5 ساعت تا «باران برگ»

اکثر گردشگران، سفر به گیلان را تنها در شهرهای مشهور آن همچون رشت، انزلی، لاهیجان و... خلاصه می‌کنند اما در این چند سال اخیر، غرب گیلان به‌‌واسطه طبیعت زیبای ییلاقات ماسال و ماسوله مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت و عمدتا سفرها به شرق گیلان به‌‌صورت گذری و ساعتی در بازدید از شهر لاهیجان یا دریای چمخاله و روستای سرولات در چابکسر محدود می‌شود.

این سفرها نیز تنها در فصل‌‌های بهار و تابستان بیشتر از هرچیزی مورد استقبال قرار می‌گیرد و سفرها در پاییز و زمستان عمدتا برای افرادی است که خود صاحب ویلا در مناطقی از گیلان هستند و سرمای هوا و باران بهانه‌‌ای برای محروم شدن از تماشای پاییز رویایی گیلان به‌‌ویژه در شرق این استان می‌شود. این در حالی است که ارتفاعات شرق گیلان به پاییزهای خارق‌‌العاده و زمستان‌‌های پربرف و رویایی مشهور است. اما چون اکثر مسافران گمان می‌کنند که رفتن به این مناطق نیاز به سفری طولانی‌‌مدت یا برنامه‌‌ریزی‌‌های از پیش تعیین شده دارد، خود را سال‌ها از تماشای طبیعت زیبای این منطقه در پاییز محروم می‌کنند و هربار با حسرت به تماشای عکس‌ها و فیلم‌‌های منطقه می‌‌نشینند. در حالی که کافی است در دو روز آخر هفته با یک رانندگی ۵ ساعته خود را به قطب کشت چای ایران برسانند و از یک جاده پر‌پیچ و خم در دل کوه‌های لاهیجان به تماشای درختان رنگارنگ بنشینند و خنکای دلنشین باد پاییزی را روی صورت خود لمس کنند.

فاصله تهران تا لاهیجان حدود ۳۵۰ کیلومتر است که بهترین مسیر رسیدن به آن از مسیر اتوبان قزوین- رشت است. پس از عبور از امامزاده هاشم و پلیس راه و قبل از رشت، باید از اتوبان خارج شد و به سمت سنگر رفت و از آنجا هم می‌توان از جاده سیاهکل به مسیر ادامه داد و زیبایی‌‌های بی‌‌نظیر سیاهکل را به تماشا نشست. هم می‌توان به سمت کوچصفهان رفت و پس از عبور از آستانه اشرفیه به لاهیجان رسید.

 می‌توان در یک وقفه کوتاه ساعتی را در لاهیجان گذراند و به صرف ناهار و تماشای دریاچه لاهیجان در جوار شیطان‌کوه پرداخت و سپس به‌مسیر ادامه داد. کافی است خود را به خیابان کاشف شرقی برسانید. از دو مسیر می‌توان جاده‌‌گردی پاییزی خود را آغاز کرد. هم می‌توان از جاده کنار بام سبز به سمت روستاهای کوه بیجار و کشتال بیجار باغ حرکت کرد و هم می‌توان از سمت کاشف شرقی از مسیر خیابان تربیت معلم از روستاهای سوستان، بنگبر و زمیدان عبور کرد. تمام این مسیرها به روستایی زیبا و بی‌‌نظیر به‌‌نام «سطلسر» می‌رسد که به قطب تولید چای در ایران مشهور است که به‌‌دلیل موقعیت کوهستانی و آب و هوای خاص مکانی مناسب برای گشت و گذار است.

آنچه روستاهای شرق گیلان را از دیگر روستاها متمایز می‌کند، علاوه بر باغ‌های همیشه سبز در کوه‌های ماهور، شکل پلکانی شالیزارهای این منطقه است که زیبایی مسیر را صدچندان کرده است. همچنین خانه‌های روستایی با سقف‌‌های رنگی نیز هنگام عبور از جاده‌های پرپیچ و خم جلوه ویژه‌‌ای به منطقه بخشیده است.

