4 copy

ظهور پرشور گزارش‌‌‌های فولادی‌‌‌ها

صنعت فولاد و به‌طور کلی فلزات اساسی، با گزارش سه‌ماهه نماد «ارفع»، بهار سال‌جاری را توفانی آغاز کرد. رشد 170درصدی سود خالص این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، امیدها را به شرکت‌های فولادی افزایش داد. انتشار گزارش‌‌‌های سه‌ماهه فولادی‌‌‌ها طی روزهای بعدی، به سهامداران این سیگنال را داد که احتمالا شرکت‌های فولادی در مجموع کارنامه‌‌‌ای فراتر از انتظار را به ثبت برسانند. دلیل این امر، عمدتا ثبات نرخ انرژی بوده و این شرکت‌ها هنوز تورم انرژی را با توجه به عدم‌تصمیم‌گیری دولت در خصوص حامل‌‌‌های انرژی احساس نکرده بودند. علاوه بر این، رکوردزنی‌‌‌های عجیب و غریب نرخ‌ها در بورس‌کالا و رقابت‌‌‌های بالا در ماه‌‌‌های ابتدایی سال، موجب شد تا فولادی‌‌‌ها بتوانند حاشیه سود خوبی را از فروش محصولات به دست آورند. نگاهی به روند حاشیه سود در صنعت فولاد نشان می‌دهد که حاشیه سود بهار سال‌جاری حتی بهتر از بهار سال گذشته بوده است. رشد درآمد در گزارش‌‌‌های اردیبهشت و خرداد فولادی‌ها به‌وضوح مشاهده شده بود. نرخ شمش فولاد در بورس‌کالا به بیش از 20میلیون تومان و حدود 21میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که میانگین نرخ شمش فولادی در سال‌‌‌ گذشته حدود 14میلیون تومان به ازای هر تن بوده است. در این میان نمادهای بورسی «فجر» و «فسازان» موفق شدند رشد بیش از 500درصدی را تجربه کنند. در میان این دو نماد، «فجر» P/ E پایینی دارد.

گزارش‌‌‌های متنوع گروه محصولات شیمیایی

گروه محصولات شیمیایی از سهام متنوعی تشکیل شده است. صنعت متانول و اوره به دلیل افت قیمت‌های جهانی، ثبات نسبی نرخ تسعیر ارز و گرانی گاز خوراک این صنعت، عملکرد خوبی را تجربه نکرده است. با این حال، نمادهای «فارس»، «شجم» و «شاروم» رشد سود خالص بالای 400درصد را تجربه کرده‌‌‌اند. با توجه به افت قیمت متانول و عدم‌تناسب کاهش نرخ محصولات «شاروم» و «اوره»، انتظار می‌‌‌رفت پتروشیمی ارومیه گزارش بهاری خوبی را منتشر کند. در صنعت شوینده نیز «قرن» و «پاکشو» رشد سودآوری بسیار خوبی را به ثبت رسانده‌‌‌اند. در میان دوده‌‌‌ای‌‌‌ها، «شکربن» و «شدوص» رشد سودآوری حدود 70درصدی را تجربه کردند.

دارویی‌‌‌ها؛ مرهمی برای پرتفو‌‌‌های زخمی بازار

صنعت دارو یکی از صنایعی است که بازدهی بسیار خوبی را طی تیرماه و همراه با ریزش بازار تجربه کرد؛ به طوری که می‌‌‌توان گفت دارویی‌‌‌ها می‌‌‌توانستند مرهمی برای پرتفوهایی باشند که در روزهای سرخ بازار با ضرر سنگین مواجه شده بودند. تاخیر در دریافت مجوز افزایش نرخ صنعت دارو سبب شد تا برخی از دارویی‌‌‌ها با زیان مواجه شوند و حاشیه سود کلی صنعت رشدی را تجربه نکند. اما درآمد ماه‌‌‌های آینده این صنعت می‌‌‌تواند، آینده این صنعت را تا حدودی مشخص کند. با این حال، بخش بزرگی از نمادهای دارویی رشد بالای 100درصدی را در سود خالص اولین فصل سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردند. به نظر می‌رسد این صنعت می‌‌‌تواند از فرصت تثبیت نرخ ارز و افزایش نرخ، در کوتاه‌مدت بهره لازم را ببرد و به یکی از صنایع پربازده سال‌جاری تبدیل شود.

