ملی_شیمی-removebg-preview

این شرکت سال ۱۴۰۰ در فرابورس ایران پذیرفته شد و اکنون ظرفیت تولید را در زمینه سموم نباتی، دامی، خانگی و بهداشتی و مواد ریز‌مغذی از ۲۶‌هزار تن به بیش از ۵۰ تن افزایش داده است. شِملی موسس اولین دهکده تولید محصولات شیمیایی در کشور با بیشترین تنوع محصول و بهترین کیفیت به شمار می‌رود. ملی شیمی کشاورز در مسیر افزایش ارزش و روند توسعه‌ای خود به منظور سودآوری، اقدامات نوآورانه بسیاری انجام داده، به طوری که اولین شرکت ایرانی دریافت‌کننده مجوز از سازمان حفظ نباتات برای تولید ماده موثره کاپراکسی کلراید، اولین شرکت ایرانی تولیدکننده افزودنی ZDDP به عنوان مهم‌ترین افزودنی در صنعت روانکار بوده و از معدود شرکت‌های دارای قابلیت تولید بطری آلومینیومی در ایران و تنها شرکت دارای پرس افقی ۶۳۰ تن در کشور محسوب می‌شود.

این دستاوردهای متعدد باعث شده تا کنون شِملی برای ورود به بازار سرمایه‌ دارای مجوز باشد و در روزهای آتی  به عنوان اولین شرکت از صنعت گیاه‌پزشکی در تابلوی بورس مورد معامله قرار گیرد.به همین منظور محسن عسگری مدیرعامل ملی شیمی کشاورز گفت: در حال حاضر ظرفیت سالانه تولید محصولات این شرکت بیش از 50 هزارتن در 16 خط تولیدی شامل انواع قارچ‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها،علف‌کش‌ها،کنه‌کش‌ها، سموم دامی، طعمه، سموم خانگی، روغن ولک و کودهای پودری و مایع است.

وی محصولات تولیدی شملی را متنوع دانست و تصریح کرد: 120 نوع آفت‌کش و 70 نوع کودکشاورزی هم اکنون در شملی تولید می‌شود. عسگری سابقه فعالیت این مجتمع تولیدی را بیش از 35 سال عنوان کرد و یادآور شد: شملی به کارگیری فناوری‌های پیشرفته تولیدی، رعایت استانداردهای بین‌المللی و ارتقای کیفیت تولیدات را در لیست خدمات خود دارد، به طوری که بسیاری از سموم برای نخستین بار در کشور توسط شرکت ملی شیمی کشاورز تولید شده است. این شرکت دارای مجهزترین واحدهای فرمولاسیون سموم حشره‌کش و علف‌کش، سنتز مواد اولیه پایه آلی و پایه معدنی، امحای پسماندهای خطرناک شیمیایی، سمی و دارویی بوده که 250 نفر به طور مستقیم و 2‌هزار نفر نیز به شکل غیرمستقیم با آن همکاری دارند.وی یکی از اهداف بلندمدت شرکت ملی شیمی کشاورز را حضور بر تابلوی معاملات بورس دانست و افزود: هم اکنون به مجوزها برای عرضه اولیه دست یافته و آماده این مهم هستیم.

عسگری روند سودآوری شملی را پرشتاب ذکر کرد و گفت: این شرکت در سال‌های آینده نیز رشد بالایی خواهد داشت و می‌تواند از بورس نیز سرمایه خوبی را جذب کند و از سوی دیگر نیز رضایت فعالان بازار سرمایه را به دست آورد.وی در خصوص اثرگذاری افزایش نرخ ارز بر نحوه تولید و فروش شملی تصریح کرد: عمده مواد اولیه این شرکت از خارج کشور تهیه می‌شود و ارزی است.

بنابراین باید برای نرخ‌گذاری تولید این موضوع مهم را در نظر گرفت زیرا افزایش نرخ ارز به افزایش نرخ تولید منجر می‌شود و مصرف‌کننده نهایی را تحت‌تاثیرقرار می‌دهد. مدیرعامل ملی شیمی کشاورز ادامه داد: از آنجا که تولیدات این شرکت محصولات اساسی کشاورزی هستند، بنابراین میزان تقاضا کاهش نمی‌یابد ولی قیمت افزایش یافته و همین امر برای شملی ایجاد سود می‌کند. بنابراین افزایش نرخ ارز، اثرگذاری مثبتی دارد و بخشی از هزینه‌های سربار به واسطه افزایش قیمت دلار جذب شده و هزینه قیمت تمام‌شده تولید نسبت به فروش کاهش پیدا می‌کند. عسگری اما فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار را آسیب جدی برای تولید شِملی عنوان کرد و گفت: این فاصله بسیار معنادار بوده و برای عموم تولیدکنندگان مشکلات متعددی به وجود می‌آورد و از بدنه آن رانت متولد می‌شود. بنابراین باید هرچه زودتر این فاصله کاهش یابد و نرخ‌ها واقعی‌سازی شود.

اثرگذاری جنگ روسیه و اوکراین

 وی شرایط ناشی از جنگ میان روسیه و اوکراین بر صنعت کشاورزی را نامطلوب و دشوار عنوان کرد و افزود: این موضوع بر تامین نهاده‌های بین‌المللی مانند گندم و ذرت، آسیب جدی وارد کرد ولی چند تامین‌کننده همچون چین توانستند منابعی را مانند کود تزریق کنند. عسگری ادامه داد: شملی تولیدکننده کودهای ریزمغذی بوده و از منابعی مواد خود را تهیه می‌کند که از این جنگ چندان متاثر نبودند. به عنوان مثال اوکراین کود ماکرو تامین می‌کند و ما کودی از نوع میکرو را مدنظر قرار دادیم.

سودآوری شملی

مدیرعامل شرکت ملی شیمی کشاورز در خصوص عرضه نماد شملی در بازار سرمایه گفت: این شرکت در چند سال اخیر روند صعودی پرشتابی را تجربه کرده و برای تولیدات و افزایش درآمدهای خود برنامه‌های متعددی دارد. وی به میزان و نحوه ارزش‌گذاری شملی اشاره و تصریح کرد: این ارزش‌گذاری زیر قیمت واقعی جایگاه شرکت است.  بنابراین می‌توان استقبال مطلوبی را شاهد بود و سودآوری تولید و فروش به همراه این استقبال می‌تواند نتایج مطلوبی را برای دارندگان سهم شملی ایجاد کند.