راهکارهای مدیریت مصرف برق در خوزستان

محمود دشت‌بزرگ با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما برای سال ۹۷ کاهش ساعت کاری در اداره‌ها است، اظهار کرد: در سال ۹۶، ۹۹روز دمای بالای ۴۷درجه سانتی گراد و ۶۴ روز دمای بالای ۴۹درجه سانتی‌گراد را تجربه کردیم و این موضوع و برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته باعث شد تا به‌خوبی از این ظرفیت استفاده شود اما برای امسال سیاست‌ها در این زمینه اندکی تغییر کرده است. توافق کرده‌ایم که این کار امسال به صورت پیوسته در طول ایام تابستان صورت بگیرد.

باید روش‌های غلط مصرف را کنار بگذاریم

وی افزود: باید روش‌های غلط مصرف را کنار بگذاریم و افرادی که غلط مصرف می‌کنند، هزینه‌های مربوط به آن‌ را بپردازند. باید هم مدیریت مصرف و هم مدیریت تقاضا صورت گیرد.مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه در خوزستان اقلیم ما نسبت به سایر نقاط کشور کمی متفاوت است، گفت: منابعی که در استان وجود داشت موجب شد که استان به سوی انرژی گرایش داشته باشد. ما دو نوع نیروگاه برقابی و حرارتی را در استان می‌توانستیم مورد استفاده قرار دهیم، زیرا هردو منبع یعنی آب و نفت در استان به وفور یافت می‌شدند.دشت‌بزرگ اظهار کرد:‌ ما خودمان را متناسب با تغییراتی که در اقلیم صورت گرفت متغیر نکردیم و نیاز است این تغییر رویکرد را هرچه زودتر در استان داشته باشیم. این کار نیاز به سرمایه‌گذاری وزمان دارد و مشارکت بخش خصوصی و صنعت را می‌طلبد و خوشبختانه برخی صنایع به این نتیجه رسیده‌اند.

 حداقل دو نیروگاه حرارتی نیاز است

وی افزود: حداقل دو نیروگاه حرارتی به ظرفیت ۲هزار مگاوات برای اهواز مورد نیاز است. همچنین توسعه نیروگاه خرمشهر، ماهشهر، بهبهان و احداث نیروگاه در رامهرمز و شوشتر در اولویت اول استان قرار دارند که به جمع ۶ نیروگاه حرارتی موجود اضافه شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با اشاره به نیروگاه‌‌های حرارتی اظهار کرد: در استان ظرفیت‌های بسیاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد که نیاز به توجه و تصویب مقرراتی در کشور دارد تا به این موضوع با دید متفاوتی به خوزستان در مقایسه با کشور به آن نگاه شود. به صورت میانگین ۳۲۰ روز آفتابی در استان داریم و می‌توانیم در جای جای استان از این نیروگاه‌ها استفاده کنیم که نیاز به ورود تکنولوژی و سرمایه‌گذاری دارد.

دشت‌بزرگ ادامه داد: همچنین عرصه‌های ریزگرد در استان ۳۲۰ هزار هکتار است که می‌توانند تبدیل به انرژی سبز در استان شوند. از جذابیت‌های نرخ خرید برق در کشور، در حوزه تجدید‌پذیرها است. به طور مثال نرخ خرید یک کیلووات برق از نیروگاه‌ها تا ظرفیت ۱۰ مگاوات در بخش خورشیدی ۴۹۰ تومان پیش بینی شده است در حالی که متوسط نرخ فروش برق مشترکان ۸۰ تومان است. یعنی برقی را می‌خریم که با همان نرخ نمی‌فروشیم و این یارانه‌ای است که دولت برای ترغیب سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است.

ظرفیت جدیدی به نیروگاه‌ها اضافه نشد

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در خصوص ظرفیت تولید نیروگاه‌ها اظهار کرد: اکنون ۹ هزار مگاوات مجوز داده شده که نیروگاه جدید احداث شود.  ظرفیت جدیدی در سال ۹۷ اضافه نشد و آخرین ظرفیتی که اضافه شد بخش بخار نیروگاه بهبهان با ۱۶۰ مگاوات و واحدهای گازی نیروگاه ماهشهر بود که با چهار واحد ۱۶۲مگاواتی تکمیل شدند.دشت‌بزرگ گفت: به‌رغم اینکه تلاش زیادی کردیم تا در خوزستان سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر را تشویق کنیم، شرایط به‌شدت از شرایط بین‌المللی متاثر است. ما تفاهم‌نامه‌های متعددی امضا کردیم و حتی در سال ۹۵ برای اولین‌بار در کشور پست برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به سرمایه‌گذار آلمانی واگذار کردیم اما طرف آلمانی هنوز اقدام عملی انجام نداده است.وی اظهار کرد: در خوزستان ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه صنعت وجود دارد و اولین مطالبه توسعه صنعت، انرژی الکتریکی است که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود. ما در استان وابستگی شدیدی به نفت و نیرو داریم که همزمان در استان متولد شدند و لازم و ملزوم هم هستند. ما مکانیزم‌‌هایی داریم که از الزامات برخی صنایع است که در زمینه تولید برق نیز فعالیت کنند و به صورت نیروگاه خودتامین تولید انرژی کنند و مازاد آن را به شبکه برق بفروشند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: آمارها از سال گذشته نشان می‌داد که با شرایط خشکسالی شدیدتر نسبت به سال‌های قبل مواجه هستیم، از این‌رو در استان ستاد خشکسالی تشکیل و۶ کمیته در قالب آن ستاد سازماندهی شد که یکی از این ستادها کمیته تولید و مصرف برق است.در این کمیته ۱۸ عضو از بخش‌های مختلف برقی و صنایع پرمصرف استان وجود دارد. وضعیت محدودیت‌های پیش‌بینی شده ناشی از خشکسالی برای سال ۹۷ را مورد توجه و راهکارهایی که بتواند دامنه تاثیر این محدودیت‌ها را به حداقل برساند، بررسی کردیم.مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: در این زمینه یک پیشنهاد وجود دارد که استان خوزستان به‌عنوان گرم‌ترین استان کشور به‌عنوان پایلوت انتخاب شود تا با حمایت برخی از صنایع رتبه یک دنیا، شاهد حضور آن صنایع در استان و انتقال تکنولوژی آنها در زمینه ساخت لوازم کم‌مصرف برقی به درون استان باشیم و با بهره‌گیری از آن صنایع در درون استان نیاز کشور را تامین کنیم. در این زمینه باید برای این لوازم مصرف‌کننده‌ برق تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا خریداران تشویق شوند و نسبت به خرید چنین تجهیزاتی اقدام کنند.

شناسایی ۴۲۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی در صنایع

دشت‌بزرگ با اشاره به راهکارهای درنظر گرفته شده برای تامین برق موردنیاز در تابستان ۹۷ اظهار کرد: در این زمینه تمام ظرفیت‌های تولیدی استان شناسایی شده است تا بتوانیم ازظرفیت این صنایع در پیک امسال استفاده کنیم. حدود ۴۲۰مگاوات نیروگاه در شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه، شرکت نفت و نیشکر شناسایی شده و مذاکراتی انجام گرفته تا از آنها در زمان‌های پیک بار بهره‌گیری شود.این رقم در سال گذشته تنها حدود ۱۰۰ مگاوات بود اما امسال به حدود ۴۲۰ مگاوات افزایش پیدا کرده است و امسال بخشی از کمبودهای برق در زمان پیک از این طریق تامین خواهد شد.