مدیرعامل مجتمع دخانیات گلستان با تاکید بر حمایت از کشاورزان توتون‌‌کار در استان ادامه داد: بسته به درجه و کیفیت توتون قیمت‌‌ خرید محصول برای امسال به صورت متوسط ۸۰ درصد بیشتر شده است. پرداخت مساعده به کشاورزان از ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تا امروز به ۱۱ میلیارد تومان رسیده است‌‌. علاوه براین بین ۵۰ تا ۷۰‌‌ میلیون تومان وام بدون بهره نیز به توتون‌‌کاران پرداخت می‌شود. وی گفت: با حمایت‌‌هایی که صورت گرفته تاکنون شاهد افزایش ۴۰ درصدی در سطح زیرکشت و پیمان بودیم که امیدواریم تا پایان فصل کاشت به رشد ۵۰ درصدی برسیم. ضمن اینکه ۵ واریته بذر هم برای استفاده کشاورزان وارد استان کردیم و در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

یونسی درباره نوع توتون‌‌های کشت شده در استان هم گفت: گلستان با توجه به اقلیم متنوع، مستعد کشت همه نوع توتون است. در منطقه گرگان و علی‌‌آبادکتول توتون تیپ غربی (ویرجینیا و بارلی) و در مینودشت و کوهسارات تیپ شرقی (باسما) کشت می‌شود که از نظر کیفیت و مرغوبیت یکی از بهترین توتون‌‌ها در سطح جهان است. وی حضور دلالان و خریداران غیرمجاز توتون را یکی از عوامل محدود‌کننده صادرات و افزایش قاچاق اعلام کرد و گفت: تا چند سال قبل توتون استان گلستان به کشورهای ترکیه، روسیه، آذربایجان، عراق و روسیه صادر می‌شد اما به علت قاچاق گسترده، صادرات متوقف شد‌‌. با این‌حال بازار روسیه به‌شدت خواهان توتون گلستان است و امکان صادرات به این کشور وجود دارد.

مدیرعامل مجتمع دخانیات گلستان با اشاره به پیش‌‌بینی افزایش تولید در استان گفت: طبق برآوردها امسال هزار و ۳۰۰ تن توتون در گرگان، هزار و ۴۵۰ تن توتون در علی‌‌آبادکتول و ۶۲۰ تن در مینودشت تولید خواهد شد که با توجه به ادامه‌دار بودن زمان کشت شاهد افزایش خواهیم بود. وی با اشاره به فعالیت سومین سایت گرمخانه توتون دنیا در مجتمع قرق اظهار کرد: مجتمع قرق شامل یک کارخانه جور، دسته‌بندی و تخمیر توتون باسما است که تنها کارخانه فعال کشور به شمار می‌‌رود. همچنین سایت گرمخانه با ۱۰۰ دستگاه مدرن در این مجتمع فعال است که پس از دو سایت در آمریکا، سومین سایت بزرگ دنیا محسوب می‌شود. در زمان برداشت انواع توتون که حدود ۶ ماه به طول می‌‌انجامد حدود ۴۵۰ نفر در این‌‌ مجتمع مشغول به کار خواهند شد. یونسی با اشاره به فعالیت خط تولید سیگارت در مجتمع قرق گفت: سال ۹۹ تولید استان ۵۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نخ بود که پارسال به ۷۱۰ میلیون نخ رسید. اکنون امکان سرمایه‌‌گذاری در این زمینه وجود دارد و با توجه به قدیمی بودن ماشین‌‌آلات، نیازمند به‌روز‌رسانی خطوط تولید هستیم.