«احمد بافکار» در پاسخ به این سوال که چقدر تولید کم شده است، گفت: در حال حاضر تولید از نصف هم بیشتر کم شده است. البته این کاهش تولید تنها مربوط به بلدرچین نیست و به‌طورکلی تولید طیور ایران با کاهش مواجه شده است. براساس این گزارش بحث عرضه نهاده با ارز دولتی به‌‌صورت خاص و به‌طور ۱۰۰ درصدی برای مرغ عملیاتی می‌شده است و به‌‌این‌‌ترتیب بخش‌هایی مانند پرورش بلدرچین، کبک، بوقلمون و ... تنها بخشی از نهاده‌های خود را به‌‌صورت دولتی دریافت می‌کردند و مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کردند. با‌‌وجود این به گفته فعالان این بخش همان تخصیص ناقص نهاده دولتی نیز بخش بزرگی از مسائل پیش‌روی تولید‌کنندگان را رفع می‌کرده است و حال با حذف نهاده دولتی از سیستم تولید بخش طیور هزینه‌های تولید برای این فعالان نیز به‌شدت بالا رفته است. به‌طوری که بافکار تولیدکننده بلدرچین و کبک در این خصوص به بازار گفت: درست است که سهمیه نهاده دولتی ما مانند تولیدکنندگان مرغ به‌‌صورت صد درصدی نبود اما به‌طور متوسط ۵۰ درصد نهاده مورد نیاز را با قیمت دولتی در اختیار ما قرار می‌دادند و ۵۰ درصد مابقی را از بازار تهیه می‌کردیم؛ اما همین مقدار سهمیه دولتی خود کارساز بود. وی افزود: در واقع با توجه به میزان نهاده دولتی که تا پیش از این در اختیار ما قرار می‌گرفت قیمت محصولات ما برای مصرف‌کننده مناسب تمام می‌شود اما الان با آزاد‌سازی کامل نهاده‌های مورد نیاز، قیمت هر کیلوگرم بلدرچین برای مصرف‌کننده ۱۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. بافکار خاطرنشان کرد: به‌‌این‌‌ترتیب طی ۲ تا ۳ ماه اخیر بنده شخصا به عنوان یک تولیدکننده کشور، روزانه حدود ۴۰ میلیون تومان ضرر می‌دهم، این در حالی است که تولید واحد تولیدی خود را که تا پیش از این بیش از ۲ تن بوده به یک تن رسانده‌ایم. وی همچنین درباره دلایل به صفر رسیدن صادرات بلدرچین ایران گفت: قبلا به کشورهای عربی اطراف صادرات داشتیم اما اخیرا به بهانه‌های واهی از خریداری محصولات ما خودداری می‌کنند و خرید نمی‌کنند، به‌‌این‌‌ترتیب صادرات به صفر رسیده است. بافکار افزود: در واقع کشورهای عربی اطراف الان از ترکیه خریداری می‌کنند اما وقتی بحث ایران به میان می‌آید به بهانه‌هایی همچون شیوع آنفلوآنزا در واحدهای پرورشی ما از خرید امتناع می‌کنند.

آینده تاریکی در انتظار صنعت طیور کشور است

با‌‌وجود این به گفته فعالان این بخش، وضعیت تولید تخم بلدرچین کشور نیز مانند گوشت آن چندان مساعد نیست. به‌طوری که بافکار تولیدکننده بخش در این خصوص گفت: تخم بلدرچین با تخم مرغ فرق می‌کند چون محصولی است که مانند تخم مرغ خریدار ندارد و به اصطلاح هر جایی استفاده نمی‌شود. بلکه به‌‌صورت استثنایی و مثلا برای مصارف دارویی و به دلیل مقوی بودن آن مصرف می‌شود. با‌‌وجود این تولید تخم بلدرچین در کشور داریم اما مصرف آن در کشور کلا کم است. وی افزود: اگرچه مصرف تخم بلدرچین و تخم کبک به‌‌صورت کلی در بازار کمتر از تخم مرغ رایج است اما الان هیچ گونه تخم مازادی در بازار نداریم و هر آنچه تولید می‌شود تقریبا در بازار به فروش می‌رسد.

این فعال بخش طیور در پایان خاطرنشان کرد: به‌طورکلی وضعیت تولید در هیچ حوزه‌ای خوب نیست و در آینده نزدیک مردم بسیار متضرر می‌شوند. در واقع وزارت جهاد کشاورزی می‌داند که منِ تولیدکننده در حال ضرر هستم و اعلام کرده برای گرفتن تسهیلات مراجعه کنیم اما این اقدامات دیگر فایده‌ای ندارد و آینده طیور به‌طورکلی در زمستان امسال بسیار بد خواهد شد.