تصویر آماری از بازیگران بازار پول

Untitled-2 copy

از 14 بانک مورد بررسی، 4بانک با کسری درآمد در مقایسه با هزینه‌ها (که البته شامل هزینه‌های پرسنلی، اداری و مشکوک‌الوصول نیست) مواجه بوده‌اند که شامل بانک‌های گردشگری، پارسیان، موسسه مالی اعتباری ملل و بانک دی هستند. بهترین عملکرد را در این بخش بانک‌های ملت، اقتصاد نوین و تجارت داشته‌اند. در ماه قبل مبلغ مازاد درآمدهای بانک سامان در مقایسه با هزینه‌های سود بانکی و هزینه‌های مالی آن رشد بیش از 150درصدی را نسبت به خردادماه نشان می‌دهد، اما بانک‌های پاسارگاد و تجارت به ترتیب با 89 و 56‌درصد کاهش مبالغ مازاد مواجه بوده‌اند.

  در بخش ارائه تسهیلات، بانک ملت شاید برای اولین بار طی ماه‌های اخیر با کاهش ارائه تسهیلات مواجه بوده است. تسهیلات این بانک در مقایسه با خردادماه با 7.4‌درصد کاهش به 1،476همت رسیده است. بانک سامان از سوی دیگر در ماه قبل 5.6درصد رشد ارائه تسهیلات را تجربه کرده است.

  بیشترین نرخ سود تسهیلات در ماه قبل مربوط به دو بانک سامان و کارآفرین با 1.82درصد بوده است. بانک‌های اقتصاد نوین و موسسه مالی اعتباری ملل با 1.72درصد، دیگر بانک‌های با نرخ سود بالا بوده‌اند. کمترین نرخ سود تسهیلات در این ماه مربوط به بانک پارسیان و پس از آن مربوط به بانک ملت و موسسه مالی اعتباری ملل به ترتیب با 0.8 و 0.9‌درصد بوده است.

  کمترین نرخ سود سپرده با توجه به سهم بالای سپرده‌های قرض‌الحسنه (بیش از 70درصد) مربوط به پست‌بانک ایران است که متوسط نرخ سود سپرده آن 0.25درصد است. نرخ متوسط سود سپرده‌های بانک‌سینا و بانک ملت نیز 0.8درصد است.

  بالاترین نسبت سپرده‌های بدون هزینه نسبت به کل سپرده‌های جذب‌شده توسط بانک‌ها، همان‌گونه که در جدول نیز مشاهده می‌شود، مربوط به پست‌بانک است. بیش از 70‌درصد سپرده‌های این بانک مربوط به سپرده‌های قرض‌الحسنه با نرخ سود صفر است. پس از آن بانک تجارت با 38.4‌درصد قرار دارد. کمترین نسبت سپرده‌های غیرهزینه‌زا مربوط به دو بانک اقتصاد نوین و موسسه مالی اعتباری ملل به ترتیب با 7 و 11‌درصد است.

 ارزیابی تفکیک‌ شده 14بانک بورسی

وگردش: این بانک در تیرماه درآمد عملیاتی یک‌هزار و 457میلیارد تومان را گزارش کرده که نسبت به ماه قبل کاهش سنگین 60درصدی را نشان می‌دهد و با توجه به جدول، میزان هزینه‌های عملیاتی این بانک در تیرماه بیشتر از درآمدهای عملیاتی آن بوده است. این بانک پس از اینکه در خردادماه افزایش درآمد داشته، در تیرماه مجددا به روند قبلی خود بازگشته و مازاد درآمد به هزینه آن منفی شده است. مبلغ تسهیلات اعطایی با کاهش حدود یک‌درصدی روبه‌رو بوده و به 85همت رسیده است. همچنین متوسط سود تسهیلات افت محسوسی را به همراه داشته و به رقم 1.54درصد کاهش یافته است. متوسط سود سپرده‌ها هم افزایشی بوده و به 1.82درصد رسیده است.

وسینا: این بانک در این ماه همچنان روند صعودی اخیر خود را حفظ کرده و به درآمد عملیاتی یک‌هزار و 410میلیارد تومانی رسیده است. مبلغ مازاد درآمد نسبت به هزینه‌ها 660میلیارد تومان بوده و هرچند این عدد مثبت است، ولی نسبت به ماه قبل کمتر شده است. مبلغ تسهیلات اعطایی این بانک از 6هزار و 885میلیارد تومان به 6هزار و 899میلیارد تومان رسیده است و روند صعودی آن محسوس نیست. مانده سپرده مشتریان در پایان تیرماه بیشتر از ابتدای ماه بوده و رشد اندکی را نشان می‌دهد. همچنین مازاد متوسط نرخ سود تسهیلات به متوسط نرخ سود سپرده مشتریان مثبت بوده و حاکی از آن است که بازدهی سود تسهیلات بیشتر از سود سپرده‌هاست.

