Untitled-1 copy

آتش‌‌‌بازی پتروشیمی‌‌‌ها

در میان صنایع بزرگ، به‌خصوص شرکت‌های کامودیتی‌‌‌محور، شرکت‌های پتروشیمی کارنامه خوبی را برای بازار به همراه داشتند. علاوه بر رشد قیمت‌های جهانی، حساسیت بالای پتروشیمی‌‌‌ها به رشد دلار نیما، به‌خوبی در نرخ‌های فروش این صنعت نمایش داده شده است. این صنعت، احتمالا یک پیشتاز و حامی خوب برای رشد احتمالی بورس تهران خواهد بود.قیمت جهانی متانول، همچنان بالای 290دلار است، به طوری که همچنان «شخارک»، متانول صادراتی خود را حوالی 12میلیون و «زاگرس» بیش از 12میلیون و 600هزار تومان به فروش می‌‌‌رساند. «شگویا»، «آریا»، «نوری» و «بوعلی» بیشترین نفع را از رشد دلار نیما برده‌‌‌اند. مجموع درآمد صنعت پتروشیمی منهای اوره‌سازان بورسی، طی چهارماه اخیر 207همت یا حدود 5میلیارد دلار بوده که رشد دلاری درآمد این صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 24درصد بوده است.

 «شاملا»، «نوری»، «شخارک» و «شجم» به دلیل P/E  آینده‌‌‌گر پایین و گزارش‌‌‌های خوب ماهانه در کانون توجه قرار گرفته‌‌‌اند. صنعت اوره نیز از ابتدای سال، کارنامه سبزی از خود به جای گذاشته است، به طوری که اوره‌‌‌سازان بورسی جزو انگشت‌‌‌شمار صنایعی قرار گرفتند که بازدهی مثبتی را برای بورسی‌‌‌ها به ارمغان آورده‌‌‌اند. قیمت اوره نیز حوالی 340دلار است و در سطوح نسبتا بالای قیمتی قرار دارد.  رشد دلار نیما و اخبار مربوط به اوره کشاورزی نیز بر حال خوب این صنعت اثرگذار بوده است. این صنعت با درآمد 646میلیون دلاری در چهارماه اخیر، رشد 5درصدی درآمد را نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسانده است.  «شپدیس» و «شیراز» همچنان کم‌‌‌ریسک‌‌‌ترین گزینه‌‌‌های صنعت اوره هستند.

 درخشش فلزات در محدودیت

قطعی برق صنایع، بیشترین تاثیر را بر تولیدکنندگان فلزات اساسی می‌‌‌گذارد. به طوری که انتظار می‌‌‌رفت، این صنعت با افت درآمد قابل‌توجهی همراه شود. تا لحظه تنظیم این گزارش که شرکت فولاد کاوه گزارشی منتشر نکرده، صنعت فولاد با افت درآمد 18درصدی نسبت به خردادماه، در اولین ماه از تابستان سال‌جاری درآمد 48همتی را به ثبت رسانده است. در اوج محدودیت‌ها این صنعت طی چهارماه اخیر نیز با افت تنها 3درصدی درآمد دلاری همراه شده، به طوری که به‌رغم انتظارات، صنعت فولاد استحکام بیشتری از خود در برابر تحولات نشان داده است. «هرمز»، «فسپا» و «فجر» بهترین گزینه‌‌‌های این صنعت هستند. صنایع بالادستی فولاد، حال خوبی نداشتند، به طوری که سنگ‌آهنی‌‌‌ها با کاهش شدید درآمد در چهارماه اخیر همراه شده‌‌‌اند. افت قابل‌توجه نرخ‌ها در بورس‌کالا و محدودیت تولید به دلیل کاهش برق مصرفی از دلایل کارنامه ضعیف این است. اما فولادی‌‌‌ها به‌خوبی می‌‌‌توانند از کاهش نرخ صنایع بالادستی خود بهره‌‌‌مند شوند.

