عشقی copy

رئیس سازمان بورس گفت: تمام تلاش ما این است نه در زیرساخت‌‌‌ها و نه مسائل دیگر دخالت‌‌‌های مستقیم در بازار انجام نشود تا بازار شرایط طبیعی خودش را طی کند. مجید عشقی در گفت‌‌‌وگو با شهر بورس در واکنش به این مساله که برخی سهامداران به دلیل شرایط خارجی درخواست تعطیلی بازار را داشتند، اظهار کرد: تمام تلاش سازمان این است که تا جایی که می‌‌‌تواند به ساختار بازار دست نزند و بازار براساس شرایط عادی خود پیش برود. وی ادامه داد: اگر ترس شدیدی در بازار ایجاد شود و نیاز به دخالت هم باشد با کمترین دخالت باید این اتفاق رخ دهد. خوشبختانه در جریانات اخیر هم با کمترین دخالت شرایط رصد و مسائل مطرح شد اما با توجه به تغییرات پیش‌آمده نیاز به دخالت در بازار نبود.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که نه در زیرساخت‌‌‌ها و نه مسائل دیگر دخالت‌‌‌های مستقیم در بازار انجام نشود تا بازار شرایط طبیعی خودش را طی کند.

وی در خصوص عدم‌فروش بازارگردان‌‌‌ها گفت: این تصمیم را سازمان بورس نگرفت و خود شرکت‌های بورس و فرابورس تصمیم مستقل گرفتند و سازمان دقت لازم را داشت تا با کمترین دخالت بازار در روند طبیعی خود پیش برود.

تلاش برای راه‌‌‌اندازی بورس بین‌الملل

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان ‌‌‌اینکه موافقت اصولی تاسیس بورس بین‌الملل صادر شده است، گفت: طی دو فراخوان، اشخاص حقوقی خواستار تاسیس بورس بین‌الملل شده‌‌‌اند که به نظر می‌رسد این بورس تا پایان سال راه‌‌‌اندازی شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی، در حاشیه دهمین نمایشگاه کیش اینوکس و در نشست تخصصی با مدیران و فعالان اقتصادی با موضوع تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه بیان کرد: از دهه ۸۰ و همزمان با اجرای سیاست‌‌‌های خصوصی‌سازی، طیف وسیعی از شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شده‌‌‌اند، اما هنوز شرکت‌های کوچک و متوسط که عمده آنها به بخش خصوصی برمی‌‌‌گردد به بازار ورود نکرده‌‌‌اند.

وی افزود: از اسفندماه سال گذشته و همزمان با شروع سفرهای استانی سازمان بورس و ارکان، شرکت‌های متوسط بسیاری علاقه‌مند به حضور در بازار سرمایه بودند، اما هیچ‌کدام ابزارهای مالی بازار سرمایه را دراختیار ندارند. عشقی عنوان کرد: برگزاری این همایش و نمایشگاه موجب شده است تا حداقل ۱۰ تا ۲۰شرکت در فرابورس درخواست تامین مالی دهند.

رئیس سازمان بورس در ادامه اظهار کرد: بحث تامین منابع مالی در مناطق آزاد موضوع بسیار مهمی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. وی در ادامه صحبت‌های خود به تاسیس بورس بین‌الملل اشاره کرد و گفت: موافقت اصولی تاسیس بورس بین‌الملل صادر شده و طی دو فراخوان اشخاص حقوقی خواستار تاسیس بورس بین‌الملل شده‌‌‌اند که امید داریم تا پایان سال عملیاتی شود. عشقی افزود: راه‌‌‌اندازی بورس بین‌الملل با وجود ابزارهای مالی جدید بستر جدیدی فراهم خواهد کرد تا جذب سرمایه‌گذاران خارجی بیش از پیش افزایش یابد. رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: با استفاده از تکنولوژی‌‌‌های جدید و توکن‌‌‌سازی منابع قابل‌توجهی جذب و محدودیت‌های موجود حل و فصل خواهد شد. وی با بیان‌‌‌اینکه در دوسال گذشته برای ۲۲۰نهاد مالی مجوز صادر شده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد با افزایش نهادهای مالی، بازار رقابتی‌‌‌تر شود، چرا که نهادهای مالی می‌‌‌توانند منابع مالی را برای مناطق آزاد و شرکت‌های کوچک و متوسط تامین کنند. عشقی، کمک به استان‌‌‌ها به‌ویژه مناطق آزاد را که ظرفیت خاصی برای سرمایه‌گذاری دارند از کارکردهای اصلی نهادهای مالی برشمرد و ادامه داد: سیاست اصلی ما نوآوری مالی مبتنی بر ظرفیت‌‌‌های مناطق است که با تامین مالی مناطق آزاد محقق می‌شود.