محصولات زیربخش باغبانی حدود ۶۶‌درصد از بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده که شامل انگور خشک شده، با بیش از ۶۰‌هزار تن کشمش و ارزآوری بالغ بر ۳/ ۱ دلار به ازای هر کیلوگرم است. اکنون شهرستان ملکان، سابقه درخشانی در تولید انگور دارد و با وجود ۱۷ واحد صنایع تبدیلی در این شهرستان و با اتمام بزرگ‌ترین شهرک صنعتی صنایع تبدیلی انگور، فرآوری تمام محصولات باغات انگور در ایران به بزرگ‌ترین شهرک صنایع تبدیلی در این منطقه ارسال خواهد شد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این باره گفت: کشمش در شهرستان‌‌‌های ملکان، بناب، مراغه، عجب‌‌‌شیر، شبستر، آذرشهر و اسکو تولید می‌شود اما ۵۰‌درصد کشمش استان متعلق به شهرستان ملکان است.

ایاز برنو با اشاره به اینکه مصرف انگور به صورت تازه‌خوری و فرآوری شده در کشور ایران بسیار کم است، افزود: ۸۵ واحد فرآوری با بیش از ۱۰۰‌هزار تن ظرفیت در استان وجود دارد که بیشترین واحد فرآوری انگور در شهرستان ملکان و بناب واقع شده است.

برنو افزود: حتی میوه انگور از خراسان رضوی، فارس، زنجان و قزوین وارد آذربایجان شرقی شده، سپس فرآوری و به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با توجه به استقبال از صنعت فرآوری در شهرستان‌‌‌های ملکان و بناب در تلاش هستیم تا یک شهرک اختصاصی کشمش در ملکان احداث کنیم چرا که برای فرآوری و سرمایه‌گذاری این محصول در شهرستان ملکان و بناب به شدت استقبال می‌شود.

وی با اشاره به در دست احداث بودن شهرک صنعتی ملکان افزود: این شهرک در حال ساخت است و به زودی به بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ملکان به صنایع تبدیلی انگور تبدیل خواهد شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: وسعت تاکستان‌‌‌های استان، ۱۷‌هزار و ۵۲۳ هکتار است که ۵۲۳ هکتار آن را باغات غیر‌بارور و ۱۷‌هزار هکتار را باغات بارور انگور تشکیل داده است.  محمدباقر بی‌‌‌پروا ادامه داد: ۱۵‌درصد تولید انگور معادل ۲۷‌هزار تن به صورت تازه‌‌‌خوری و مصارف محلی اعم از غوره و دوشاب است که ۸۵‌درصد بقیه معادل ۱۵۳‌هزار تن نیز به کشمش کالیفرنی و تیزآبی تبدیل می‌شود.

وی افزود: متوسط عملکرد انگور در آذربایجان شرقی، ۱۸ تن در هکتار است که شهرستان ملکان با تولید ۹۵‌هزار تن، شهرستان بناب با تولید ۵۰‌هزار تن و شهرستان مراغه نیز با تولید ۱۷‌هزار تن، مقام اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

بی‌‌‌پروا گفت: ۹۰‌درصد تولید سال‌جاری معادل ۳۹‌هزار تن به کشمش کالیفرنی و حدود ۱۰‌درصد معادل ۵‌هزار تن به کشمش تیرآبی و آفتابی تبدیل می‌شود.

وی افزود: میزان تولید انگور در سال‌جاری بیش از ۳۰۵‌هزار تن بود که در اثر سرمازدگی و تگرگ، حدود ۱۲۵‌هزار تن از محصول از بین رفته است و میزان تولید انگور در سال‌جاری ۱۸۰‌هزار تن است.

بی‌‌‌پروا گفت: انگور و فرآورده‌‌‌های آن از جمله سبزه و کشمش یکی از اقلام صادراتی کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه آذربایجان شرقی از نظر سطح زیرکشت تولید انگور و فرآورده‌‌‌های آن، جایگاه ویژه‌‌‌ای در کشور دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: ۹۰‌درصد سطح زیر کشت باغات استان را رقم بی‌‌‌دانه انگور (کشمشی) و ۱۰‌درصد بقیه را نیز ارقام دیگری شامل فخری، عسگری، حسینی، صاحبی، دسته‌‌‌چین، شاهانی، قو را شیرین یا تبرزه، قره ازوم و خلیلی تشکیل می‌دهد.  وی گفت: مجموع کشمش فرآوری شده اعم از کالیفرنی و تیزآبی، ۴۴‌هزار تن است که به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، روسیه و همچنین برخی از کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می‌شود.

بی‌‌‌پروا در پایان افزود: فعالان بخش کشاورزی استان علاوه بر فرآوری انگور تولیدی استان، بخشی از تولید استان‌‌‌های همجوار را خریداری و به محصول صادراتی تبدیل می‌کنند.