نقشه 4 روزه مسافرت به خوزستان

8

در این شهر می‌توانید برخی غذاهای محلی نظیر قلیه ماهی، حریسه (حلیم)، شوربا و ماسووا را امتحان کنید اما اگر «وگان» (گیاهخوار) هستید گزینه‌هایی مانند آش ارده، برشک، برونی (صندلی سلطون) و اوپیوزی (اشکنه) را سفارش دهید. از آنجا که مدت زمان سفر کوتاه است، ناچارید بین گزینه‌های فراوان جاذبه در دزفول تنها یکی دو گزینه را برای روز بعد انتخاب کنید. با این حال ما آنها را برای شما لیست می‌کنیم تا بر اساس سلیقه خودتان تصمیم بگیرید کدام‌یک را بازدید کرده یا در نهایت تعداد روزهای سفرتان را افزایش دهید. در شهر خانه تیزنو قرار دارد، این خانه بزرگ‌ترین خانه تاریخی دزفول است که ساخت آن به دوره صفوی بازمی‌‌گردد و در محله قلعه در غرب خیابان طالقانی واقع شده است. آرامگاه یعقوب لیث سردار بزرگ ایرانی که بنایی سلجوقی است در 10 کیلومتری جاده دزفول به شوشتر قرار دارد. اگر می‌خواهید باقی‌مانده بنای جندی‌‌‌‌شاپور را ببینید، این سایت باستانی در 18 کیلومتری جنوب غربی دزفول واقع شده است. کول خرسون یا دره ارواح هم در جنوب غربی این شهر و در کیلومتر 28 جاده شهیون قرار دارد. البته توجه داشته باشید ورود به این دره بدون یک راهنمای حرفه‌‌ای بسیار خطرناک خواهد بود. در شمال دزفول هم چند گزینه طبیعت‌‌گردی داریم، نخستین آنها دره «توبیرون» است. تو در زبان دزفولی به معنای تب و گرما است و بیرون به معنای بریدن. به این ترتیب «توبیرون» مکانی است که گرما را از تن و جان بیرون برده و در گذشته محلی برای کاهش درد و بیماری بود. دژ محمدعلی خان دیگر گزینه طبیعت‌‌گردی در دزفول است که در 65 کیلومتری این شهر قرار دارد.

شهر رودها، قلعه‌ها و زیگورات

دزفول را که به سمت جنوب پایین بیایید به شوش می‌‌رسید. در مسیر رسیدن به این شهر گرچه ممکن است بیش از هر چیز مشتاق دیدن زیگورات چغازنبیل باشید اما عجله ممکن است باعث شود دیدن ایوان کرخه  را که در 25 کیلومتری شمال غرب خوزستان واقع شده است از دست بدهید. این بنا به دستور شاپور دوم ساسانی ساخته شده و به آن کردشاپور هم می‌گویند. در شهر شوش هم چندین اثر تاریخی و طبیعی وجود دارد، نمونه‌‌اش قلعه شوش که در اواخر قرن نوزدهم یعنی در سال 1897 ساخته شد تا محلی برای زندگی «ژاک دمورگان» فرانسوی و تیم باستان‌شناس همراهش باشد و اکنون نیز محلی برای نگهداری و تحقیق روی آثار باستانی است. در نزدیکی قلعه یعنی در خیابان امام خمینی موزه شوش را می‌توانیم ببینیم و در همان خیابان بازدیدی از آرامگاه دانیال نبی داشته باشیم. در شهر دو رود کرخه و شاوور را داریم. اگر خسته شده‌‌اید بهتر است یک شب را هم در شوش بگذرانید. اقامت در شوش به ازای هر نفر از 120 هزار تومان تا 250 هزار تومان در هتل‌‌ها و اقامتگاه‌های این شهر است. روز بعد صبح‌‌ هنگام می‌توانید زمان کافی برای دیدن چغازنبیل بگذارید‌‌. برای دیدن این پرستشگاه 45 کیلومتری جنوب شهر شوش بروید‌‌ تا ببینید در دوره ایلامی مردمان آن منطقه چگونه خدایان‌‌شان را پرستش می‌کردند. طبیعی است که شوشتر و دیدن سازه‌های آبی شوشتر بخش بعدی برنامه شما باشد هر چند که در سفرهای قبل به خوزستان هم این سازه‌ها را دیده باشید.

