بازار مرغ در قفس کمبود و گرانی نهاده‌‌‌ها

این شرایط باعث شده که تولیدکنندگان نگران باشند؛ چرا که پایین نگه داشتن قیمت مرغ از سوی دستگاه‌‌‌های متولی باعث شده که دخل آنها به خرجشان نرسد.

به گفته تولیدکنندگان، ثابت نگه داشتن قیمت مرغ، می‌تواند به شکل موقتی انجام شود و تا زمانی که قیمت کنجاله و سویا رو به افزایش باشد و تولیدکننده به شکل‌‌‌های مختلف متضرر شود؛ نمی‌توان با این روش بازار مرغ را به سرمنزل مقصود رساند.

آشفتگی در بازار مرغ

ابراهیم خدایی، از جمله مرغداران است؛ او بیش از یک دهه است که در بازار مرغ فعالیت دارد و در رابطه با وضعیت تولیدکنندگان مرغ می‌‌‌گوید: وضعیت نابسامان نهاده‌‌‌ها دست دلالان را در این بازار باز گذاشته به طوری که عده‌‌‌ای آمده‌‌‌اند و بازار آزاد راه انداخته‌‌‌اند. ما باید نهاده‌‌‌ها و خوراک را با اختلاف قیمتی بخریم که اصلا برای ما به صرفه نیست. از یک طرف مرغداران ناچار هستند که به دلیل کمبود نهاده‌‌‌ها، کم‌کم خوراک تهیه کنند و مابقی کمبودهایشان را از بازار آزاد تهیه کنند، از سوی دیگر سهمیه‌‌‌ای که قول داده شده به ما تعلق نگرفت و همین عوامل باعث شده که قیمت مرغ برای مرغدار گران تمام شود.

این فعال بازار مرغ درباره پایین آمدن قیمت مرغ به بازار می‌‌‌گوید: علت این مساله افزایش جوجه‌‌‌ریزی است زیرا تولیدکننده به بهره‌‌‌وری روی آورده و با افزایش جوجه‌‌‌ریزی بالطبع قیمت مرغ هم پایین می‌‌‌آید اما اینها همه دست به دست هم داده تا تولیدکنندگان را به خاک سیاه بنشاند.

دیگر تولیدکنندگان هم همین نظر را دارند؛ آنها معتقدند که نرخ‌های مصوب مرغ به زیان آنها تمام می‌شود و این باعث می‌شود که بخشی از فعالان بازار مرغ را بپراند و خیلی‌‌‌ها عطای تولید را به لقایش ببخشند و به کارهای دیگری روی بیاورند؛ آشفتگی‌ای که معلوم نیست چه زمانی به پایان می‌‌‌رسد.

بی‌‌‌نظمی ‌‌‌در قیمت

گرچه از اواسط خرداد امسال با تدابیری که صورت گرفت و با افزایش میزان جوجه‌ریزی، روند رو به بهبود این آشفتگی در بازار اصفهان اتفاق افتاد و برخی حمایت‌‌‌های انجام‌‌‌ شده از سوی دولت باعث افزایش قیمت مصوب مرغ به ۷۳‌هزار تومان شد تا مرغدار رغبت پیدا کند که میزان جوجه‌‌‌ریزی خود را افزایش دهد و کمبود این محصول رفع شود اما بازار مرغ باز هم ثبات لازم را پیدا نکرد و به شکل چند‌نرخی در برخی فروشگاه‌‌‌ها عرضه شد.

حالا فقط کافی است سری به فروشگاه‌‌‌ها بزنید تا متوجه این قضیه بشوید که قیمت مرغ شمال با مرغ اصفهان و همچنین استان‌‌‌های مجاور فرق دارد. تا جایی که گاهی برخی مرغ‌‌‌ها تا کیلویی ۸۵‌هزار تومان و ۱۰۵‌هزار تومان هم در فروشگاه‌‌‌ها به فروش می‌‌‌رسد.

معاون بهبود تولیدات دامی ‌‌‌سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال بازار که علت این بی‌نظمی ‌‌‌در قیمت‌گذاری چیست به خبرنگار بازار می‌‌‌گوید: وارد شدن گوشت مرغ از استان‌‌‌های شمالی و مجاور به اصفهان باعث شده که این مرغ‌‌‌ها در فروشگاه‌‌‌ها چندنرخی شود.

گرچه معاون بهبود تولیدات دامی‌‌‌ سازمان جهاد کشاورزی تاکید می‌کند که بازرسان این سازمان مرتب در این رابطه بازرسی‌‌‌های لازم را انجام می‌دهند، اما بازار مرغ قصد متعادل شدن ندارد، چرا که تنها واردات مرغ نیست که مشکلات عدیده‌‌‌ای برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است بلکه نبود و کمبود نهاده‌‌‌ها و عدم‌اجرای وعده‌‌‌ها در زمینه تامین نهاده‌‌‌ها و سویا نیز از دیگر مسائلی است که بال و پر بازار مرغ را بسته است.

حسین ایراندوست درباره نگرانی تولیدکنندگان از نبود کنجاله و سویا و خوراک مرغ می‌‌‌گوید: این موضوع قابل قبول است و ما راهکار مناسبی از سوی وزارتخانه و تیم مدیریتی استان برای این موضوع اندیشیدیم و با تعاملاتی که انجام شده این موضوع حل شده است اما به هر حال توزیع این حجم از سویا زمان زیادی نیاز دارد و ما از تولیدکنندگان انتظار صبوری بیشتری را داریم.

با تمام اینها زمانی که تولید برای تولیدکننده گران تمام می‌شود نمی‌توان انتظار داشت با تولید گران، مرغ ارزان در بازار عرضه شود.

در این میان دولت نیز قرار بود با حذف ارز ترجیحی ۳۰‌هزار میلیارد تومان در اختیار بخش تولید دام و طیور قرار دهد تا این بازار متعادل شود، ولی به این علت که حمایت‌‌‌های دولتی به طور کامل اتفاق نیفتاد بازار مرغ هم به تعادل نرسید.

این همان موضوعی است که علی امینی، کارشناس کشاورزی می‌‌‌گوید و در پاسخ به این سوال که حذف ارز ترجیحی چه تاثیری بر بازار مرغ گذاشت می‌‌‌گوید: در پی حذف ارز ترجیحی بسیاری از مرغداران نتوانستند در این بازار دوام بیاورند چرا که همسو با این اتفاق خرید نهاده‌‌‌ها برای آنها بسیار گران تمام می‌‌‌شد و در کنار آن تولیدکننده با قیمت ثابتی روبه‌‌‌رو بود و با توجه به اینکه تولید گوشت مرغ فرآیندی زمان‌بر است تولیدکننده تا رسیدن به نتیجه باید زمان زیادی را می‌‌‌گذاشت تا یک جوجه به مرغ گوشتی قابل مصرف تبدیل شود و همین تولیدکننده را متضرر می‌‌‌کرد.