وپارس: گزارش عملکرد تیرماه، درآمد عملیاتی 2هزار و 892میلیارد تومان را ثبت کرده است. این مبلغ نسبت به ماه قبل کاهش حدود 3درصدی داشته است. همچنین هزینه‌های تیرماه نسبت به ماه پیش روند نزولی 6.3درصدی را طی کرده و از 4هزار و 193میلیارد تومان به 3هزار و 926میلیارد تومان رسیده و همین امر باعث شده است تا کسری درآمد بر هزینه در مقایسه با ماه گذشته 7درصد کمتر شود. تسهیلات اعطایی این بانک تغییرات زیادی نداشته و چیزی کمتر از یک‌درصد رشد کرده است. میزان سپرده مشتریان روند مثبت‌تری را طی کرده و حدود 4درصد افزایش یافته است. در آخر می‌توان به نسبت سپرده‌های قرض‌الحسنه به کل سپرده‌ها اشاره کرد که این نسبت هم در مقایسه با ماه قبل 3.5درصد رشده کرده و از 15درصد به 18.5درصد رسیده است.

وملل: موسسه مالی اعتباری ملل در روند چند ماه اخیر خود ثبات داشته و از ابتدای سال تاکنون نوسان زیادی در عملکرد خود نداشته است. درآمد عملیاتی این ماه نسبت به خردادماه کاهش یک‌درصدی داشته و مبلغ آن 891میلیارد تومان است. در مقابل هزینه‌های این ماه افزایش یافته و از یک‌هزار و 468میلیارد تومان به یک‌هزار و 513میلیارد تومان تغییر یافته که نشان از رشد 3درصدی هزینه‌ها دارد. مازاد درآمد بر هزینه هم رشد 10درصدی داشته است. میزان تسهیلات اعطایی 1.5درصد و میزان سپرده مشتریان 1.3درصد نسبت به ماه گذشته رشد داشته است. سپرده‌های قرض‌الحسنه11.3درصد از کل سپرده‌ها را شامل می‌شود و این سپرده‌ها فاقد هزینه‌های مالی برای بانک هستند.

وخاور: روند عملکرد بانک در چندماه اخیر مثبت بوده و در تیرماه هم این روند حفظ شده است. درآمدهای عملیاتی 4درصد رشد و در مقابل هزینه‌ها کاهش 1.5درصدی داشته است. به این ترتیب مازاد درآمد بر هزینه‌ها 13درصد مثبت شده است. مازاد نرخ سود تسهیلات به سود سپرده‌ها 0.44درصد است که نسبت به ماه قبل رشد داشته است. سپرده‌های بدون هزینه این بانک 14.5‌درصد از کل سپرده‌ها را تشکیل می‌دهد که نسبت به ماه قبل سهم این سپرده‌ها بیشتر شده است.

بانک پاسارگاد: درآمد عملیاتی افت محسوس 22درصدی داشته و از 11هزار و 880میلیارد تومان به 9هزار و 210میلیارد تومان رسیده است. هزینه‌ها نیز روند نزولی داشته‌اند، اما در مقایسه با افت درآمد، محسوس نیست و در پی کاهش درآمد، میزان مازاد درآمد به هزینه کاهش 89درصدی داشته و به 290میلیون تومان رسیده است. تسهیلات اعطایی بانک در این ماه بیشتر شده و رشد 2درصدی داشته است؛ ولیکن میزان سپرده مشتریان کم شده و از 740میلیارد تومان به 741میلیارد تومان رسیده است. سپرده‌های غیر‌هزینه‌زای این بانک 28درصد از حجم کل سپرده‌هاست و نسبت به ماه اندکی کاهش یافته است.

ونوین: درآمد عملیاتی تیرماه 4هزار و 381میلیارد تومان است که نسبت به ماه قبل 3.5درصد رشد داشته است. هزینه‌ها هم کاهش حدود یک‌درصدی داشته‌اند که در نهایت میزان مازاد درآمد بر هزینه تیرماه 11درصد بیشتر شده و به مبلغ یک‌هزار و 579میلیارد تومان رسیده است. در این ماه روند خاص و قابل‌توجهی در جذب سپرده‌ها مشاهده نشده و با وجود اینکه نسبت به ماه قبل جذب سپرده بیشتر شده، اما مقدار آن کمتر از یک‌درصد بوده و به مبلغ اندکی بیش از 500میلیارد تومان است. همچنین مازاد متوسط نرخ سود تسهیلات به نرخ سود سپرده‌ها بیشتر شده و به 0.64درصد رسیده است.

