌‌آیند. به نظر شما هیجان‌‌انگیز نیست، گونه‌‌ای را ببینید که چند هزار کیلومتر پرواز کرده تا خودش را به ایران و حاشیه جنوبی خزر برساند.

نکته مهم درباره قوهای فریادکش این است که لحظه‌‌ای صدایشان قطع نمی‌شود، مشاهده این قوها در ساعت‌‌های ابتدایی صبح راحت‌‌تر انجام می‌شود زیرا‌‌ در این بازه زمانی آنها به خشکی نزدیک‌‌تر می‌شوند. در زمان دیدن این قوها و سایر گونه‌های پرنده بهتر است آرام و ساکت باشید، سعی کنید لباس‌‌های استتار که همان رنگ‌‌های کرمی یا سبز ارتشی است بپوشید، با در نظر گرفتن این مولفه‌های رفتاری و در کنار آن داشتن دوربین دو‌چشمی یا دوربین عکاسی، هم می‌توانید دید بهتری نسبت به گونه‌هایی که در مناطق دورتر قرار گرفته‌‌اند داشته باشید و هم تصاویری را ثبت کنید که تا مدت‌ها یاد سرخرود را در شما زنده نگه می‌‌دارد و عکس‌های شما را متفاوت از یک سفر ساده به شمال می‌کند.

ساعتی را در کنار تالاب‌‌ها و زمین‌‌های زراعی که پذیرای قوها هستند بگذرانید‌‌، اگر خسته نیستید و توان رانندگی دارید‌‌، سری هم به فریدونکنار بزنید. در این شهر هم  گونه‌های مختلف غازها، اردک‌‌ها، کاکایی‌‌ها و... دیده می‌شوند. حواصیل خاکستری، چنگر نوک‌سرخ‌‌، طاووسک، اردک بلوطی، اردک نوک‌پهن، غاز خاکستری، خوتکای ابرو سفید تنها چند نمونه از این پرنده‌ها هستند که مشاهده آنها در این تالاب امکان‌‌پذیر است. این پرنده‌ها از ابتدای مهر و آغاز فصل سرد در روسیه‌‌، آذربایجان و قزاقستان به سمت مازندران و تالاب‌‌های آن پرواز می‌کنند.

لذت خرید در بازار محلی

بازار محلی فریدونکنار دیگر جاذبه این شهر است‌‌، در این بازار زنان زیادی را می‌‌بینید که محصولات خود را به فروش می‌‌رسانند، در این بازار می‌توان کالاهای مختلفی از سبزی آماده مرغ ترش یا «دلار» ماست را تهیه کرد. سبزی خشک و تازه‌‌، انواع ترشی‌‌جات، رب انار و آلو و... از دیگر محصولاتی هستند که بوی آنها این بازار محلی سرپوشیده را پر کرده است. با خرید و صرف ناهار در رستورانی در فریدونکنار یا یک چای‌خوری در همان حوالی که آش محلی به مشتریانش عرضه می‌کند‌‌، می‌توانید ساعتی را هم کنار دریا در زمان بازگشت به سرخرود بگذرانید و اگر فلاسک‌‌تان را همراه برده‌‌اید‌‌، یک فنجان چای یا قهوه داغ صرف کنید. اگر قصدتان از این سفر یک برنامه یک روزه بوده‌‌، اکنون زمان بازگشت است‌‌. برای برگشت هم می‌توانید از جاده هراز به تهران برگردید و هم از جاده فیروزکوه. بسته به آب و هوا و وضعیت مسیرها انتخاب کنید.

پیشنهاد

اجرای این سفر به شکل دو‌روزه خستگی کمتری برای شما به همراه دارد. بنابراین چنانچه دو روز تعطیل آخر هفته را دارید برای کاهش خستگی سفر، بهره بردن بیشتر از آب و هوای سالم و دیدن زیبایی‌‌های این منطقه، سفرتان را دو‌روزه برنامه‌‌ریزی کنید. با توجه به برودت هوا، پیش از سفر حتما استعلام‌‌های لازم را بگیرید و بعد راهی جاده شوید. دوربین دو چشمی و عکاسی یا یکی از آنها را در این سفر به همراه داشته باشید. گرچه تلفن‌‌های همراه این روزها توانسته‌‌اند جای دوربین‌‌های عکاسی را بگیرند، ولی برای عکاسی از حیات‌‌وحش همچنان دوربین‌‌ها گزینه بسیار بهتری به شمار می‌‌روند. از هر گونه سرو صدا در محیط‌‌هایی که این گونه‌ها را مشاهده می‌کنید، پرهیز کنید زیرا سر و صدا احساس ناامنی را به آنها منتقل کرده و باعث دور شدن آنها می‌شود. برای انتخاب محل اقامت اگر از سایت‌‌های رزرواسیون کمک می‌گیرید، حتما به پیام‌‌هایی که میهمانان قبلی نوشته‌‌اند دقت کنید. مواردی مشاهده شده که همان اشکالات و کاستی‌‌هایی که در نظر آمده، ‌‌عینا وجود داشته و میزبان نسبت به رفع آنها هیچ اقدامی  نکرده است.