مسافرت سریالی به نوروز مشهد

در این گزارش ما پیشنهادهایی داریم که این سفر را برای شما جذاب خواهد کرد‌‌، طبیعی است که نمی‌توانیم از مسافت جاده کم کنیم ولی می‌توانیم با گنجاندن مقاصد فرعی تا رسیدن به مقصد اصلی، هم شما را با جاذبه‌های مغفول مانده آشنا کنیم و هم سفری متفاوت را برایتان رقم بزنیم.

گنبدهای نمکی گرمسار

برای رسیدن به مشهد یک استان میانی بین تهران و خراسان رضوی وجود دارد که همان استان سمنان است. در این استان چهار شهرستان گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود را داریم که با گذر از آنها وارد مرزهای استان خراسان می‌‌شویم.

گرمسار با وجود جاذبه‌های متفاوت و نزدیکی به تهران، اغلب برای ساکنان پایتخت ناشناخته است، کاروانسراهایی که تبدیل به اقامتگاه‌‌ شده‌‌اند، پارک ملی کویر و... از جمله این جاذبه‌ها هستند ولی شاید بتوان تونل نمکی را گزینه مغفول‌مانده در گردشگری این شهر به حساب آورد. گفته می‌شود این تونل بزرگ‌ترین معدن و تونل نمکی در خاورمیانه است. از تهران تا این غار نمکی ۱۱۷ کیلومتر فاصله است‌‌، شما ابتدا مسیر جاده تهران به قم را طی کرده، سپس وارد جاده جدید شوید‌‌، از آنجا به سمت روستای پاده بروید سپس به سمت معدن بروید.

 از آنجا که در نزدیکی این معدن امکاناتی وجود ندارد، لوازمی  را که لازم دارید پیش‌تر تهیه کرده و حتما چراغ قوه همراه داشته باشید. از آنجا که بخش‌هایی از مسیر لیز و خیس است‌‌، داشتن کفش مناسب ضروری به نظر می‌‌رسد. علاوه بر این انجام برخی هماهنگی‌‌ها برای بازدید از این معدن مورد نیاز است که آنها را انجام دهید، اگر همچنان قانع نشده‌‌اید که بازدید از این معدن را در برنامه سفرتان بگنجانید جست‌وجویی ساده در اینترنت داشته و تصاویر آن را ببینید.

دروازه ارگ سمنان

سمنان دومین شهر بزرگی است که در مسیر تهران به مشهد قرار دارد. در این شهر چند بنای تاریخی وجود دارد، اما از‌‌آنجا که شما زمان زیادی را در گرمسار سپری کرده‌‌اید برای اینکه زمان را از دست ندهید بهتر است در این شهر تنها به دیدن ارگ سمنان اکتفا کنید.

دروازه ارگ این شهر در دوره قاجار و به دستور ناصرالدین شاه بنا شده و در دوره‌ای دارای آب‌‌انبار، حسینیه، تلگراف‌‌خانه، حمام و... بوده است. از این بناها تنها دروازه باقی مانده که دیدن و عکاسی از آن برای هر گردشگری جذاب خواهد بود. دروازه در میدان ارگ و در تقاطع خیابان طالقانی و شیخ فضل‌‌الله نوری قرار دارد.

مسجد تاریخانه دامغان

دامغان گرچه چشمه‌‌علی، تپه حصار و... را دارد اما مهم‌ترین اثر این شهر مسجد تاریخانه است. این مسجد پس از مسجد فهرج یزد که عنوان قدیمی‌‌ترین مسجد ایران را به خود اختصاص داده در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد پیش از ورود مسلمانان‌‌، آتشکده بوده است. ساختمان مسجد تاریخانه به سده دوم هجری برمی‌‌گردد و معماری آن مشابه بناهای دوره ساسانی است.

گفته می‌شود این آتشکده «ناری خانه» خوانده می‌شده و زمانی که بحث تغییر کاربری آن مطرح شده، به واسطه استحکام بنا تصمیم گرفته‌‌اند تغییراتی در شبستان و محراب بدهند و بقیه بنا را به همان شکل نگه دارند و از این رو اسم آن را تاریخانه گذاشتند. البته این مسجد به نام مسجد چهل‌ستون هم معروف است که این نام را به واسطه تعداد زیاد ستون‌‌های خود دارد.