عملکرد زراعی‌‌‌ها و غذایی‌‌‌ها؛ کمتر از حد انتظار

صنعت زراعت نیز یکی از صنایع کم‌‌‌ریسک بازار طی چهارماه سال جاری به شمار می‌‌‌رود که کمتر درگیر تصمیمات آنی دولتی‌‌‌ها بود و به نظر می‌‌‌رسید طی بهار سال‌جاری بتواند رشد سودآوری بالایی را به ثبت برساند. با این حال بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که رشد سودآوری این صنعت بسیار پایین‌‌‌تر از انتظارات تحلیلگران بوده؛ به‌طوری که این صنعت طی تیرماه بازدهی بسیار پایینی را به ثبت رسانده است. اما همچنان طی چهارماه اخیر جزو صنایعی است که بازدهی قابل قبولی را از خود به جا گذاشته است. صنعت غذایی نیز مانند زراعی‌‌‌ها عملکردی پایین‌‌‌تر از انتظارات را به ثبت رسانده‌‌ و بازدهی این صنعت چندان قابل قبول نبوده است.

بهار سبز قطعه‌‌‌سازان

قطعه‌‌‌سازان بورسی، در بهار سال‌جاری روزهای خوبی را سپری کردند. گزارش‌‌‌های عملکرد ماهانه این صنعت انتظارات را در خصوص عملکرد مالی و سودآوری صنعت قطعه‌‌‌سازی خودرو افزایش داده بود؛ به طوری که رکوردهای درآمدی نماد «خاور» در گزارش‌‌‌های اخیر احتمال نوید بهبود این صنعت را به سرمایه‌گذاران می‌دهد. با این حال، صنعت قطعات خودرویی بازدهی منفی 15درصدی را در تیرماه به ثبت رسانده است. این صنعت تحت‌تاثیر ریسک‌‌‌های متحمل‌شده در چند وقت اخیر و تصمیمات ناگهانی و عقب‌نشینی پی‌درپی سیاستگذار، موجب شده است تا ریسک این صنعت نیز مانند سایر صنایع بزرگ بورسی افزایش یابد.

شیرین‌کامی بورس با قندی‌‌‌ها

صنعت قند و شکر یکی از صنایعی است که از ابتدای سال بازدهی خوبی را نصیب سهامداران خود کرده است. قندی‌‌‌ها با افزایش نرخ محصولات موفق شدند در ماه‌‌‌های ابتدایی سال، روزهای سبزی را سپری کنند. گزارش‌‌‌های بهار این شرکت‌ها نیز در تکمیل گزارش‌‌‌های ماهانه شرکت بسیار مثبت بوده و سود خالص نمادهای این صنعت رشد بسیار خوبی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه نشان می‌دهد. رشد سودآوری این صنعت در مجموع بیش از 100درصد بوده است.

سیمانی‌‌‌ها همچنان جذاب می‌‌‌مانند

صنعت سیمان جزو معدود گروه‌‌‌هایی است که موفق شده است علاوه بر کسب بیشترین بازدهی طی سال گذشته در میان صنایع، در سال‌جاری همچنان در میان رتبه‌‌‌های برتر صنایع باقی بماند. رکوردشکنی‌‌‌های نرخ سیمان در بورس‌کالا با وجود تحمل ریسک‌‌‌های مختلف، سبب شد تا نمادهایی نظیر «سپاها» که از سردمداران رکوردشکنی رقابت در بورس‌کالا بودند، گزارش‌‌‌های خوبی را منتشر کنند. این صنعت از جمله صنایعی است که با توجه به تقاضای مناسب در بورس‌کالا، این پتانسیل را دارد که تورم ناشی از افزایش هزینه‌‌‌های انژری و تورم عمومی کشور را به مصرف‌کنندگان در بورس‌کالا منتقل کند. بر این اساس، این صنعت با ثبت بازدهی 25درصدی طی چهارماه اخیر و ثبت بازدهی منفی 5درصدی در تیرماه یکی از صنایعی است که کارنامه سبزی داشته و به نظر می‌رسد یکی از صنایع پیشرو بازار در سال 1402 نیز باشد.

کاهش امیدها در زغال‌سنگی‌‌‌ها و سنگ‌آهنی‌‌‌ها

صنعت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ نیز دو صنعت پرحاشیه بازار سهام بودند. در میان سنگ‌آهنی‌‌‌ها گزارش‌های «کگهر» و «کگل» منتشر نشده است.  «کچاد» و «کنور» بسیار پایین‌‌‌تر از انتظارات عمل کرده‌‌‌اند. چادرملو، در این مدت به دلیل کاهش فروش و تورم شدید در بهای تمام‌‌‌شده با کاهش سودآوری همراه بوده است. اما «کنور» رشد 68درصدی سودآوری را در بهار تجربه کند. رشد میزان فروش و افزایش خوب نرخ فروش موجب شده است تا این نماد بهتر از سایرین عمل کند. صنعت زغال‌سنگ نیز از جمله صنایعی است که بسیار ضعیف عمل کرده است. تنها نماد زغال‌سنگی که رشد سودآوری خوبی را به ارمغان آورده، «کزغال» با رشد 70درصدی سود خالص در بهار سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