اما در فلزات گرانبها، تولیدکنندگان مس، روی و آلومینیوم در مجموع بهتر عمل کردند. این صنعت با وجود محدودیت برق شدید و ظهور ضعیف آن در گزارش‌‌‌های تیرماه، به کمک شرکت‌های بزرگ صنعت، طی چهارماه ابتدایی سال، سطح درآمد خود را بالاتر نگه داشته است، به طوری که درآمد 1.4میلیارد دلاری این صنعت طی مدت مذکور، با رشد 14درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است. «فایرا» و «فباهنر» دو نماد تاثیرگذار بر درآمد بالای این صنعت بوده‌‌‌اند. سایر نمادهای صنعت حال خوبی ندارند.

Untitled-2 copy

 رشد عجیب نرخ سیمانی‌‌‌ها

محدودیت‌های مصرف برق، پس از صنایع فولاد و فلزات اساسی، بر صنعت سیمان بیشترین تاثیر را دارد، به طوری که افت قابل‌توجه تولید و فروش سیمانی‌‌‌ها در تیرماه در گزارش‌‌‌های درآمدی این صنعت واضح است.  مزیت صنعت سیمان نسبت به فولادی‌‌‌ها در آن است که سیمان براساس بهای تمام‌شده تولید، قیمت پایه خود را در بورس‌کالا افزایش می‌دهد، اما فولادی‌‌‌ها محصولات خود را براساس قیمت‌های جهانی به فروش می‌‌‌رسانند. بنابراین سیمانی‌‌‌ها ریسک کمتری از محل عملیات واقعی خود برای بازار به بازار تحمیل می‌کنند. صنعت سیمان، در تیرماه حدود 4همت درآمد ثبت کرده که نسبت به تیر سال قبل، 2درصد کاهش داشته است. همچنین درآمد چهارماهه این صنعت 13درصد بهبود یافته است.

 سبقت تایرسازان

مجموع فروش ریالی «خودروسازان» بورسی در تیرماه سال‌جاری، 39هزار و 871میلیارد تومان بوده که در قیاس با تیرماه 1402 افزایش 30درصدی و در مقایسه با متوسط سال‌جاری رشد 14درصدی را تجربه کرده است. ارزیابی دلاری متغیر درآمدی خودروسازان نشان می‌دهد که در چهارمین ماه از سال‌جاری، فروش دلاری این صنعت 921میلیون دلار به ثبت رسیده که این عدد در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایش 12درصدی داشته است. مجموع فروش ریالی و دلاری خودروسازان طی چهارماه آغازین سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به‌‌‌ترتیب رشد 16درصدی و 5درصدی را به ثبت رسانده است. از ابتدای سال به‌طور متوسط افت 15درصدی در قیمت سهام شرکت‌های این گروه رقم خورده است. در میان 6شرکت خودروساز بورسی، بیشترین کاهش قیمت را نماد «خاور» با نزول 48درصدی تجربه کرده است. با وجود سایه قیمت‌گذاری دستوری که همواره به زیان خودروسازان، به‌خصوص ایران‌خودرو و سایپا منجر شده است، برخی نمادهای این گروه همواره برخلاف دو لیدر خود عملکرد مالی خوبی داشته‌‌‌اند. شرکت «خزامیا» در تیرماه و چهارماه آغازین سال‌جاری فروش دلاری خود را به‌‌‌ترتیب 229درصد و 51درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داده و با این میزان افزایش، بهترین کارنامه را در میان خودروسازان از آن خود کرده است.

شرکت‌های «دارویی» بورسی از ابتدای 1402 وضعیت چندان مناسبی را پشت‌سر نگذاشته‌‌‌اند. به‌رغم همه پیش‌بینی‌‌‌ها مبنی‌بر درخشش این صنعت، به‌خصوص طی زمستان سال گذشته، متغیرهای سود و درآمد داروسازان وضعیت نابسامانی داشت. عامل اصلی عدم‌رشد درآمد را در وهله اول می‌‌‌توان بحث مطالبات داروسازان دانست. از آنجا که عمده طلب داروسازان از بیمه‌‌‌های دولتی است، متاسفانه همواره عدم‌وصول موجب کاهش سرمایه در گردش و درنتیجه نزول درآمد این صنعت می‌شود. قیمت دستوری، استهلاک خطوط تولید و عدم‌استاندارد بین‌المللی در داروهای تولیدی عوامل دیگری در ایجاد چنین شرایطی هستند. مجموع فروش تیرماه دارویی‌‌‌ها 9هزار و 120میلیارد تومان بوده که این عدد در قیاس با مدت مشابه تنها 10درصد رشد داشته است.