در این مسیر جاده‌‌گردی می‌توان از روستاهای سرچشمه، شیرنسا، نارنج کلایه، بیجار باغ، گرمابرود، تنازارود، مشکین سرا، تایرسرا، زمیدان، کشتال، کردگوابر و جنگل‌‌های عطاکوه عبور کرد. اگرچه فاصله روستاها بسیار نزدیک به هم است اما، در این فاصله کوتاه عمدتا جنگل‌‌هایی در طول مسیر وجود دارند که می‌توانید لحظه‌‌ای متوقف شوید و در این مسیر جنگلی پیاده‌‌روی کنید و به مشاهده درختانی با بر‌‌گ‌‌های قرمز، زرد، نارنجی، قهوه‌‌ای و حتی سبز بپردازید و برگ‌هایی که روی زمین ریخته‌اند تمام آن عکس‌ها و نقاشی‌‌ها و فیلم‌‌های رویایی را جلوی چشمان شما به تصویر می‌‌کشد و هنگامی که باد شروع به وزیدن کند، بارانی از برگ شروع به باریدن می‌کند و این لحظه تبدیل رویا به واقعیت است.

سرمای هوا در این فصل امکان گذراندن یک روز کامل در محیط جنگلی را به گردشگران نمی‌دهد مگر اینکه تمامی امکانات و شرایط ماندن در هوای سرد را از قبل آماده کرد. زیرا در فصل پاییز، در ارتفاعات گیلان، هر آن احتمال بارندگی وجود دارد و همچنین به‌‌علت گلی بودن مسیر جنگلی امکان ماندن بسیار سخت خواهد بود. اما توقف دوساعته و قدم زدن در این منطقه و تماشای پاییز و نوشیدن یک چای گرم، و عکاسی یکی از بهترین تجربه‌های سفر خواهد بود.

در کنار عبور از این جاده‌های بسیار زیبا و گشت و گذار می‌توان در روستاها به صحبت با مردم خونگرم محلی پرداخت و حتی با نشستن در چای‌‌خانه‌های روستایی که عمدتا نیمکت‌‌های چوبی دارند و چای‌‌ها را در استکان‌‌های بلور کوچک برای مشتریان خود سرو می‌کنند، خاطرات و تاریخ روستا و مردمانش  را از زبان پیرمردان و پیرزنان روستایی شنید و در کنار آن چای و پس از آن برنج را که  اصلی‌‌ترین محصولات این منطقه هستند خریداری کرد. همچنین ابریشم، سبزی‌‌های محلی، میوه‌ها و صنایع دستی را نیز می‌توانید از بومیان منطقه تهیه کنید. پس از گذر از جاده‌های بی‌‌نظیر روستایی می‌توان به ‌‌سمت تالاب سوستان رفت و دقایقی را به تماشای این تالاب بسیار زیبا و بزرگ شرق گیلان در فصل پاییز نشست. اگرچه عمده شهرت این تالاب به‌‌دلیل نیلوفرهای آبی آن در فصل تابستان است، اما پاییز این تالاب زمانی که تالاب مملو از آب است و دورتادور آن را درختان رنگارنگ پوشانده است، زیبایی منحصربه‌فردی را به تصویر می‌‌کشد و تجربه متفاوتی نسبت به فصول گرم را تجربه خواهید کرد.

در این سفر دو روزه هم می‌توانید، شب را در همان مناطق روستایی بمانید و در یک خانه روستایی یا هتل اقامت کنید و صبح خود را با تماشای پاییز صبحگاهی و باران برگ آغاز کنید یا می‌توانید شب را در کنار ساحل چمخاله در شهرستان لنگرود بگذرانید و صبح خود را با تماشای دریای کاسپین و امواج نیمه خروشان آن سپری کنید. در مجموع، حسرت تماشای پاییز را به امید داشتن یک تعطیلات طولانی‌‌مدت یا سرد بودن هوا از دست ندهید و از هر فرصتی برای تماشای زیبایی‌‌های منحصربه‌فرد و بی‌‌نظیر شرق گیلان استفاده کنید تا تماشای پاییز تنها یک رویا نباشد.