در حالی که کنیا در حال بررسی ارزش افزوده برای محصولات تجاری خود است که به ایالات متحده صادر می‌شود و حتی وارد یک توافق انرژی هسته‌ای با این کشور شده است، اوگاندا در خصوص صنعت داروی خود به گفت‌وگو پرداخت و به‌ویژه در رابطه با نیاز کشور به تولید واکسن صحبت کرد. در همان رویداد، مرکز تجاری آمریکا و آفریقا اتاق بازرگانی ایالات متحده (USAfBC) میزبان میزگرد ریاست جمهوری آمریکا با رئیس‌جمهور سامیا سولوهو، برای راه‌اندازی رسمی راهنمای سرمایه‌گذاری جدید تانزانیا بود. رئیس‌جمهور کنیا ویلیام روتو نیز اعلام کرد که می‌خواهد محصولات کشاورزی این کشور را فرآوری کرده و انبارهایی ایجاد کند که در آن چای، قهوه و گل‌های اصلاح شده کنیایی و به عنوان برندهای این کشور در بازار ایالات متحده عرضه شود.

بزرگ‌ترین شریک تجاری

آقای روتو با اشاره به اینکه ایالات متحده اکنون بزرگ‌ترین شریک تجاری کنیاست، افزود: ما هنوز هم بیشتر تولیدات چای خود را به صورت فله صادر می‌کنیم. ما متعهد شده‌ایم که در پنج سال آینده، ۹۵‌درصد چای خود را که به صورت عمده می‌فروشیم برای ما ارزش افزوده داشته باشد. ما مطلقا هیچ مشکلی با این موضوع نداریم که دیگران نام تجاری خود را روی چای خام و چای فرآوری شده ما بگذارند، چه آن را چای صبحانه انگلیسی یا هرچه می‌‌‌خواهند بنامند. اما آنچه ما می‌‌‌گوییم این است که اگر کشاورزان کنیایی می‌‌‌خواهند به ارزش چای خود بیفزایند، خودشان باید آن را فرآوری و صادر کنند.

او وزارت بازرگانی را موظف کرد تا اطمینان حاصل کند که بازاریابی محصولات کشاورزی کنیا در خارج از کشور به خوبی سازماندهی می‌شود. موسی کوریا، وزیر تجارت، سرمایه‌گذاری و صنعت در کابینه دولت کنیا، گفت که تسهیلات تجاری برای راه‌‌‌اندازی یک انبار صادراتی در ایالات متحده به نام خانه کنیا اختصاص یافته است که توسط شرکت تجاری کنیا اداره می‌شود، جایی که شرکت‌های کوچک و متوسط کنیایی می‌توانند کالاهای خود را در آن ارائه کنند. به شما اطمینان می‌دهم دفعه بعد که چای کنیا را در ایالات متحده آمریکا پیدا کردید، از این انبار صادراتی آمده باشد. همچنین ما در حال مذاکره با شرکت آمازون هستیم تا وقتی چای کنیا به اینجا می‌آید، از طریق خانه کنیایی توزیع شود.  پس از استقلال، کنیا به واسطه سرمایه‌گذاری عمومی، تشویق تولیدات کشاورزی و توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی بخش خصوصی، شاهد رشد اقتصادی بود. تولید ناخالص ملی (GDP) آن در سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۳ به ۶/ ۶‌درصد افزایش پیدا کرد. تولید بخش کشاورزی نیز به ۷/ ۴‌درصد افزایش یافت که عوامل موثر بر آن توزیع کشاورزی در میان استان‌‌‌ها و افتتاح مزارع جدید بود. پس از بخش خدمات، کشاورزی دومین سهم بزرگ در تولید ناخالص داخلی کنیاست که چای و قهوه محصولات سنتی آن هستند، در حالی که گل‌های تازه صادراتی نیز دارای رشد سریع هستند. محصولات باغبانی و چای، بخش‌های اصلی رشد و دو بخش با ارزش از کل صادرات کنیا هستند. تولید مواد غذایی اصلی مانند ذرت در معرض نوسانات شدید آب و هوایی قرار دارد. کنیا یکی از اعضای بلوک تجاری جامعه آفریقای شرقی است، اگرچه برخی از سازمان‌های تجاری بین‌المللی آن را به عنوان بخشی از شاخ بزرگ آفریقا طبقه‌بندی می‌کنند.

