تراژدی مرگبار تصادف خودروی حامل کارگران نفتی

 این جاده که در میان مردم محلی و کارکنان صنعت نفت به «جاده شرکت‌های نفتی غرب‌کارون» معروف است، در گذشته نیز شاهد حوادث مرگبار بسیار زیادی بوده است. امری که رئیس پلیس‌راه خوزستان نیز آن را تایید کرده و می‌گوید این جاده از محورهای حادثه‌خیز و پر تصادف خوزستان است. فعالان اجتماعی در خوزستان و مردم محلی نیز در واکنش به این فاجعه انسانی، به وضعیت جاده به‌شدت معترض شده‌‌‌‌‌‌‌اند و معتقدند که شرکت‌های پر تعداد، بزرگ و ثروتمند نفتی که در این منطقه حضور دارند، دست‌‌‌‌‌‌‌کم باید به‌عنوان بخشی از مسوولیت اجتماعی خود به ترمیم و بهبود وضعیت این جاده دست می‌‌‌‌‌‌‌زدند.

در میان واکنش‌‌‌‌‌‌‌های فعالان اجتماعی خوزستان، به غیربومی‌بودن بسیاری از تصمیم‌‌‌‌‌‌‌سازان و مدیران نفتی که به وضعیت این محور و بسیاری از جاده‌‌‌‌‌‌‌های دیگر که مسیر تردد کارگران نفتی است، بی‌توجهی کرده‌‌‌‌‌‌‌اند هم اعتراض شده است و این فعالان می‌گویند که مدیران پروازی نیازی به جاده ندارند!

این محور پرحادثه، مسیر اصلی تردد بسیاری از کارگران و زحمتکشان صنعت نفت در منطقه غرب کارون است و جای آن دارد که برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی، شرکت‌های نفت و انرژی مستقر در منطقه که کارکنان بخش عملیاتی آنها در معرض خطر هستند، برای چنین مشکلاتی دست به اقدام بزنند. توجه به مسوولیت اجتماعی و تامین امنیت پرسنل و مردم محلی و بومی، وظیفه بی‌چون و چرای شرکت‌های نفتی خوزستان است که از ثروت زیرزمینی و گرانبهای این استان بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری می‌کنند.

  پیام‌‌‌‌‌‌‌های تسلیت مسوولان نفتی

به گزارش «شانا»، جواد اوجی، وزیر نفت در پیامی این حادثه تلخ را تسلیت گفت و نوشت:

«إنا لله وإنا إلیْه راجعُون

خبر ناگوار درگذشت تنی چند از همکاران عزیز صنعت نفت شاغل در میدان نفتی یادآوران در سانحه تصادف زنجیره‌‌‌‌‌‌‌ای جاده اهواز - خرمشهر موجب اندوه و تأثر فراوان اینجانب و همکاران صنعت نفت شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده‌‌‌‌‌‌‌های داغدار و همکاران تلاشگر آن عزیزان از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان سفرکرده آمرزش و رحمت و برای بازماندگان شکیبایی و اجر مسئلت دارم. لازم است مدیران ذی‌ربط ضمن رسیدگی و همدردی با خانواده‌‌‌‌‌‌‌های عزادار با پیگیری دقیق علت این حادثه توسط ارگان‌های ذی‌ربط تدابیری به‌کار بگیرند تا از بروز این قبیل حوادث دردناک جلوگیری شود.‌»

همچنین محسن خجسته‌‌‌‌‌‌‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در پیامی به این شرح، حادثه را تسلیت گفت: «حادثه غم‌‌‌‌‌‌‌انگیز درگذشت چند تن از هموطنان و همکاران عزیز صنعت نفت شاغل در منطقه عملیاتی غرب‌کارون در سانحه تصادف زنجیره‌‌‌‌‌‌‌ای جاده اهواز - خرمشهر، باعث غم و اندوه فراوان اینجانب و همه همکاران در شرکت ملی نفت ایران شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده‌‌‌‌‌‌‌های داغدار، همکاران در صنعت نفت و همه همکاران در شرکت‌های نفتی مستقر در غرب کارون، از خداوند متعال برای روح رفتگان آمرزش و برای خانواده این عزیزان صبر جزیل مسئلت دارم. لازم است با پیگیری واحدهای مربوطه از جمله اچ‌‌‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌‌‌ئی شرکت ملی نفت، ضمن بررسی دقیق علت سانحه، اقدام‌های لازم جهت پیشگیری و جلوگیری از بروز حوادث مشابه در دستور کار قرار گیرد.‌»

پیام تسلیت علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز برای درگذشت شماری از کارکنان شاغل در تاسیسات میدان نفتی یادآوران نیز به شرح زیر است:

«ضایعه درگذشت تعدادی از همکاران شریف و خدوم صنعت نفت در مناطق عملیاتی غرب کارون که طی حادثه دلخراش رانندگی به‌وقوع پیوست، موجب اندوه فراوان شد. اینجانب از طرف خود، هیات‌مدیره و کارکنان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، این ضایعه را که یادآور لزوم توجه بیشتر به مخاطرات شغلی در صنعت نفت و چالش‌های ایمنی حمل و نقل در کشور است، به مدیرعامل و کارکنان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و به‌خصوص خانواده محترم درگذشتگان تسلیت عرض کرده، از خداوند متعال برای ایشان آمرزش و مغفرت الهی، برای مصدومان شفای عاجل و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسئلت دارم.‌»

  نمایندگان خوزستان در مجلس خواهان برخورد با متخلفان هستند

همچنین علی نیکزاد، در نشست علنی روز یکشنبه، پنجم دی‌‌‌‌‌‌‌ماه مجلس شورای اسلامی، گفت: «مجمع نمایندگان استان خوزستان کشته و زخمی‌شدن ۱۶تن از هموطنان در جاده اهواز - خرمشهر را که این افراد از کارگران شریف و زحمتکش صنعت نفت بودند تسلیت گفت و خواستار برخورد با متخلفان این حادثه هستند.‌» فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم با انتشار پیامی، درگذشت چند تن از کارکنان صنعت نفت در حادثه تصادف جاده‌ای اهواز- خرمشهر را تسلیت گفت.  وی با بیان اینکه خبر ناگوار درگذشت چند تن از کارکنان زحمتکش صنعت نفت در حادثه تصادف جاده اهواز - خرمشهر موجب اندوه فراوان وی و سایر نمایندگان مردم شریف ایران در مجلس شورای اسلامی شد، افزود: «اینجانب به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی فقدان این عزیزان را به خانواده داغدار و بستگان ایشان و کلیه کارکنان شریف و زحمتکش صنعت نفت تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای آن عزیزان رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.‌» حسنوند از مدیران و مسوولان ذی‌ربط خواست ضمن رسیدگی و همدردی با خانواده‌های ایشان، علت حادثه را با همکاری نهادهای مربوط در اسرع‌وقت بررسی کرده و با اتخاذ راهکارها و تدابیر لازم از بروز حوادث مشابه جلوگیری کنند.