میثم فدایی به کاهش نرخ اوراق اسناد خزانه اسلامی و تاثیر آن در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: نرخ بهره بدون ریسک به عنوان یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد، بر بازارهای مختلف به‌خصوص بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.  وی نرخ سود اسناد خزانه را یکی از نشانگرهای مهم در اقتصاد کشور دانست و گفت: اسناد خزانه منتشر‌شده در بازار سرمایه توسط دولت، به عنوان طلب پیمانکاران پرداخت می‌شود که این اتفاق دارای کارکردی مشابه اسناد خزانه در اقتصادهای متعارف است. فدایی با اعلام اینکه این اوراق کوتاه‌‌‌مدت بوده و کشف نرخ آن در بازار بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد، افزود: به دلیل وجود بندهای مختلف در بودجه، طی دو ماه گذشته شاهد انتشار حجم زیادی از این اوراق در بازار سرمایه بودیم.

دلایل افزایش نرخ اوراق اخزا

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند معتقد است که حجم بالای انتشار و تخصیص اسناد خزانه منجر به افزایش شدید نرخ این اوراق در اقتصاد شد. وی بر همراهی افزایش نرخ اوراق اخزا با نرخ بازده مورد انتظار بازار سهام تاکید و اظهار کرد: وجود یک ابزار مالی بدون ریسک و در مقابل آن یک ابزار با ریسک متوسط مانند بازار سرمایه سبب افزایش نرخ بهره بدون ریسک و انتظار از ابزارهای پرریسک می‌شود.  فدایی با بیان اینکه عرضه حجم زیادی از اسناد خزانه در بازار با رشد نرخ اوراق خزانه در اقتصاد همراه شد، گفت: به دنبال چنین اتفاقی، بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به خروج سرمایه‌‌‌های خود از بازار اقدام کرده و به سمت سرمایه‌گذاری در اوراق با سررسید کمتر از یک سال و با نرخ قابل‌توجه پیش رفتند.

 مدیرعامل سابق فرابورس به سه اقدام سازمان بورس برای کنترل نرخ اسناد خزانه در اقتصاد اشاره کرد و گفت: نخستین اقدام سازمان بورس کنترل اسناد خزانه بود که این موضوع کاهش عرضه چشمگیر اسناد خزانه در بازار سرمایه و تعدیل انتظار فعالان بازار از عرضه گسترده اسناد خزانه را به همراه داشت. وی با تاکید بر دیگر اقدام سازمان بورس در زمینه کنترل نرخ اسناد خزانه اعلام کرد: این سازمان اقدام به افزایش کنترل‌‌‌ در معاملات اسناد خزانه و معامله اسناد خزانه با نرخ‌های متعادل کرد.

تشدید نظارت سازمان بورس بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری

فدایی ادامه داد: در کنار این اقدامات، تشدید مسائل نظارتی بر روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث افزایش تقاضای این نوع اوراق و خرید این اوراق‌‌‌ توسط صندوق‌ها شد. به گفته مدیرعامل تامین سرمایه دماوند، به دنبال انجام چنین اقداماتی شاهد ثبات نرخ اوراق بر روی عدد ۳۴.۵‌درصد و به مراتب اثر مثبت آن بر روی بازار سهام خواهیم بود.  وی در پایان به وظیفه بانک مرکزی در زمینه نرخ اخزا اشاره کرد و گفت: نرخ بهره بدون ریسک اوراق اخزا به عنوان یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد کشور تلقی می‌شود، بنابراین بانک مرکزی باید از طریق بازارگردانی مناسب اسناد خزانه، نسبت به اقدام به کنترل نرخ بهره بدون ریسک این اوراق اقدام کند.