وکار: درآمد عملیاتی این بانک از یک‌هزار و 698میلیارد تومان به یک‌هزار و 557میلیارد تومان افت پیدا کرده و بیانگر 9درصد کاهش درآمد در این ماه است. در مقابل هزینه‌های عملیاتی تیرماه نسبت به ماه قبل 8درصد بیشتر شده و همین امر باعث کاهش 28درصدی مازاد درآمد بر هزینه شده است. تسهیلات اعطایی تغییر محسوسی نداشته، در مقابل در جذب سپرده‌ها موفق عمل کرده و 7درصد نسبت به ماه قبل سپرده‌ها رشد کرده‌ و به مبلغ 70هزار و 126میلیارد تومان رسیده است. حدود 20درصد از حجم سپرده‌ها را سپرده‌های قرض‌الحسنه در برگرفته‌اند که هزینه‌ای برای بانک به بار نمی‌آورند.

سامان: گزارش عملکرد تیرماه بانک سامان بیانگر رشد 12درصدی درآمدهای عملیاتی است و درآمد از مبلغ 3هزار و 9میلیارد تومان به 3هزار و 369میلیارد تومان رشد کرده است. همچنین هزینه‌های عملیاتی (بدون لحاظ هزینه‌های پرسنلی، اداری و مشکوک‌الوصول) کاهش 3درصدی داشته و به 2هزار و 667میلیارد تومان رسیده است. مازاد درآمد بر هزینه رشد قابل‌توجهی داشته و از 279میلیارد تومان به 719میلیارد تومان در تیرماه رسیده است که رشد 152درصدی را نمایش می‌دهد. همچنین مبلغ تسهیلات اعطایی در این ماه 6درصد و مبلغ سپرده‌ها 10درصد افزایش داشته‌اند که 15درصد از مجموع سپرده‌ها، سپرده‌های بدون هزینه است.

وبملت: درآمد عملیاتی، هزینه‌های عملیاتی و مازاد درآمد بر هزینه بانک ملت به میزان 5درصد افزایش یافته‌اند. تسهیلات اعطایی کاهش 7درصدی و سپرده‌ها افزایش تقریبا یک‌درصدی در این ماه داشته‌اند. نسبت سپرده‌های قرض‌الحسنه به کل سپرده‌ها 36درصد است و در مقایسه با ماه قبل رشد داشته است.

وپست: درآمد‌های عملیاتی، هزینه‌های عملیاتی و مازاد درآمد بر هزینه به ترتیب 6درصد، 2درصد و 9درصد کاهش داشته و تسهیلات اعطایی مبلغ 66هزار و 352میلیارد تومان است که نسبت به خردادماه 2درصد بیشتر شده است. همچنین مبلغ سپرده‌ها در تیرماه میزان 88هزار و 527میلیارد تومان است و رشد 2درصدی را نشان می‌دهد. از مبلغ کل سپرده‌ها بالغ بر 70درصد را سپرده‌های قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد.

وبصادر: درآمد عملیاتی 7درصد و هزینه‌های عملیاتی 12درصد افزایش و مازاد درآمد بر هزینه 27درصد کاهش را در تیرماه ثبت کرده است. تسهیلات اعطایی حدود یک‌درصد کم شده و در مقابل، سپرده مشتریان در تیرماه 4درصد رشد داشته و مقدار سپرده‌های غیر‌هزینه‌زا 32.6درصد است که نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. متوسط نرخ سپرده‌ها 0.84درصد و متوسط نرخ سود تسهیلات یک‌درصد است.

بانک دی: در تیرماه شاهد کاهش 4درصدی و 10درصدی درآمد‌های عملیاتی و هزینه‌های عملیاتی این بانک بودیم. هرچند ما‌به‌التفاوت درآمد و هزینه این بانک منفی است، اما منفی بودن آن نسبت به ماه قبل 11درصد کم شده و از 889میلیارد تومان منفی به 787میلیارد تومان منفی رسیده که آن را روند مثبتی می‌توان در نظر گرفت. این بانک در جذب سپرده‌ها نه‌تنها موفق نبوده، بلکه مقدار سپرده‌های آن حدود یک‌درصد کم شده است. مبلغ تسهیلات اعطایی بانک روند مثبت‌تری داشته و 2.5درصد نسبت به ماه قبل بیشتر شده است.

وتجارت: بانک‌تجارت نیز در تیرماه در کسب درآمدهای عملیاتی ضعیف عمل کرده و 12درصد کاهش درآمد در این ماه داشته و علاوه بر آن میزان هزینه‌های عملیاتی‌ 4درصد رشد داشته که در نهایت باعث کاهش 57درصد مازاد درآمد به هزینه‌ها شده است. میزان تسهیلات 2درصد و میزان سپرده‌ها 3درصد افزایش یافته و در مقایسه با خرداد به ترتیب به مبالغ 674هزار و 184میلیارد تومان و 807هزار و 590میلیارد تومان رسیده است. همچنین حدود 39درصد از حجم سپرده‌های مشتریان مربوط به سپرده‌های بدون هزینه است که در مقایسه با ماه قبل کاهش یافته و نسبت به دوماه قبل بیشتر شده است.