39436 copy

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: در چهار سال اخیر بارها به وزارت اقتصاد،مجلس و به کمیسیون‌‌‌های مختلف آن مکرر مراجعه و تقاضا کردیم بحث مالیات ارزش افزوده در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی را حذف کنند.

حمیدرضا نامی با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی و حامی تولید در این باره افزود: آیا جا نداشت، حتی اگر بودجه ندارند حداقل با این روش (حذف ۹‌درصد مالیات ارزش افزوده)، کاهش قیمت در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی ایجاد کنند.

نامی ادامه داد: این در حالی است که مالیات ارزش افزوده روی محصولات کشاورزی و محصولات تولیدی کشاورزان حذف شده، اما کشاورز برای خرید نیازش در ماشین‌آلات باید این مالیات را پرداخت کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی اضافه کرد: عملا حذف مالیات ارزش افزوده روی محصولات کشاورزی به نفع جامعه شهرنشین است، ولی در این میانه این ۹‌درصد را کشاورز دارد پرداخت می‌کند و این به تضعیف تولیدکننده چرخه کشاورزی منجر می‌شود.

وی با در‌خواست از وزیر جهاد کشاورزی برای طرح این موضوع و مطالبه این بخش از وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: وقتی کشاورز مالیات ارزش افزوده را از مشتری خودش که جامعه شهرنشین است دریافت نمی‌‌‌کند، چرا باید بابت خرید ماشین‌آلات موردنیازش این ۹‌درصد را بدهد.

نامی تصریح کرد: اگر این کار انجام بشود ۹‌درصد قیمت ماشین‌آلات کشاورزی و هزینه مکانیزاسیون را پایین می‌‌‌آورد در حالی که برخی از این ماشین‌‌‌ها قیمت‌های سرسام‌آوری دارند مثلا یک تراکتور خارجی نزدیک ۳ تا ۵ میلیارد تومان است و ۹‌درصد مالیات ارزش افزوده آن، خودش معادل قیمت یک تراکتور است و این می‌تواند کمک خیلی سریع و راحتی به کشاورزان کشور باشد.