کرمانشاه؛ در رتبه پنجم صادرات غیرنفتی ایران

وی ادامه داد: با توجه به میزان صادراتی که در ۹ ماه امسال در کل کشور داشتیم، حدود ۵/ ۲‌درصد هم از هدف‌گذاری انجام شده جلوتر هستیم.  به گفته عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران، ۸۵‌درصد کل صادرات ایران به ۱۷ کشور شامل کشورهای همسایه به اضافه هند و چین بوده و ۷۱‌درصد صادرات صورت گرفته نیز صرفا به ۱۵ کشور همسایه اختصاص داشته است.  

کاشفی از وضعیت مناسب استان کرمانشاه نیز در صادرات غیرنفتی امسال کشور یاد کرد و افزود: بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، کرمانشاه بعد از استان‌‌‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و آذربایجان غربی جایگاه پنجم کشور را کسب کرده است.  وی اضافه کرد: این در حالی است که سه استان جنوبی کشور دارای بنادر دریایی بوده و سهم قابل‌توجهی از صادرات آنها محصولات پتروشیمی است.  

رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است: این وضعیت نشان می‌دهد که کرمانشاه به لحاظ ظرفیت‌‌‌های تجاری و صادراتی در کشور بسیار قابل‌توجه است.

کاشفی هدف صادراتی که برای سال ۱۴۰۰ استان کرمانشاه از سهمیه ۴۵‌میلیارد دلاری کشور در نظر گرفته شده را ۲میلیارد و ۸۵۳‌میلیون دلار برآورد کرد و یادآور شد: در ۹ ماه امسال با ثبت رقم ۲‌میلیارد و ۱۱۵‌میلیون دلار صادرات، ۷۴‌درصد هدف‌گذاری در نظر گرفته شده را محقق کردیم.  وی تاکید کرد: اگر میعانات گازی را هم محاسبه کنیم ۹۸‌درصد سهمیه صادرات سال ۱۴۰۰ استان کرمانشاه محقق شده است.  

رئیس اتاق کرمانشاه پیش‌بینی کرد تا پایان سال سهمیه‌‌‌ ۲‌میلیارد و ۸۵۳‌میلیون دلاری صادرات استان با تلاش تجار و تولیدکنندگان استان محقق شود.  وی اظهار کرد: اگر برخی زیرساخت‌‌‌ها در استان فراهم شود می‌توانیم برای سال ۱۴۰۱ به رقم صادرات ۳‌میلیارد دلار هم برسیم.

کاشفی زیرساخت‌‌‌های مرزی مانند سومار و خصوصا جاده دسترسی این مرز را از مهم‌ترین این موارد برشمرد که بهبود آن می‌تواند کمک شایانی به توسعه صادرات استان بکند.