فرهاد ایزدجو در کنفرانس بین‌المللی مهندسی رودخانه افزود: به دلیل اینکه حدود یک‌سوم آب‌‌های سطحی کشور در خوزستان است، این کنفرانس در استان خوزستان برگزار می‌شود.

وی گفت: این کنفرانس یکی از مواردی است که می‌تواند به مشکلات رودخانه‌ها رسیدگی کرده و آنها را مورد بحث قرار دهد. مباحث مربوط به رسوب‌‌گذاری رودخانه‌ها، فرسایش، آلودگی‌‌ها و مسائل زیست محیطی، حق‌‌آبه تالاب‌‌ها، موضوعات حریم و بستر رودخانه‌ها، کنترل سیلاب، خشکسالی و مشکلاتی که در زمان کم‌آبی برای آبگیرها اتفاق می‌‌افتد، از موضوعات اصلی به این منظور و در خوزستان است که در این کنفرانس مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: نتایج و خروجی این کنفرانس‌ها بر اساس اهمیتی که دارند، نتایجی نیست که باید به اجرا برسد؛ یکسری کارشناسان مطالعاتی را انجام می‌دهند و در این کنفرانس نتایج خود را ارائه می‌دهند. این نتایج ممکن است گاه با خطاهایی روبه‌رو باشند و به این صورت نیست که نتایجی که اعلام می‌شود به اجرا در بیاید.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: در زمینه مشکلات موجود، معمولا شرکت‌‌های مهندسی و مشاور پای کار می‌آیند، و مشکلات را به صورت خاص بررسی می‌کنند و نتایج آن، پس از اینکه مراحل تسهیل در فرآیندهای مختلف را می‌‌گذراند و مصوبات لازم را دریافت می‌کند به اجرا گذاشته می‌شود.

وی درباره لایروبی سدها نیز افزود: در سدهای مخزنی، لایروبی انجام نمی‌شود و راه‌حل درست این است که در بالادست، آبخیزداری صورت گیرد و از ابتدای جریان آب مانع از ورود رسوب شد. لایروبی در سدها بسیار هزینه‌بر است و در طراحی سدها نیز حجمی را برای انباشت رسوب در نظر می‌گیرند.

ایزدجو ادامه داد: ممکن است رسوبات به صورت موضعی جلوی یک دریچه از سد را بگیرند و به صورت موضعی لایروبی انجام شود اما لایروبی در سدهای مخزنی به صورت عام وجود ندارد. ممکن است به صورت خاص در برخی اوقات این لایروبی انجام شود.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان درباره خشکسالی نیز گفت: باید متناسب با میزان آورد و منابع آبی، قابلیت و انعطاف‌‌پذیری وجود داشته باشد تا زمانی که منابع آب در یک سال از میزان متوسط و حد مصرف کمتر شود، بتوانیم متناسب با آن مصارف را کاهش دهیم تا تعادل بین منابع و مصارف ایجاد شود.