پنل‌های خورشیدی هوشمند برای محافظت از درخت انگور

این توضیح برای کسانی که تازه با این موضوع آشنا شده‌اند، لازم است که فناوری آگروولتائیک از ریزاقلیم سایه‌‌ای که توسط پنل‌‌های خورشیدی ایجاد می‌شود، استفاده می‌کند تا زمین را برای کشاورزی حفظ کند. پروژه‌های اولیه عمدتا شامل رشد زیستگاه‌های گرده‌افشان و مراتع برای چرای دام بود. اخیرا، این زمینه برای محصولات غذایی، درختان میوه و فعالیت‌‌های مرتبط، مانند کشت انگور و سایر میوه‌ها نیز مساعد شده است.

 ایبردرولا نخستین شرکتی نیست که از پنل‌‌های خورشیدی در باغ‌های انگور استفاده می‌کند، اما می‌تواند نخستین شرکتی در اسپانیا باشد که حسگرهای از راه دور را برای ردیابی تاثیر پنل‌‌های خورشیدی بر شرایط رشد منظم گیاهان به کار می‌گیرد. حداقل، این چیزی است که ایبردرولا می‌گوید. این شرکت هفته گذشته در یک بیانیه مطبوعاتی گزارش داد: ایبردرولا نخستین نیروگاه آگروولتائیک هوشمند را در اسپانیا در تاکستان‌های گونزالز بایاس و گروپو امپرادور واقع در شهر گوادامور، تولیدو راه‌اندازی کرده است. این شرکت می‌گوید: این استفاده نوآورانه از پنل‌های خورشیدی در صنعت کشاورزی اجازه می‌دهد تا چیدمان نمونه‌ها با نیازهای تاکستان‌ها مطابقت داده شود تا با استفاده از سایه پنل‌ها تابش خورشید و دما تنظیم شود.

آگروولتائیک با الگوریتم هوش مصنوعی

با در نظر گرفتن همه جوانب، پروژه Winesolar واقعا یک قطره کوچک در سطل آب ایبردرولا است. این شرکت انتظار دارد در ماه‌های آینده حدود ۱۵۰۰ مگاوات پنل خورشیدی را در اسپانیا اضافه کند که ۲۲۰۰ مگاوات در اوایل سال جاری نصب شده و ۸۰۰ مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد. با این حال، در این مورد کمترین مقدار می‌تواند بیشترین کیفیت را برای محصولات کشاورزی به همراه داشته باشد. پروژه واینسولار زمینه‌ای برای تلفیق کشاورزی با فناوری به روش‌های جدید و متفاوت خواهد بود. علاوه بر پنل‌های خورشیدی ایبردرولا، دو مولفه کلیدی دیگر در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری اطلاعات در این پروژه مشارکت دارند. از طرف دیگر شرکت جهانی PVH نیز با کمک ردیاب‌‌های پیشرفته‌اش در این پروژه همکاری می‌کند و به پنل‌‌های خورشیدی این امکان را می‌دهد که در طول روز در موقعیت بهینه آفتاب‌‌گیر قرار بگیرند. ایبردرولا همچنین شرکت راه‌حل‌های فناوری اطلاعات Techedge را برای بخش دیجیتال این پروژه به خدمت گرفته است تا کارآیی پنل‌های خورشیدی را برای اهداف کشاورزی هماهنگ کند. ایبردرولا در این خصوص توضیح می‌دهد: این پنل‌های نصب شده دارای ردیاب‌‌هایی خواهند بود که توسط یک الگوریتم هوش مصنوعی کنترل می‌شوند که قادر به تعیین موقعیت بهینه پنل‌‌های خورشیدی قرار گرفته بر روی درختان در هر لحظه هستند.

آنها در ادامه اظهار کردند: درجه تمایل پنل‌های فتوولتائیک با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط حسگرهای تعبیه‌شده در تاکستان‌ها تعیین می‌شود که داده‌های مربوط به تابش خورشید، رطوبت خاک، شرایط باد و ضخامت تنه انگور و ... را ثبت می‌کند.

