اما دولت هم ملاحظاتی دارد و طی این مدت هنوز روی قیمت ۱۵‌هزار تومانی خرید تضمینی گندم که روز اول اردیبهشت سخنگوی دولت طی توییتی اعلام کرد، پافشاری می‌کند. ‌‌‌جلسات بررسی شورای قیمت‌گذاری دولت هم که همه انتظار داشتند حداقل یک یا ۲‌هزار تومان روی قیمت اعلامی ‌‌‌دولت در مورد خرید تضمینی اضافه کند هم بی‌نتیجه ماند و این شورا در اطلاعیه‌‌‌ای قیمت را ۱۵‌هزار تو‌‌‌مان ابلاغ کرد.

چرا دولت قیمت گندم را افزایش نداده است

در این‌باره یک کارشناس کشاورزی می‌‌‌گوید: به نظر می‌رسد با وجود تاکیدات زیادی که اتحادیه‌‌‌ها و کمیسیون کشاورزی مجلس برای افزایش قیمت گندم دارند، دولت هم ملاحظاتی در این باره دارد؛ برای هر یک‌هزار تومان افزایش قیمت گندم با پیش‌بینی خرید ۸ میلیون تن گندم که خود وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود، دولت باید ۸‌هزار میلیارد تومان مبلغ بیشتری بپردازد که بودجه سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند.

به گفته ‌‌‌ ابراهیم مرادزاده دولت با نرخ ۱۵‌هزار تومانی باید برای خرید تضمینی گندم ۱۲۰‌هزار میلیارد تومان بپردازد که هزینه سنگینی است.

‌‌‌این کارشناس کشاورزی افزود: در بسیاری از کشورها خرید تضمینی محصول وجود ندارد و بخش خصوصی در این کار دخالت دارد یا دولت با واردات و صادرات بازار داخل را مدیریت می‌کند. وی تصریح کرد: خطر قاچاق گندم یا خوراک دام شدن این محصول مهم هم مساله‌ای است که دولت نباید آن را فراموش کند. گران بودن این محصول در مرزهای کشور و نیز گران بودن نهاده‌‌‌های دامی‌‌‌ در داخل کشور، تهدیدی برای قاچاق و خوراک دام شدن گندم است و دولت را مجبور به و‌‌‌اردات و ریختن پول به جیب کشاورز خارجی ‌‌‌می‌‌‌کند. این کارشناس کشاورزی تاکید کرد: توجه به تورم هم مساله مهمی ‌‌‌است؛ با افزایش قیمت گندم، تورم افزایش می‌‌‌یابد، همین الان برخی اتحادیه‌‌‌های نانوایی‌‌‌ها از افزایش قیمت نان با بالا رفتن قیمت گندم می‌‌‌گویند در حالی که خود دولت یارانه نان را می‌‌‌پردازد.

قیمت نان با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم افزایش نمی‌‌‌یابد

در این میان عده‌‌‌ای می‌‌‌خواهند با طرح مساله افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، بر‌‌‌ طبل گرانی قیمت نان بکوبند؛ در این باره مسوولان وزارت اقتصاد هر گونه افزایش قیمت نان را پس از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم رد کرده‌‌‌اند.

این مسوولان تاکید می‌کنند: ‌‌‌قیمت گندم هر چقدر هم افزایش یابد قیمت نان فعلا افزایشی نخواهد داشت، دولت یارانه مابه‌‌‌التفاوت گندم کشاورز و آرد نانوایی را پرداخت می‌کند.

به گفته آنها ‌‌‌ تا زمانی که در دولت تصمیمی‌‌‌ برای افزایش قیمت نان گرفته نشده است، افزایش نرخ خرید تضمینی گندم هیچ تاثیری در قیمت نان نخواهد داشت.

قیمت جهانی هر تن گندم ۳۹۰ تا ۴۵۰ دلار است

همچنین در ادامه این مبحث رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور گفت: جالب است بدانید زمانی که روسیه اعلام کرد کریدور صادراتی غلات اوکراین را دیگر باز نخواهد کرد، همین حرف روی قیمت جهانی گندم تاثیر گذاشت و قیمت جهانی گندم ۱۰ دلار بالا رفت؛ به این معنا که در هر کیلو قیمت گندم ۵۰۰ تومان افزایش یافت. بنابراین با مورد هدف قرار گرفتن انبار غلات قطعا بازار جهانی دچار جهش بزرگی خواهد شد. عطاالله هاشمی‌‌‌ افزود: با این تفاسیر الان قیمت جهانی هر تن گندم از ۳۹۰ دلار تا ۴۵۰ دلار متغیر است. وی همچنین در خصوص امکان اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: همان‌طور که می‌‌‌دانید بهمن ماه سال گذشته به دولت و مجلس پیشنهاد دادیم که زمانی که قیمت گندم را بر مبنای ۱۵‌هزار تومان گذاشتیم تورم وحشتناکی به کشاورز در خصوص هزینه‌‌‌های تولید تحمیل شده و بنابراین باید تجدید نظر شود. البته نیت ما این بود که به موقع این اصلاح قیمت لحاظ شود و به‌‌‌رغم اینکه این جلسات تشکیل نشده، اما مجلس به ابتکار خود ۱۴۶ همت اعتبار قرار داد تا اگر افزایش قیمتی برای گندم صورت گرفت در تخصیص اعتبارات آن مشکل نداشته باشیم.

هاشمی ‌‌‌افزود: با این تفاسیر ما هنوز امیدوار هستیم و در راستای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورز و اینکه برای کشت سال آینده آماده باشند، پیگیر این موضوع هستیم.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور همچنین گفت: خوشبختانه تولید خوبی داریم و امیدواریم بین ۵/ ۸ تا ۹ میلیون تن خرید کنیم. جالب است بدانید به‌‌‌رغم اینکه رئیس‌جمهوری دستور داده جلسه تشکیل شود و تغییر قیمت انجام بگیرد متاسفانه سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی بحث اعتبارات را مطرح می‌کنند که این هم صحت ندارد. چون همان‌طور که گفته شد ۱۴۶ همت در مجلس تصویب شده و بنابراین اگر قیمت افزایش یابد هم نقصان و کمبودی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: از سازمان‌ها و مراکز مالی دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز خواهشمندیم همراه ما کشاورزان و مجلس باشند تا این اتفاق بیفتد.

هاشمی‌‌‌ همچنین در خصوص میزان خرید گندم نیز گفت: خرید گندم از مرز ۷ میلیون و ۸۰۰‌هزار تن عبور کرده که نسبت به کل خرید سال گذشته ۲۹‌درصد افزایش خرید داریم. ضمن اینکه حدود ۸۰‌درصد بیشتر از کل خرید سال ۱۴۰۰ گندم از گندم‌کاران خریداری کرده‌‌‌ایم.