عبدالکریم درویش‌‌‌زاده با بیان اینکه راه‌‌‌آهن جنوب با ۴۷۴ کیلومتر طول و۲۰۰ کیلومتر خطوط صنعتی رتبه چهارم حمل‌ونقل بار و مسافر در کشور را دارد، گفت: حمل‌ونقل بار در خوزستان از ۵‌میلیون تن به ۱۱‌میلیون تن در سال‌های اخیر افزایش یافته که این ظرفیت همچنان در حال افزایش است. وی ادامه داد: اکنون سه قطار مسافربری از اهواز به تهران، ۲ قطار مسافری از خوزستان به مشهد و ۱۰ قطار محلی در حال خدمت به مردم استان است ضمن اینکه قطارهای محلی هزینه تردد درون استانی را از بیش از یک‌میلیون ریال به ۶۰‌هزار ریال کاهش داده است که این اقدام سبب کاهش بسیار زیاد هزینه مسافران در خطوط راه‌‌‌آهن استان شده است.

مدیرکل راه‌‌‌آهن جنوب با اشاره به طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در حال احداث این اداره کل ادامه داد: بزرگ‌ترین دپوی تعمیر لکوموتیو در اهواز با ۹۸‌درصد پیشرفت آماده راه‌‌‌اندازی است. وی افزود: اجرای طرح‌‌‌های دو خطه کردن مسیر راه‌‌‌آهن اهواز به اندیمشک به طول ۱۴۰ کیلومتر با اعتبار ۲‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد ریال و همچنین کمربندی نظامیه به میان‌دشت با ۳۷ کیلومتر و اعتبار اولیه ۶۵۰‌میلیارد ریال از طرح‌های در حال اقدام اداره کل راه‌‌‌آهن جنوب است. درویش‌‌‌زاده با اشاره به روند احداث خط ریلی اهواز به بندر امام به طول ۱۱۰ کیلومتر و اعتبار یک‌هزار و ۳۲۰‌میلیارد ریال گفت: بخش اول این طرح به طول ۸۰ کیلومتر از میان‌‌‌دشت به سربندر به بهره‌‌‌برداری رسیده است که با تکمیل این طرح سالانه ۲‌میلیون تن شمش فولاد خوزستان از طریق ریل به بندر امام انتقال داده می‌شود. مدیرکل راه‌‌‌آهن جنوب ادامه داد: تکمیل طرح‌‌‌های در دست اقدام راه‌آهن موجب می‌شود تا قطارهای باری از بندر امام به شمال و بالعکس از کمربندی در حال احداث عبور کرده و تردد قطارهای باری در داخل شهر اهواز به صفر برسد.

وی اظهار کرد: اکنون طرح احداث ۲ خطه کردن مسیر اهواز به اندیمشک ۸۶‌درصد و خط اهواز به بندر امام ۷۵‌درصد پیشرفت دارد. مدیرکل راه‌‌‌آهن جنوب افزود: طرح راه‌‌‌آهن اهواز- ایذه - اصفهان از دیگر طرح‌‌‌های در دستور کار است که مناقصه قطعه اول این طرح تا رامهرمز به طول ۵۰ کیلومتر برگزار و شرکت کیسون برنده این طرح شده است. مدیرکل راه‌‌‌آهن جنوب ایجاد تعامل میان دستگاه‌های دولتی را اقدامی درست دانست و گفت: راه‌‌‌آهن جنوب به دلیل توسعه شهر و واقع شدن بخش زیادی از خطوط راه آهن در داخل شهر همواره در تلاش برای باز کردن گره‌های ترافیکی اهواز بوده است. وی گفت: برخورد قطار با عابران و خودروهای عبوری در خطوط ریلی خوزستان به بزرگ‌ترین چالش راه‌‌‌آهن تبدیل شده که همفکری با مدیریت شهری برای مدیریت این شرایط ضروری است. وی با اعلام آمادگی برای همکاری با مدیریت شهری اهواز برای رفع چالش‌های ایجاد شده خطوط راه‌‌‌آهن درون شهری اهواز برای شهروندان گفت: پیگیری واگذاری زمین‌‌‌های در اختیار این اداره کل که امکان واگذاری آنها به شهرداری برای رفع مشکل ترافیکی این شهر است، در حال انجام است.

درویش‌‌‌زاده با اشاره به غیرفعال شدن طرح ریل باس (اتوبوس ریلی) در این شهر گفت: در سال‌های گذشته پس از ارائه پیشنهاد احداث ریل‌‌‌باس و موافقت شهرداری وقت، مطالعه این طرح انجام و ۱۰ ایستگاه برای آن تعریف شد که بر اساس تفاهم‌نامه میان شهرداری و راه‌‌‌آهن، احداث ایستگاه‌ها به عهده شهرداری و تامین ریل باس‌‌‌ها به راه‌‌‌آهن واگذار شد. وی ادامه داد: راه‌‌‌آهن در کمتر از یک هفته پس از این تفاهم یک دستگاه اتوبوس ریلی را در مسیر ایستگاه قدس اهواز به کارون راه‌‌‌اندازی کرد که به دلیل تاسیس نشدن ایستگاه‌‌‌ها حرکت این اتوبوس ریلی پس از ۲ ماه تردد و عدم‌استقبال مسافران متوقف شد. وی با اعلام آمادگی برای فعال‌‌‌سازی مجدد طرح اتوبوس ریلی در اهواز گفت: اجرای متروی شهری هزینه بسیار زیادی برای اهواز در پی دارد و این در حالی است که خطوط راه‌‌‌آهن موجود در شهر برای اجرای ریل باس می‌تواند تهدید این خطوط راه‌‌‌آهن را به فرصت تبدیل کند. مدیرعامل راه‌‌‌آهن جنوب گفت: راه‌‌‌آهن اهواز بر اساس نقشه‌‌‌های موجود، در خارج از شهر احداث شده است ولی به دلیل توسعه شهر اکنون ۳۴ کیلومتر از مسیر این راه‌‌‌آهن در داخل شهر اهواز واقع است.