بررسی اقدامات زاکانی در حوزه حمل ونقل عمومی

اتوبوس‌های تهران زمین گیر شدند /اعزام 1000 اتوبوس به پارکینگ!

کدخبر: ۴۹۰۸۳۱
اقتصادنیوز: ازدو هزار و 200 اتوبوس باقی مانده تهران ، 700 اتوبوس دیگر هم زمین گیر شد و در حال حاضر تنها هزار و 500 اتوبوس جا به جایی شهروندان در تهران را برعهده دارند.
اتوبوس‌های تهران زمین گیر شدند /اعزام 1000 اتوبوس به پارکینگ!

به گزارش اقتصادنیوز تهران را با 6 هزار و 500 اتوبوس تحویل دادیم و با 2 هزار و 200 اتوبوس تحویل گرفتیم . این نقد مدیران شهری جدید به عملکرد مدیریت پنجم شهر تهران بود .

آبان ماه بود که 110 اتوبوس جدید که به گفته محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر تهران در دوره پنجم شورا خریداری شده بود تحویل شهرداری تهران شد . آن زمان رسانه های نزدیک به علیرضا زاکانی نوشتند که «هنوز سه ماه از انتخاب زاکانی به‌عنوان شهردار تهران نگذشته است اما وی با عقد قرارداد خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس و رونمایی از ۱۱۰ اتوبوس، تهرانی‌ها را غافلگیر و به حل مشکلات شهر در این دوره امیدوارتر کرد.»

 مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران هم همان زمان به رسانه ها گفت :«حدود ۱۰ سال است که نوسازی به طور جدی رخ نداده و عمر ناوگان عمومی بالا رفته است.»

اوادامه داد: «۲۷۵ دستگاه اتوبوس تحویل ناوگان عمومی خواهد شد، برنامه‌ریزی برای نوسازی ناوگان انجام شده و تا یک سال آینده وضعیت کیفی اتوبوسرانی تهران تغییر خواهد کرد.»

قرار بود ۹۰۰ دستگاه اتوبوس که به دلایل مختلف متوقف هستند تا پنج الی شش ماه  وارد چرخه شهری شوند که زمان تحقق این وعده رسیده است .

مدتی پیش نیز علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه دومین جلسه قرارگاه حمل و نقل  درخصوص وضعیت اتوبوس رانی تهران گفت : «در بخش اتوبوسرانی ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس از مدار خارج شده را بازسازی خواهیم کرد که از این تعداد ۴۰۰ دستگاه دو کابین و ۱۰۰۰ دستگاه تک کابین است. همچنین در تلاش هستیم تا مخزن گاز ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز را تعویض کنیم.»

او وعده داد در کنار نوسازی اتوبوس ها، ۹۰۰ دستگاه اتوبوس هم از سوی وزارت کشور وارد ناوگان خواهد شد، همچنین درخواست واردات ۱۰۰۰ اتوبوس را ارائه کرده‌ایم که با این طرح در کمیسیون زیربنایی دولت موافقت شده و باید در صحن دولت به تصویب برسد.

در اکوایران ببینید؛

اما تاکنون وعده های حمل و نقلی مدیران شهری تهران محقق نشده و سید جعفر تشکری هاشمی ،رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران امروز اعلام کرد که  وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و تعداد اتوبوسهای فعال تهران به کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه رسیده است.

او خطاب به شهردار تهران گفت که یکسری از وظایف در شهرداری ذاتی است و باید این وظایف به خوبی انجام شود اما باید بگویم که ما از مدیران گذشته گلایه مند بودیم که 6500 اتوبوس را به 2500 اتوبوس کاهش دادند امابا کمال تاسف اعلام می کنم که وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و در زمان ما تعداد اتوبوس های فعال به کمتر از 1500 دستگاه رسیده است و به این مساله توجه کنید واز مدیران توضیح بخواهید.

تشکری هاشمی ادامه داد:« آمار خرابی مترو خیلی زیاد شده و مسافران دقایق طولانی منتظر می مانند این در حالی است که گفته شده بود ۷هزار میلیاردتومان برای خرید قطعات از طریق بانک شهر تامین کردیم اما باید این کار سرعت داده شود چرا که هنوز محصولی دریافت نشده است. در بحث سیستم های هوشمند نیز اوضاع خوب نیست، به گونه ای که جی پی اس اتوبوس ها خاموش است و تجهیزات الکترونیکی نیز وضعیت نامطلوبی دارد.»

با این توضیحات در صورت عدم چاره‌جویی فوری برای این بحران، احتمالا سال 1401  به یکی از سخت‌ترین سال‌های شهروندان برای بهره‌گیری از امکانات حمل و نقل عمومی بدل خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید