وی افزود: یکی از راه‌‌‌های اصلی تاب‌‌‌آوری ملی برای کاهش آسیب‌‌‌پذیری کشور در دوران شیوع کرونا و تحریم‌ها، تقویت توان داخلی مبتنی بر دانش و فناوری بومی است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی بیرجند اظهار کرد: در زمینه الگوهای کسب و کار دانش‌‌‌بنیانی باید چند اصل مهم از جمله سرمایه انسانی یعنی نیروی توانمند، ریسک‌‌‌پذیر و صاحب ایده داشت. وی نگاه جامع و متوازن به همه ابعاد توسعه‌‌‌ای اقتصاد دانش‌‌‌بنیان در مقابل نگاه ناقص به این مفهوم را اصل دوم دانست و گفت: به‌‌‌رغم اقدامات زیادی که در این زمینه انجام شده این خلأ هنوز وجود دارد که نتوانسته‌‌‌ایم در بنگاه‌‌‌های بزرگ، دانش‌‌‌بنیانی را به نحو احسن پیاده کرده و در سطح جهانی کالا تولید کنیم. احتشام توجه همزمان و متوازن به درون‌‌‌گرایی و برون‌‌‌گرایی را اصل سوم اقتصاد دانش‌‌‌بنیان دانست و گفت: در کنار توجه به منابع داخلی باید نگاه ما برون‌‌‌گرا باشد.

وی افزود: اهرم‌‌‌سازی منابع و حمایت‌‌‌های دولتی برای جهت‌‌‌دهی به سرمایه‌گذاری‌‌‌های بخش تولیدی و صنعتی در تحقق و توسعه اثربخش اصل چهارم و بهبود نظام حکمرانی توسعه دانش‌‌‌بنیان و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت بازیگران مختلف نیز اصل پنجم توسعه دانش‌بنیان است. کارآفرین نمونه کشور با تاکید بر اینکه نظام برنامه‌‌‌ریزی به سمت نظام برنامه‌‌‌ریزی راهبردی حرکت نکرده و رشد اقتصادی در سال‌های اخیر خیلی کم بوده است گفت: نرخ ارز باید متناسب با اندازه اقتصاد تعیین شود. صادر‌کننده نمونه کشور گفت: بهبود نظام حکمرانی دانش‌‌‌بنیان با تاکید بر ساختار تقسیم ملی بین دستگاه‌های اجرایی و ارتقای توانمندی سرمایه انسانی با هدف افزایش مهارت‌‌‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی از راهبردهای مهم در اقتصاد دانش‌‌‌بنیان است.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: بهترین الگو برای کسب و کار، الگوهای دانش‌‌‌محور و دانش‌‌‌بنیان است تا در بازارهای داخلی و خارجی قدرت رقابت داشته باشیم. فعال بخش خصوصی افزود: باید حرکت بنگاه‌‌‌های اقتصادی استان در مسیر نوآوری و خلاقیت و بر اساس دانش‌‌‌بنیان باشد تا در بازارهای جهانی قدرت رقابت داشته باشند.وی گفت: نخستین رکن در این زمینه نیروی انسانی متخصص است که خراسان جنوبی درخصوص الگوهای کسب و کار، معدن علم و دانش شناخته شده است.

وی با قدردانی از برگزارکنندگان اولین همایش الگوهای نوین کسب و کار در خراسان جنوبی افزود: نخستین بار این همایش در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد تا تناسبی بین صنعت و دانشگاه برقرار شود. احتشام اظهار کرد: اگر بخواهیم اسباب تعامل و تناسب سه اصل مهم الگوهای نوین کسب و کار یعنی علم، فناوری و تولید اتفاق بیفتد باید این سه اصل را در کنار هم قرار دهیم و امیدوارم برگزاری این گونه همایش‌‌‌ها بتواند به معنای واقعی الگویی در تغییر و تحول روش‌های نوین کسب و کار شود ،چراکه در غیر‌این صورت موفق نخواهیم بود.