5 copy

 تصویر کلی از صورت‌های مالی مادیران

صورت‌های مالی تلفیقی شرکت مادیران نشان می‌دهد که این شرکت در سال 1401، موفق شده است نزدیک به 4هزار و 500میلیارد تومان درآمد عملیاتی را به ثبت برساند که نسبت به سال قبل از آن، رشد 35درصدی داشته است؛ این در حالی است که بهای تمام‌‌‌شده تلفیقی حدود 22درصد رشد را تجربه کرده و به بیش از 3هزار میلیارد تومان رسیده و تورم سال 1401 بیش از 40درصد بوده است. بر این اساس مادیران موفق شده است سود ناخالص خود را حدود 72درصد افزایش دهد. حاشیه سود ناخالص شرکت نیز از 24درصد به 31درصد رسیده است. همچنین سود خالص شرکت رشد بیش از 100درصدی را تجربه کرده است.

نگاهی به صورت وضعیت مالی شرکت مادیران نشان می‌دهد که این شرکت در پایان سال 1401 نسبت به پایان سال 1400، رشد 190درصدی سفارش‌ها و پیش‌پرداخت‌‌‌ها و رشد 55درصدی دریافتنی تجاری را تجربه کرده است. علاوه بر این، شرکت در پایان 1401 با رشد 36درصدی پرداختنی‌‌‌های تجاری مواجه شده است. همچنین تسهیلات مالی شرکت، رشد نزدیک به سه‌برابری را تجربه کرده است که با توجه به در حال توسعه بودن خطوط تولید در شرکت و خرید دارایی و سرمایه‌گذاری در سرمایه در گردش، کاملا طبیعی به نظر می‌‌‌رسد.

بررسی‌‌‌ها در خصوص صورت جریان نقد تلفیقی مادیران حاکی از آن است که صنایع مادیران طی سال گذشته، با افزایش شدید پیش‌پرداخت‌‌‌های تجاری مواجه شده که جریان نقد شرکت را با کاهش شدیدی روبه‌‌‌رو کرده است. دلیل این امر خرید فوری مواد اولیه برای راه‌‌‌اندازی خطوط جدید شرکت بوده و پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده شرکت بتواند با ایجاد ارتباط با زنجیره تامین خود، جریانات نقدی شرکت را به‌خوبی مدیریت کند. با این حال، صنایع در حال توسعه مادیران موفق شده است جریان نقد برای تامین سرمایه در گردش خود را از طریق دریافت تسهیلات جبران کند. به نظر می‌رسد افزایش شدید هزینه مالی در صنایع مادیران طی سال‌های آتی دور از انتظار نباشد.

 رشد حقیقی تولید و فروش

شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی جذابیت بالای مادیران در میان شرکت‌های هم‌‌‌گروه، توسعه خطوط تولید و به تبع آن افزایش میزان تولید و فروش و رشد حقیقی شرکت است. محصولات مادیران به سه دسته اصلی محصولات نمایشی، محصولات کامپیوتری و محصولات لوازم‌خانگی تقسیم می‌شوند. محصولات لوازم‌خانگی رشد حقیقی خوبی را تجربه کرده‌اند و احتمالا در سال‌های آتی نیز، محصولات کارخانه لوازم‌خانگی رشد حقیقی خوبی را تجربه خواهند کرد. به لحاظ حاشیه سود ناخالص نیز، محصولات نمایشی در کارخانه صنایع الکترونیک، حاشیه سود ناخالص بیشتری دارد. مطابق با بودجه شرکت، احتمالا مادیران موفق خواهد شد تعداد دستگاه‌‌‌های لوازم‌خانگی فروخته‌شده خود را به 146هزار دستگاه افزایش دهد که این میزان از فروش نسبت به سال 1401، با رشد 75درصدی همراه خواهد شد.

همچنین شرکت پیش‌بینی کرده است میزان فروش محصولات نمایشی خود را 12درصد افزایش دهد. در این صورت میزان فروش محصولات نمایشی نیز به 300هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. علاوه بر این شرکت پیش‌بینی کرده است نرخ محصولات لوازم‌خانگی از 14میلیون تومان به حدود 20میلیون تومان افزایش یابد که در این صورت، احتمالا افزایش نرخ محصولات به میزان 39درصد محقق می‌شود که مطابق با بهای تمام‌‌‌شده و تورم موجود در اقتصاد معقولانه به نظر می‌‌‌رسد. همچنین مادیران همواره سعی کرده است محصولاتی با بالاترین کیفیت و ارزان‌‌‌ترین قیمت در بازار عرضه کند. بر این اساس شرکت برآورد کرده است در سال 1402، حدود 6هزار و 300میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده و نسبت به سال گذشته، رشد 63درصدی را تجربه کند. مادیران در دوماه ابتدایی سال‌جاری، مطابق گزارش فعالیت ماهانه اردیبهشت، موفق شده است درآمدی معادل 575میلیارد تومان را به ثبت برساند که تاکنون 9درصد از بودجه خود را محقق کرده است. به نظر می‌‌‌رسد، طی ماه‌‌‌های آینده میزان درآمد شرکت، شتاب بیشتری به خود بگیرد و به میزان بودجه در نظر گرفته‌شده نزدیک‌‌‌تر شود.

 بهای تمام ‌‌‌شده

با توجه به اینکه نحوه نرخ‌‌‌گذاری و سیاست‌‌‌های فروش شرکت براساس بهای تمام‌‌‌شده، ثبات حاشیه سود بوده و انتظار می‌رود، نرخ‌های فروش براساس تغییرات نرخ ارز و تورم موجود در کشور تعدیل شود، از این‌رو، به نظر می‌رسد نرخ خرید برخی از مواد اولیه تقریبا دوبرابر شود. پیش‌بینی مادیران از نرخ خرید مواد اولیه در حالی است که هنوز مشکلات تخصیص ارز برای صنعت لوازم‌خانگی به طور کامل رفع نشده است. بر این اساس، در صورتی که بودجه مادیران در سال 1402 محقق شود، این شرکت حدود 3هزار و 900میلیارد تومان مواد اولیه برای کارخانه‌‌‌های زیرمجموعه خود مصرف خواهد کرد. سایر اقلام بهای تمام‌‌‌شده براساس تورم موجود در اقتصاد و اختلاف بهای تمام‌‌‌شده تعدیل خواهد شد.

 سودسازی مادیران

با توجه به اینکه شرکت مادیران در پیش‌بینی‌‌‌های خود، مفروضات معقولانه‌‌‌ای را برای نرخ فروش و نرخ مواد اولیه قرار داده است، در صورتی که مفروضات بودجه‌‌‌ای مادیران محقق شود، سود خالص این شرکت به 939میلیارد تومان و سود هر سهم نیز به 66تومان افزایش خواهد یافت که نسبت به سال گذشته با رشد 52درصدی همراه خواهد بود. هرچند ممکن است، ارزش‌گذاری هلدینگ مادیران، براساس P/ E کار چندان درستی نباشد، این نسبت در حال حاضر برای سودهای تلفیقی شرکت، حدود 12واحد است و در صورتی که سود 66تومانی مادیران در پایان 1402 محقق شود، اکنون نسبت قیمت به سود آینده‌نگر این نماد، حدود 8واحد خواهد بود. از دیدگاه ارزش‌گذاری براساس NAV نیز شرکت‌های زیرمجموعه صنایع مادیران، به دلیل در حال توسعه بودن خطوط تولید از ارزش ذاتی بسیار بالایی برخوردارند؛ در نتیجه با توجه به قیمت فعلی، سهام شرکت مادیران ارزندگی بسیار بالایی دارد.