این ریسک‎‌ها به حدی است که تاثیر مثبت وضعیت بنیادی بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار داده و بازار با وجود ارزندگی همچنان شاهد روندی منفی است. این هفته بازار سرمایه با منفی شدیدی در اولین روز معاملاتی آغاز شد و در ادامه با نزدیک شدن به آخر هفته، منفی‌ها در بازار سرمایه تعدیل شد و روزهای مثبتی را شاهد بودیم. سرانجام در روز گذشته بازار در حالت متعادلی بود و در انتهای بازار با عرضه‌های زیادی مواجه بودیم. شاهد بودیم که سهام شاخص‌ساز بزرگی مانند فولاد و فملی دوشنبه باز شدند. همچنین دیروز دو نماد خودرویی و شپنا باز شدند. این هفته، هفته باز شدن نمادهای شاخص‌ساز بود اما این نمادها تاثیری در بازار نداشتند. بازار در این هفته به‌نسبت متعادل بود و هفته کم‌افت‌و‌خیزی را پشت سر گذاشتیم. بازار سرمایه در اولین هفته از مردادماه به‌شدت تحت تاثیر اخبار منتشر‌شده در خصوص خوراک پتروشیمی‌ها بود.

وزارت اقتصاد در هفته گذشته و پس از افت‌و‌خیز فراوانی که در نتیجه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه به وجود آمده بود، پیشنهاد تغییر این نرخ را ارائه داد. در واکنش به این خبر، بازار اندکی مثبت شد اما با رد این پیشنهاد توسط دولت، بازار باز هم اصلاحی شد و این اصلاح را در اولین روز از هفته جاری مشاهده کردیم. تایید و تکذیب‌های نرخ خوراک هم به‌شدت بر بازار تاثیر گذاشته، به طوری که حتی گروه‌هایی که هیچ ارتباطی با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ندارند نیز تحت تاثیر قرار گرفته و منفی شدند. به نظر می‌رسد روند تعادل با افت‌و‌خیز کم در بازار سرمایه ادامه‌دار باشد تا اینکه دولت به یک تصمیم جامع و نهایی در خصوص نرخ خوراک برسد و آن را به سهامداران بازار سرمایه ارائه کند و سهامداران بدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد.

علاوه بر این، مصوبه‌ای که قرار شد برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها زودتر از موعد اتفاق بیفتد، می‌تواند جان تازه‌ای به بازار داده و در بازار حرکتی را ایجاد کند. در هر صورت تا این تصمیم تصویب نشود و اتفاق عملی و محسوسی در بازار نیفتد، نمی‌توان انتظار چندانی از حرکت بازار داشت. امیدواریم با تصمیم درست، بازار به سمت‌‌و‌سوی خوبی هدایت شود.