جایگزین هوای آلوده در اطراف کلان‌شهر‏‏‌ها

در عین حال فشارهای زیادی هم به خانواده‌‌‌ها در ماه‌‌‌های اخیر وارد شده که کودکان هم از آن تاثیر پذیرفته‌‌‌اند. در نظر گرفتن سلامت روان کودکان در کنار سلامت جسمی ایجاب می‌کند که خانواده‌‌‌ها زمان بیشتری را برای کودکان بگذارند و در عین حال حتی با یک سفر کوتاه به یک منطقه خوش آب و هوا، ‌‌‌ فضای تنفس سالم برایشان مهیا کنند. در تهران و سایر کلان‌شهرها که این روزها‌‌‌، هوای آلوده را تجربه می‌کنند روستاها یامناطقی وجود دارد که برای سفر یک‌روزه مناسبند. با این حال از آنجا که ممکن است اقامتگاه‌‌‌ها یا هتل‌‌‌های این مناطق با استقبال بالا مواجه شود، ‌‌‌ بهتر است در ابتدای هفته کار رزرو آنها را انجام دهید. این کار سبب می‌شود برنامه‌‌‌ آخر هفته‌‌‌تان را از همان ابتدا بدانید و یک هفته پرانرژی را برای فرزندانتان رقم بزنید.

سفر به کوه‌‌‌های پربرف

بچه‌‌‌ها معمولا طبیعت‌‌‌، برف و... را دوست دارند، ‌‌‌ بنابراین بهتر است در میان گزینه‌‌‌های مختلف، ‌‌‌ سراغ مواردی بروید که ضمن امن بودن مسیر، برای بچه‌‌‌ها هم جذابیت داشته باشد. از جمله روستاهای خوش آب و هوا می‌توان به روستای برغان اشاره کرد. روستایی که تا تهران ۵۰ کیلومتر فاصله دارد و به واسطه استقبال توریست‌‌‌ها از آن، ‌‌‌ دارای فروشگاه‌‌‌های محصولات روستایی در کنار رستوران و.. است. درخت‌‌‌های چنار برغان قدمت بالایی دارند، یکی از آنها که در حسینیه روستا قرار گرفته از جاذبه‌‌‌های گردشگری برغان است، ‌‌‌ درختی که داخل آن خالی شده و چراغی را هم در آن آویخته‌‌‌اند، درون درخت فضایی برای ایستادن چند نفر است و آنها که گذرشان به روستا می‌‌‌افتد دیدن این درخت را در برنامه‌شان می‌‌‌گنجانند.

روستای ارواح

روستاهای وردیج و واریش دو گزینه دیگری هستند که می‌توانید در برنامه سفرتان بگنجانید. وردیج در ۲۲ کیلومتری تهران قرار گرفته و به واسطه کوهستانی بودن، هوای آن سرد است. آنچه این روستا را در سال‌های اخیر برای سفر جذاب کرده و عنوان روستای ارواح سنگی را به آن داده‌‌‌، به دامنه سنگ‌‌‌هایی برمی‌‌‌گردد که شبیه جمجمه انسان یا بدن حیوانات هستند. بگذارید بچه‌‌‌ها برای ساعتی از ماشین پیاده شوند در میان این سنگ‌‌‌ها بچرخند، عکس بگیرند و خستگی و ملال یک هفته را از تن خارج کنند. اگر می‌خواهید باز هم ارتفاع بالاتری را تجربه کنید در انتهای مسیر جاده آسفالت روستای واریش قرار گرفته است. می‌توانید سری به این روستا بزنید.

دیزین عنوان یکی از پیست‌‌‌‌‌‌های اسکی اطراف تهران را دارد، ‌‌‌ با این حال لازم نیست حتما اسکی آموزش دیده باشید که به دیزین بروید. در آنجا می‌توانید انواع و اقسام بازی‌‌‌‌‌‌ها و ورزش‌‌‌های زمستانی را با فرزندتان داشته باشید. سایر پیست‌‌‌های اسکی مانند آبعلی و... نیز می‌تواند گزینه‌‌‌های دیگر شما برای سفر باشند. در بقیه شهرها نیز چنین گزینه‌‌‌هایی کم نیست. چه در اصفهان باشد و چه اراک‌‌‌، چه تبریز باشد و چه شیراز و مشهد. مناطقی که می‌توانید با سفر به آنها در یک نیم روز یا با رزرو هتل و اقامتگاه در دو روز ساعات خوبی را برای فرزندتان رقم بزنید.

اگر ترجیح می‌‌‌دهید این زمان از سال در جاده‌‌‌های کوهستانی تردد نکنید یا به دنبال مقاصدی امن‌‌‌تر برای سفر هستید، می‌توانید سراغ گزینه کویر یا روستاهایی بروید که در دشت قرار گرفته‌‌‌اند. در حوالی تهران متین آباد را داریم که مقصدی برای توریست‌‌‌های علاقه‌‌‌مند به کویر است. علاوه بر آن کویر مرنجاب هم گزینه دیگری است که می‌توان آن را در نظر گرفت. هر چند برای این دو مقصد بهتر است دو روز در نظر بگیرید تا امکان استراحت برایتان مهیا باشد.

کودکان را از اخبار دور نگه دارید

مهم نیست که شما در میان گزینه‌‌‌های کوهستان‌‌‌، دشت یا کویر کدام گزینه را برای سفر در نظر می‌‌‌گیرید، ‌‌‌ این موضوع به سلیقه شما یا فرزندتان برای سفر برمی‌‌‌گردد. حتی اینکه سفر شما یک‌روزه یا دو روزه باشد یا تصمیم بگیرید با در نظر گرفتن روزهای بیشتر سراغ شهرهای جنوبی و خلیج‌فارس و دریای عمان بروید یا نه!‌‌‌ مهم این است که شما تصمیم بگیرید برای یک روز یا روزهایی از خانه خارج شوید، اینکه به سلامت روان خود و فرزندتان اهمیت دهید و در نظر بگیرید که در شرایطی که از همه سو فشار به خانواده وارد می‌شود قرار نیست بچه‌‌‌ها از حال بد ما متاثر شوند. اینکه به دوره کودکی فرزندمان اهمیت دهیم و سعی کنیم فضایی آرام را برایش مهیا کنیم. کودکانی که امروز این هوای ناسالم را تنفس می‌کنند و در معرض انواع و اقسام خبرهای ناگوار هستند، ‌‌‌ قرار است آینده این کشور را بسازند، از این رو بر بزرگسالان واجب است که اهمیت بیشتری به روان کودکان خود دهند و با در نظر گرفتن سفر و رفتن به طبیعت به عنوان یک گزینه ضروری‌‌‌‌‌‌، ساعت‌‌‌هایی خوش را برای آنها رقم بزنند.