پنل‌های خورشیدی و کشاورزی احیا‌کننده

به گفته کارشناسان این روش به کشاورزی احیایی ختم می‌شود و این یک اتفاق تصادفی نیست. کشاورزی احیا‌کننده بر سلامت خاک و حفاظت از آب که منجر به بهبود عملکرد محصول می‌شود، تمرکز دارد و این اهداف را می‌توان با اثر کاهش‌دهنده گرما و بادشکن پنل‌های خورشیدی بهبود بخشید. اگرچه نصب بر روی تاکستان آزمایشی است، اما ایبردرولا در حال حاضر پیش‌‌بینی می‌کند که با کمک این فناوری کیفیت انگور و توانایی درختان انگور برای مقاومت در برابر تاثیرات تغییرات آب و هوایی بهبود یابد. تاکستان‌‌های متعلق به شرکت‌‌های گونزالز بایاس و گروپو امپرادور، می‌توانند مزایای بیشتری از پنل‌‌های خورشیدی، از جمله بهبود بهره‌‌وری استفاده از زمین و حفظ آب را نیز در آینده ببینند.

این دو شرکت همچنین به دنبال کاهش تولید و انتشار کربن هستند. گونزالز بایاس ۶ شکل از انرژی‌های تجدیدپذیر در حال کار را در برنامه کربن‌زدایی جهانی خود فهرست می‌کند، که شامل انرژی زمین‌گرمایی، پمپ‌های حرارتی، هیدروژن سبز، انرژی حرارتی خورشیدی و زیست توده علاوه بر پنل‌های خورشیدی هستند.

این شرکت بیان می‌کند که در مجموع ۵/ ۲ میلیون کیلووات ساعت در سال از این ۶ منبع تولید می‌کند. پروژه جدید آگروولتائیک چیزی به کل اضافه نمی‌کند، اما می‌تواند به گونزالز کمک کند تا در سایت‌‌هایی که کربن‌‌زدایی‌‌شان سخت‌‌تر است، این کار را به خوبی انجام دهد. امپرادور همچنین بر کربن‌زدایی به عنوان بخشی از تعهد سال ۲۰۲۰ خود تمرکز دارد. موضع شرکت Grupo Emperador به ویژه جالب است زیرا این شرکت در سال ۲۰۱۴ باغ‌های انگور تولدو را تصاحب کرد با این انتظار که بتواند بهترین عملکرد متوسط صنعت را با حاشیه سود وسیع داشته باشد. با پیش‌بینی ظرفیت عملکرد ۳۰ هزار کیلوگرم در هر هکتار، عملکرد و ظرفیت عملکرد یکسان نیستند، اما با توجه به اینکه امپرادور این رقم را با میانگین بازدهی ۶۵۰۰ کیلویی در صنعت مقایسه می‌کند، این میزان هنوز بسیار چشمگیر است. اگر تغییرات آب و هوایی در این برنامه‌ها پیچیدگی ایجاد کرده باشد، پنل‌‌های خورشیدی جدید می‌توانند به بازگرداندن اوضاع به مسیر صحیح خود کمک کنند. پس از یک سال بررسی‌های دقیق در پروژه آزمایشی تولدو، این شرکت در حال حاضر قصد دارد پنل‌های خورشیدی را به تاکستان‌های دیگر در سراسر اسپانیا معرفی کند. به نظر می‌رسد که همه‌چیز درباره کشاورزی احیایی است. از طریق روش‌های کشاورزی احیایی، جنبه سلامت خاک و موضوع تجزیه کربن مبتنی بر خاک مطرح می‌شود. کشاورزی احیا‌کننده می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای کشاورزان در قالب بازار کربن و همچنین فرصت‌های مرتبط با موضوع پایداری در بازار کامودیتی‌ها ایجاد کند. کشاورزی احیا‌کننده مشابه فناوری‌های آگروولتائیک نیست، اما این دو زمینه به روش‌های قابل توجهی با هم همپوشانی دارند، بنابراین فعالیت در یک منطقه می‌تواند باعث رشد در ناحیه دیگر شود.