با این حال، مقایسه فروش تیر این صنعت با میانگین درآمدی امسال کاهش 4درصدی را نشان می‌دهد. مجموع فروش چهارماه آغازین دارویی‌‌‌ها 37هزار و 866میلیارد تومان بوده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل 18درصد رشد داشته است. ارزیابی دلاری فروش این صنعت نشان می‌دهد که در تیرماه و چهارماه ابتدایی سال‌جاری به‌‌‌ترتیب کاهش 4درصدی و رشد 6درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم خورده است. شرکت‌های دارویی از ابتدای سال به‌طور متوسط کاهش 10درصدی قیمت سهام را تجربه کرده‌‌‌اند. در این بین «دکوثر» با بازدهی 75درصد بهترین عملکرد و «دتولید» با افت 34درصدی قیمتی ضعیف‌‌‌ترین عملکرد را از آن خود کرده است. در میان 37نماد دارویی، شرکت «داوه» بهترین عملکرد را به لحاظ رشد متغیرهای درآمدی تجربه کرده است. بر این اساس در تیرماه سال‌جاری و چهارماه امسال به‌‌‌ترتیب جهش درآمدی 357درصدی و 86درصدی در شرکت «داوه» رقم خورده است.

«لاستیک و پلاستیک» جزو صنایعی بود که وضعیت خوبی را از ابتدای 1402 تجربه کرد. عامل اصلی رونق این صنعت به مجوزهای افزایش نرخ و ممنوعیت واردات تایرهای خارجی و در نتیجه افزایش قیمت آنها بازمی‌گردد. فروش تیرماه این صنعت 3هزار و 301میلیارد تومان بوده که در مقایسه با تیر 1402 افزایش 41درصدی را تجربه کرده است.  از طرفی مقایسه فروش تیرماه تایرسازان با متوسط امسال نشان می‌دهد که طی چهارمین ماه از سال 2درصد فروش تایرسازان نسبت به متوسط چهارماهه بیشتر بوده است. فروش تجمیعی این صنعت از ابتدای سال 12هزار و 925میلیارد تومان بوده که در مقایسه با چهارماه نخست 1402 حدود 40درصد رشد یافته است. بررسی دلاری فروش تایرسازان نشان می‌دهد که در تیرماه و چهارماه آغازین 1403 به‌‌‌ترتیب رشد 22 و 26درصدی نسبت به مدت مشابه رقم خورده است. با وجود جو منفی در کلیت بازار سرمایه، لاستیک‌سازان جزو معدود صنایعی بودند که در سال‌جاری با متوسط بازدهی 15درصد کام سهامداران خود را شیرین کرده‌‌‌اند. در میان 9شرکت تایرساز، «پارتا» با ثبت بازدهی 32درصد بهترین عملکرد و «پدرخش» با ثبت کاهش 28درصدی ضعیف‌‌‌ترین عملکرد را از خود به ثبت رسانده‌‌‌اند.

شرکت «پکویر» در تیرماه فروش دلاری خود را 91درصد و فروش تجمیعی دلاری از ابتدای سال خود را نیز 40درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داده و با این حساب بهترین عملکرد را از نظر رشد متغیرهای درآمدی از آن خود کرده است. فروش شرکت‌های تولیدکننده محصولات «شوینده» در تیرماه 2هزار و 203میلیارد تومان بوده که در مقایسه با تیرماه سال قبل 12درصد رشد یافته است. مقایسه فروش تیرماه این صنعت با میانگین سال‌جاری از رشد یک‌درصدی آن حکایت دارد. درآمد تجمیعی شرکت‌های شوینده در چهارماه آغازین سال‌جاری 206هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 18درصد رشد داشته است. بررسی دلاری درآمد شوینده‌‌‌سازان نشان می‌دهد که طی تیرماه و چهارماه آغازین 1403 به‌‌‌ترتیب فروش دلاری این صنعت کاهش 3درصدی و رشد 7درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. از ابتدای سال شرکت‌های شوینده بازار سرمایه به‌طور میانگین افت 4درصدی را در قیمت سهام خود تجربه کرده‌‌‌اند. در این بین «کیمیاتک» با رشد 17درصدی بیشترین میزان بازدهی و «ساینا» با نزول 23درصدی قیمت بیشترین زیان را نصیب سهامداران خود کرده‌‌‌اند.