کاهش توقعات از پالایشی‌‌‌ها

پالایشی‌‌‌ها جزو گروهی بودند که انتظار می‌‌‌رفت با توجه به افت شدید کرک‌اسپرد‌‌‌ها در نتیجه رکودهای جهانی پس از درگیری‌‌‌های نظامی در شرق اروپا، با کاهش سودآوری همراه شوند. به همین دلیل عمده توقعات تحلیلگران بنیادی، به‌شدت کاهش یافته بود. علاوه بر این تثبیت نرخ تسعیر ارز و دخالت‌‌‌های پی‌درپی دولتی موجب شده است تا پالایشی‌‌‌ها متحمل ریسک‌‌‌های شدیدی شوند. بر همین اساس، بازدهی این صنعت نسبت به سایر صنایع از ابتدای سال بسیار پایین‌‌‌تر بوده است. با این حال، روانکارها مانند «شپاس»، «شبهرن» و «شفنت» روزهای خوبی را تجربه کرده‌‌‌اند. اگر دولت در جهت منفعت‌طلبی به این صنعت حمله‌‌‌ور نشده و دخالت‌‌‌های دولتی در این صنعت کاهش یابد، احتمالا با توجه به رشد کرک‌اسپرد‌‌‌ها در ادامه سال، پالایشی‌‌‌ها حداقل می‌‌‌توانند تابستان خوبی را تجربه کنند.

کارنامه قبولی کاشی‌‌‌سازها

کاشی‌سازهای بورسی، عملکرد مالی خوبی را از خود به‌جا گذاشتند که امیدها به این صنعت را افزایش داده است؛ به‌خصوص «کسعدی» که رشد سودآوری بسیار خوبی را نسبت به عملکرد سال گذشته خود به ثبت رسانده است. «کصدف» نیز موفق شده است رشد سودآوری خود را بیش از دوبرابر افزایش دهد. در نتیجه افزایش توقعات از کاشی و سرامیکی‌‌‌ها به‌عنوان یکی از نمادهای کم‌‌‌ریسک بازار، انتظار می‌رود بازدهی این صنعت در سال‌جاری در میان رتبه‌‌‌های برتر صنایع بورسی باشد. شایعات در خصوص تجدید ارزیابی و احتمال رشد تولید و فروش نماد «کسعدی» موجب شده است تا این نماد P/ E بالایی را تجربه کند. با این حال، همچنان شرکت کاشی الوند و کاشی حافظ P/ E آینده‌نگر مناسبی داشته و در صورت افزایش نرخ محصولات، معاملات نمادهای این صنعت می‌‌‌تواند به ایجاد بازدهی بسیار خوب برای سهامداران این صنعت منجر شود. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که احتمالا آهنگ رشد سودآوری «کحافظ» به دلیل بهره‌‌‌برداری از طرح توسعه کند شود.

روسفیدی تایرسازان

تایرسازان از جمله گروه‌‌‌هایی هستند که در سال‌جاری رشد سودآوری بالایی را تجربه کرده و برخی از آنها از زیان بهار سال گذشته خود عبور کردند؛ به طوری که «پدرخش»، «پسهند» و «پاسا» بهار توفانی را آغاز کردند. «پکرمان» نیز از زیان 136میلیارد تومانی به سود 354میلیارد تومانی رسیده است. این صنعت نیز بازدهی نسبتا خوبی را به ثبت رسانده و به طور کلی توانسته است در بازار پرریسک کنونی، روسفید بیرون آید. یکی از اتفاقات مهم در این صنعت، افزایش نرخ تایرسازان متناسب با تورم بوده است که این موضوع برخلاف سال‌های گذشته است. همچنین هرچقدر فضای بازار ارز آرام‌‌‌تر باشد، این صنعت روزهای خوبی را سپری می‌کند؛ چرا که مواد اولیه در بورس‌کالا قیمت‌گذاری شده و احتمالا در صورت افزایش شدید بهای تمام‌‌‌شده، افزایش نرخ متناسب با تورم نخواهد بود. با در نظر گرفتن موارد بالا، «پسهند»، «پاسا» و «پکویر» P/ E آینده‌‌‌نگر مناسبی داشته و می‌‌‌توانند گزینه‌‌‌های انتخابی سهامداران باشند.