بازگشت پرقدرت صنایع دستی؟

او در این باره که آیا این حجم انبوه توریست‌‌‌ها باعث شد تا بازار صنایع‌‌‌دستی نیز داغ شود، عنوان می‌کند: یکی از ایراداتی که به بخش صنایع‌‌‌دستی کشور گرفته می‌شود کمرنگ بودن خلاقیت در آنهاست. کسانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند باید بتوانند هر سال محصولات جدیدی عرضه کنند که برای مخاطبان و توریست‌‌‌ها جذابیت داشته باشد. البته این گفته به آن معنا نیست که هویت صنایع‌‌‌دستی یک منطقه تغییر کند، بلکه منظور این است که کالای جدیدی را بتوانند تولید کنند. در همین راستا معاونت صنایع‌دستی می‌تواند با برگزاری‌‌‌ دوره‌‌‌هایی برای شاغلان این حوزه‌‌‌ و بهره گرفتن از توان هنرمندان‌‌‌، خلاقیت در این حوزه را توسعه دهد.

حاجی‌‌‌‌‌‌سعید می‌‌‌افزاید: در استان یزد هنرمندان صنایع‌دستی که عنصر خلاقیت را به کالاهایشان اضافه کرده بودند توانستند درآمد خوبی در نوروز کسب کرده و تمام محصولات‌‌‌شان را بفروشند. به عنوان مثال ما دارایی‌‌‌‌‌‌باف‌‌‌هایی داشتیم که پارچه‌‌‌هایشان را به مانتوهای شکیل بدل کردند و تمام محصولات‌‌‌شان در هفته اول عید فروش رفته بود و در هفته دوم حتی چیزی برای عرضه نداشتند. در مقابل کسانی هم بودند که محصولات‌‌‌شان را به شکل سنتی سابق ارائه می‌کردند و استقبال از کالاهایشان کمتر بود.

آمارهایی که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد به تازگی ارائه کرده است نشان می‌دهد در این استان در تعطیلات نوروز ۱۲‌میلیارد تومان صنایع دستی در این استان فروخته شده که از ۴۰ بازارچه که شامل ۳۳۰ غرفه می‌‌‌شوند و در آنها ۱۰۰۰ هنرمند حضور داشته‌‌‌اند، حاصل شده‌‌‌اند. بر اساس گفته‌‌‌های حاجی‌‌‌سعید می‌توان به این جمع‌‌‌بندی رسید غرفه‌‌‌هایی که توانسته بودند عنصر خلاقیت را به محصولات‌‌‌شان اضافه کنند اولین غرفه‌‌‌هایی بودند که در این دوره از مواهب حضور ۹۰۰‌هزار گردشگری که از این بازارچه‌‌‌ها دیدن کردند، ‌‌‌ بهره‌‌‌مند شدند.

رئیس هیات‌مدیره تشکل حرفه‌‌‌ای راهنمایان گردشگری کشور درباره وضعیت راهنمایان و میزان اشتغال آنها در نوروز ۱۴۰۱ نیز می‌‌‌گوید: در این دوره زمانی با حمایت متولیان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری توانستیم در ۲۲ استان از ظرفیت راهنمایان گردشگری بهره بگیریم و آنها بتوانند وظیفه ذاتی خود که تفسیر میراث است را به خوبی انجام دهند. او می‌‌‌افزاید: بهره‌‌‌گیری از این ظرفیت سبب شد برای اولین بار در ایام نوروز شاهد حضور قابل‌‌‌قبول راهنمایان در سایت‌های این ۲۲ استان بوده و بازخوردهای خوبی هم از سوی گردشگران  داشته باشیم. توریست در این باره عنوان کرده‌‌‌اند اگر توضیحات راهنمایان را نمی‌‌‌شنیدند درکی از بناها و سایت‌هایی که بازدید کرده‌‌‌اند نداشته و تنها به گرفتن عکس اکتفا می‌کردند، ‌‌‌ در حالی که توضیحات راهنمایان و تفسیر آنها از اماکن و بناهای گردشگری باعث شده است لذت سفر برای گردشگران چند برابر شود.  حاجی‌‌‌سعید درباره تعداد راهنمایان درگیر در استانی مانند یزد اضافه می‌کند: تنها در این استان ما حدود ‌هزارو۱۸۰ شیفت نوروزی داشتیم که در ۱۳ روز و به شکل دو شیفت فعالیت می‌کردند. حضور این راهنمایان علاوه بر درک بهتر سفر توسط گردشگر به حفظ بناها و میراث فرهنگی ما هم کمک کرده و باعث شده است که گردشگر با اطلاعات و داده‌‌‌‌‌‌های بهتری به شهر مبدا بازگردد.

گفته‌‌‌های حاجی‌‌‌سعید به عنوان یک فعال حوزه گردشگری نشان می‌دهد نوروز ۱۴۰۱ علاوه بر آنکه شاهد حضور گسترده توریست‌‌‌ها در شهرهای مقصد گردشگری بودیم و این امر به رونق کسب و کارهای مرتبط با حمل‌‌‌ونقل و اقامت انجامیده است، ‌‌‌ در دو حوزه صنایع‌‌‌دستی و راهنمایان نیز شاهد بهبود فضای کسب و کار بودیم. چنین تجربه‌‌‌ای بیانگر آن است که باید متولیان گردشگری در ایران تمرکز ویژه‌‌‌ای روی گردشگری داخلی داشته باشند و در همین راستا تعطیلات دوروزه آخر هفته را به عنوان یکی از عوامل اصلی در توزیع زمانی و مکانی سفر در نظر بگیرند تا سفرهای هفتگی جایگزین سفرهای تهاجمی در ایام تعطیلات مناسبتی و پیک سفر شوند.