از میان هفت‌نماد شوینده‌ساز بازار سرمایه، «شپاکسا» و «ساینا» که در تیرماه و چهارماه تجمیعی امسال به‌‌‌ترتیب رشد فروش دلاری 25درصدی و 15درصدی را نسبت به مدت مشابه تجربه کرده‌‌‌اند، بهترین عملکرد را نسبت به شوینده‌سازان دیگر به ثبت رسانده‌‌‌اند. ارزیابی درآمد صنعت «کاشی‌‌‌‌وسرامیک» بازار سرمایه نشان می‌دهد که از ابتدای 1402 وضعیت نسبتا ضعیفی را تجربه کرده و جزو صنایع با عملکرد متوسط رو به ضعیف محسوب می‌‌‌شود. فروش تیرماه کاشی‌‌‌سازان 553میلیارد تومان بوده که این عدد در مقایسه با تیرماه سال گذشته تنها 2درصد رشد داشته است. مقایسه فروش چهارمین ماه از سال‌جاری با میانگین 1403 از نزول 3درصدی فروش کاشی‌‌‌سازان در تیرماه حکایت دارد. تجمیع درآمد این صنعت از ابتدای سال 2هزار و 292میلیارد تومان بوده که در مقایسه با چهارماه آغازین 1402 به‌‌‌میزان 16درصد رشد داشته است.

ارزیابی دلاری فروش کاشی‌‌‌سازان نشان می‌دهد که در تیرماه و چهارماه امسال به‌‌‌ترتیب افت 12درصدی و افزایش 5درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم خورده است. نمادهای کاشی‌‌‌ساز بورسی از ابتدای سال به‌طور میانگین 4درصد کاهش قیمتی را تجربه کردند. از میان 6نماد این صنعت شرکت «کلوند» با ثبت رشد 21درصدی بیشترین بازدهی و «کسعدی» با نزول 18درصدی بیشترین زیان را نصیب سهامداران خود کرده‌‌‌اند. عمده کاشی‌‌‌سازان در تیرماه با نزول دلاری فروش همراه بوده‌‌‌اند. با این حال «کحافظ» تنها شرکتی بوده است که در چهارمین ماه از سال‌جاری و طی چهارماه امسال به‌ترتیب با رشد 8درصدی و 19درصدی فروش دلاری خود نسبت به مدت مشابه موفق شده است بهترین عملکرد را در میان کاشی‌‌‌سازان از آن خود کند.

شرکت‌های «قندوشکری» بازار سرمایه در تیرماه امسال فروش یک‌هزار و 519میلیارد تومانی را تجربه کردند که این عدد در مقایسه با تیرماه سال قبل افزایش 7درصدی را تجربه کرده است. در این بین، مقایسه فروش تیرماه با متوسط امسال نشان می‌دهد که قندوشکری‌‌‌ها در تیرماه 65درصد بیشتر از متوسط 1403 فروش داشته‌‌‌اند. فروش تجمیعی چهارماه 1403 این صنعت به‌‌‌میزان 3هزار و 683میلیارد تومان بوده که این عدد در قیاس با مدت مشابه یک‌درصد کاهش داشته است. بررسی دلاری فروش قندوشکری‌‌‌ها از وضعیت بغرنج این صنعت خبر می‌دهد. بر این اساس فروش دلاری این صنعت طی تیرماه و چهارماه آغازین امسال به‌‌‌ترتیب افت 8درصدی و 11درصدی را نسبت به مدت مشابه تجربه کرده است. میانگین کاهش قیمت سهام قندوشکری‌‌‌ها از ابتدای سال 13درصد بوده که در این بین «قهکمت» با نزول یک‌درصدی کمترین افت و «قثابت» با نزول 28درصدی بیشترین افت قیمت سهام را تجربه کرده‌‌‌اند. از میان 12نماد قندوشکری، شرکت «قشیر» با افزایش 253درصدی فروش دلاری تیرماه و جهش 226درصدی درآمد تجمیعی چهارماه امسال نسبت به مدت مشابه، بهترین عملکرد را به‌‌‌لحاظ رشد درآمدی در قیاس با 11نماد دیگر داشته است.

Untitled-3 copy

Untitled-4 copy

Untitled-5 copy