وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار نیروی کار در سال ۹۹، نرخ بیکاری کل در آذربایجان شرقی ۸ درصد است که ۶/ ۱ درصد پایین‌‌تر از میانگین کشوری است، گفت: نرخ بیکاری بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۶/ ۱۹ درصد، بین ۱۵ تا ۲۹ ساله‌ها ۴/ ۱۷ درصد و بین ۱۸ تا ۳۵ ساله‌ها نیز ۵/ ۱۴ درصد است. وی جمعیت شاغل استان را ۹۲ درصد و جمعیت بیکار را ۸ درصد اعلام کرد. فتحی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری زنان در استان ۸/ ۱۳ درصد بوده و ۹/ ۳ درصد پایین‌‌تر از میانگین کشوری است، گفت: همچنین نرخ بیکاری مردان نیز برابر با ۸/ ۶ درصد است.

وی همچنین نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی را در آذربایجان شرقی ۸/ ۱۶ درصد اعلام کرد و ادامه داد: نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی در کشور نیز ۹/ ۱۶ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به سهم هریک از بخش‌های اقتصادی استان خاطرنشان کرد: سهم بخش کشاورزی در استان ۲/ ۲۰ درصد، بخش صنعت ۸/ ۳۷ درصد و بخش خدمات ۹/ ۴۱ درصد بوده که سهم بخش صنعت استان ۴ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی همچنین ضمن ارائه گزارشی از نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان سال ۹۶ تا ۱۴۰۰، متذکر شد: بنابر نتایج نیروی کار مرکز آمار ایران در تابستان سال جاری، نرخ مشارکت استان ۶/ ۱ درصد نسبت به متوسط کشوری بیشتر بوده که برگرفته از فعالیت و مشارکت داوطلبان بازار کار استان است.

وی اظهار کرد: نمودار نرخ مشارکت آذربایجان شرقی در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷/ ۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد که همسو با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی کشور است.

فتحی خاطرنشان کرد: براساس نتایج نیروی کار متوسط نرخ مشارکت استان در طول پنج سال اخیر برابر با ۳۲/ ۴۴ درصد است؛ در واقع حدود ۵۶ درصد جمعیت فعال استان ترجیح می‌دهند کار نکنند که این موضوع نیاز به بررسی جامع و پژوهشی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی را می‌‌طلبد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات موثر بر نرخ بیکاری تصریح کرد: تسهیلات اشتغال روستایی در استان ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است؛ به‌طوری‌‌که در سال جاری ۸ هزار و ۳۴۴ نفر از این تسهیلات بهره‌‌مند شدند. به گفته وی، همچنین سایر تسهیلات همچون تسهیلات کرونایی، مشاغل خانگی، کارورزی و مشوق‌‌های بیمه‌‌ای نیز در کاهش نرخ بیکاری استان و کشور موثر بوده است.

فتحی همچنین درباره تسهیلات روستایی و عشایری استان گفت: طی ۹ ماه سال جاری، برای ۱۰۱۹ طرح به مبلغ ۳۷۸۸ میلیارد ریال تسهیلات در قالب اشتغال روستایی پرداخت شده است.