دخمه‌هایی از دوران پارت و ماد

پیش از رسیدن به شوشتر ابتدا سری به دخمه‌های این شهر بزنید، دخمه‌هایی که قدمت آن به دوران ماد و پارت بازمی‌گردد. همچنین در شمال غرب این پل بند میزان و پل بند شادروان را ببینید، هر دو این بناها که در فاصله اندکی از هم قرار گرفته‌اند به دوره ساسانی برمی‌گردند. در شهر هم می‌توانید از خانه مرعشی، کاروانسرای افضل، خانه مستوفی و... بازدیدد کرده و به مسجد جامع این شهر که معماری آن به معماری دوره ساسانی شبیه است سری بزنید. خوشبختانه در شوشتر گزینه‌های اقامت بیشتر است و خانه‌های تاریخی این شهر اغلب به اقامتگاه بدل شده‌‌اند. هزینه‌‌ای که برای اقامت یک شب در این شهر می‌‌پردازید بین 250 تا 300 هزار تومان است. در این اقامتگاه‌ها و همچنین برخی رستوران‌‌های این شهر که باز هم خانه‌های قدیمی هستند این امکان برای شما فراهم است تا غذاهای محلی شوشتر مانند قلیه ماهی شوشتری، توله یا پنیرک شوشتری، پلو شوشتری، قرمه سبزی شوشتری، ‌‌سیر باقلا شوشتری و خوراک نان چرب را امتحان کنید. البته برای غذا گزینه‌های دیگری هم دارید، آش قلقل شوشتری که در مرکز شهر با قیمت بسیار مناسبی فروخته شده و خانواده‌ها آن را به عنوان عصرانه یا صبحانه صرف می‌کنند. با این حال به واسطه استقبال بالایی که از آش می‌شود، بهتر است زمان‌بندی مناسبی برای خرید داشته باشید. آش آبادانی دیگر غذای جذابی است که صبح‌‌ها در دیگ‌‌های بزرگ فروخته شده و مشتریان فراوانی هم دارد. اگر به شوشتر سری زدید حتما این غذاها را امتحان کنید، حیف است که این‌همه راه رفته و طعم غذاهای منطقه را نچشیده باشید.

تا اینجای سفر شما نیمه شمالی استان خوزستان را گشته‌‌ و جاذبه‌های زیادی را دیده‌‌اید. اغلب تورهایی که به مقصد خوزستان هستند نیز بیشتر این قسمت را برای برنامه سفرشان تعریف می‌کنند، بنابراین اگر سفر با تور را ترجیح می‌دهید می‌توانید این گزینه را انتخاب کرده و زودتر ثبت نام خود را انجام دهید. مزیت سفر با تور این است که شما دغدغه‌‌ای بابت رزرو اقامت و...نخواهید داشت.

 سفر با تور

تورهایی که از تهران به مقصد خوزستان تعریف شده‌اند اغلب شامل تورهای چهار روزه می‌شوند. در این تورها معمولا شب اول سفر در قطار یا اتوبوس خواهد بود. برخی از این تورها دزفول را در نخستین مقصد گنجانده و گروه دیگری ترجیح می‌دهند در مسیر بازگشت سراغ دزفول بروند. در چنین سفرهایی تعدادی از وعده‌های غذایی را تور می‌‌پذیرد و چند وعده نیز به عهده مسافر خواهد بود. یکی از نقاط مثبت در سفر با تور داشتن راهنمایانی است که بارها به این مقاصد سفر کرده و ‌‌می‌توانند اطلاعات خوبی به گردشگران بدهند. اگر هنوز برای نوروز 1401 برنامه‌ریزی نکرده‌‌اید، شمال خوزستان می‌تواند یکی از اصلی‌‌ترین گزینه‌ها باشد.