قلعه‌‌بالا‌‌، ‌‌روستایی در حاشیه توران

از دامغان که بگذرید کمتر از یک ساعت بعد به شاهرود رسیده‌‌اید، در این شهر چند گزینه برای بازدید وجود دارد، نمونه‌‌اش آرامگاه بایزید بسطامی یا شیخ ابوالحسن خرقانی که در نزدیکی آن قرار دارند. از آنجا که از زمان خروج از تهران تا رسیدن به شاهرود چند بازدید داشته‌‌اید، احتمالا حوالی عصر یا غروب است و آنقدر خسته‌‌اید که دنبال محلی برای اقامت می‌گردید. در این بخش از سفرتان دو گزینه پیش روی خود دارید‌‌، یا سراغ‌‌ هتل‌‌ها و اقامتگاه‌هایی که در شهر یا حوالی آن هستند بروید یا اینکه به سفرتان ادامه دهید.  این انتخاب البته به سلیقه شما هم بستگی دارد‌‌، اگر فضای کوهستانی یا جنگلی را ترجیح می‌دهید اندکی مسیرتان را دورتر کرده و به سمت شمال شاهرود و روستاها و شهرهای کوچک آن که اقامتگاه‌های بوم‌‌‌‌گردی دارد بروید، از جمله این شهرها به بسطام، ابر و کلاته‌‌خیج می‌توان اشاره کرد. اگر هم ترجیح می‌دهید همچنان در مسیر جاده مشهد باشید به مسیرتان ادامه دهید‌‌، بعد از میامی به جاده بیارجمند می‌‌رسید، وارد این جاده شوید، از بیارجمند بگذرید تا به روستای قلعه بالا برسید، گرچه مسیرتان را کمی دور کرده‌‌اید اما به روستایی در حاشیه پارک ملی توران رسیده‌‌‌‌اید که یک شب اقامت در آن خاطره‌‌ای ماندنی برایتان رقم خواهد زد. در قلعه‌‌بالا می‌توانید شب‌‌هنگام در بافت روستا قدم بزنید و سوزن‌‌دوزی‌‌های زنانش را به عنوان سوغات تهیه کنید.

مسجد جامع سبزوار

روز بعد هم پس از صرف یک صبحانه محلی به مسیرتان به سمت مشهد ادامه دهید. در این بخش از مسیرتان به سبزوار می‌‌رسید. شهری که با وجود قدمت و جاذبه‌هایش کمتر شناخته شده است. در این شهر می‌شود سری به مسجد جامع آن زد که بنایش  متعلق به دوران سربداران است و در حاشیه جنوبی خیابان بیهق قرار دارد. کاشی هفت‌رنگ و کاشی‌‌کاری‌‌های خشتی از جمله مولفه‌هایی است که در این مسجد به کار رفته است. در این شهر همچنین کاروانسرای حاج فرامرزخان را داریم که به رباط کانون نیز شناخته شده و در زمره آثار ملی ایران است. این کاروانسرا چهار ایوانی است و حاج فرامرز خان در سال ۱۲۹۱ هجری قمری آن را برای زوار امام رضا وقف کرده بود. در حال حاضر کاروانسرای حاج فرامرز خان موزه مردم‌شناسی است و در صحن آن می‌توان غرفه‌های مشرف به صحن را مشاهده کرد.

بازارگردی در نیشابور

نیشابور از شهرهایی است که در میان شهرهای دیگر این مسیر بیش از دیگران شناخته شده است‌‌. آرامگاه عطار، خیام و کمال‌‌الملک سه شخصیت برجسته ادبیات و هنر ایران باعث شده کسانی که قصد سفر به مشهد را دارند سری به نیشابور بزنند و دمی را در کنار خیام و عطار بگذرانند. دهکده چوبی که در نزدیکی نیشابور قرار گرفته از دیگر جاذبه‌هایی است که در جذب گردشگران بسیار موفق بوده است. با این حال مسجد جامع این شهر که متعلق به دوره تیموری است و در مرکز این شهر قرار گرفته جاذبه‌‌ دیگری است که در گشت و گذار در این شهر بازدید از آن توصیه می‌شود، در بازار تاریخی نیشابور هم می‌شود انواع و اقسام کالاها را یافت و هم از بازارگردی لذت برد. البته نیشابور به این موارد محدود نمی‌شود اما از آنجا که قصد دارید تا غروب به مشهد برسید شاید بیش از این زمانی برای گشت‌‌زنی در این شهر نداشته باشید.

در این سفر دو‌روزه تا رسیدن به مشهد‌‌، یک شب اقامت شما می‌تواند در قلعه بالا، هتل‌‌های شاهرود یا بسطام باشد که هزینه‌‌ای بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به ازای یک شب برای هر نفر خواهد داشت. اگر شب اول را در قلعه‌‌بالا یا روستاهای دیگر شاهرود باشید می‌توانید غذا ته‌‌چین گوشت تا کشک  بادمجان و... سفارش دهید که هزینه‌‌‌‌اش بین ۴۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.