مزایای تولید دارو و واکسن در این منطقه

یووری موسوینی، رئیس‌جمهور اوگاندا، به دنبال همکاری با شرکت‌های آمریکایی در زمینه داروها و واکسن‌ها بود. موسوینی هنگام سخنرانی در اجلاس سران آمریکا و آفریقا در ۱۳ تا ۱۵ دسامبر گفت: دو حوزه وجود دارد که ما به تنهایی در حال حرکت در آن هستیم، اما در صورت امکان از همکاری استقبال می‌کنیم. وی در ادامه افزود: از جانب مردم اوگاندا، ما از دوستان و برادران خود دعوت می‌کنیم تا در تولید واکسن‌ها و داروها برای بهبود سلامت جهانی با ما همکاری کنند. رئیس‌جمهور موسوینی خاطرنشان کرد: همکاری بین ایالات متحده و آفریقا به جهان امکان می‌دهد تا داروها و واکسن‌های ارزان‌تری دریافت کند.

او نابرابری در تولید داروها در سطح جهان را نادرست دانست و گفت آفریقا سزاوار توجه بیشتری در این خصوص است. ادامه دادن به ترتیب فعلی که از سهم جهانی ۴۲/ ۱ تریلیون دلاری تولید دارو، سهم آفریقا تنها ۱۶ میلیارد دلار است، صحیح نیست. در آفریقا و به‌ویژه در اوگاندا، به دلیل پوشش گیاهی خاصی که ما داریم، برای تولید بسیاری از داروها در موقعیت بهتری قرار دارند.

داروهای بسیار گران‌قیمت زمانی که کشورهایی مانند اوگاندا می‌توانند این نهاده‌ها را ارزان‌تر تولید کنند، تولید گران‌تر این داروها به دلیل استفاده از نهاده‌های گران‌قیمت قابل قبول نیست. رهبر اوگاندا تاکید کرد که دانشمندان این کشور قادر به ساخت واکسن‌هایی برای خنثی کردن پاندمی‌هایی مانند کووید-۱۹ و مالاریا هستند. ما همچنین در حال کار روی توسعه انواع واکسن‌های موردنیاز برای انسان و دام هستیم. به عنوان مثال، دانشمندان ما یک واکسن ضد کنه کشف کرده‌اند.

تماس با سرمایه‌گذاران

مرکز تجاری آمریکا و آفریقا اتاق بازرگانی ایالات متحده، میزبان میزگرد ریاست جمهوری با رئیس‌جمهور سولوهو برای راه‌اندازی راهنمای سرمایه‌گذاری تانزانیا، همکاری بین اتاق ایالات متحده و سازمان توسعه تجارت تانزانیا بود. این راهنما مسیری را برای افراد و شرکت‌های علاقه‌‌‌مند به بهره‌‌‌برداری از پتانسیل سرمایه‌گذاری در تانزانیا، ایجاد فرصت‌‌‌های اقتصادی، شغل و رفاه مشترک ترسیم می‌کند.  رئیس‌جمهور با اذعان به این موضوع که تانزانیا پتانسیل عظیمی برای سرمایه‌گذاران دارد، اظهار کرد: ما آماده سرمایه‌گذاری و همکاری با سرمایه‌گذاران آمریکایی هستیم. معاون اجرایی اتاق بازرگانی ایالات متحده و مدیر امور بین‌الملل مایرون برلیانت در این خصوص گفت: من از مشارکت رو به رشد اتاق بازرگانی با تانزانیا هیجان زده هستم و گفت‌وگوی ما با رئیس‌جمهور این کشور در طول هفته اجلاس سران فرصت ارزشمندی برای بخش خصوصی بود تا نظرات خود را در مورد دستور کار اصلاحات اقتصادی این کشور بیان کنیم.