خوش‌‌‌بینی ‌‌‌سرمایه‌گذاران به‌‌‌ سهام اروپایی

سهام اروپایی روز دوشنبه افزایش یافت؛ زیرا سرمایه‌گذاران در مورد درآمد شرکت‌های آمریکایی در این هفته خوش‌بین بودند و در انتظار اطلاعات اقتصادی مثبت بیشتر برای ارزیابی سلامت اقتصادهای منطقه یورو هستند؛ به طوری که شاخص پان اروپایی  Stoxx ۶۰۰ ۱/ ۰درصد افزایش یافت. در این میان سهام لندن روز دوشنبه در معاملات باز از رشد نسبی برخوردار بود، در حالی که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران همچنان تحت‌تاثیر درآمدهای بالای هفته گذشته بانک‌های آمریکایی سیتی‌‌‌گروپ، جی‌‌‌پی‌مورگان و ولز فارگو است. در این میان شاخص FTSE ۱۰۰  روز معاملاتی را با ۲۰واحد بالاتر در ۷۸۹۲واحد آغاز کرد. این در حالی است که هفته جاری هفته مهمی برای اقتصاد بریتانیاست؛ زیرا آمار تولید ناخالص داخلی فوریه هفته گذشته نشان داد که با اختلافات صنعتی مختلف، احتمال فرورفتن بخش‌های اقتصادی در ورطه رکود افزایش می‌‌‌یابد. البته پس از اینکه اتحادیه کارگران ارتباطات و مدیریت پست سلطنتی با هدف پایان‌دادن به اعتصاب طولانی‌‌‌مدت به توافق اصولی بر سر حقوق دست یافتند، سهام IDS تقریبا ۵‌درصد افزایش یافت.

فرش سبز برای اژدهای زرد

سهام آسیایی، هفته را با پیشروی آغاز کردند، به طوری که سهام چین با داده‌های مثبت قیمت مسکن و نشانه‌های درآمدی پیشتاز بودند و شاخص شانگهای ۴۲/ ۱‌درصد معادل ۴۶/ ۴۷واحد افزایش یافت و به ۶۱/ ۳۳۸۵واحد رسید، در حالی که شاخص ترکیبی شنژن در دومین بورس چین ۲۰/ ۰‌درصد معادل ۳۴/ ۴واحد افزایش یافت و به ۴۰/ ۲۱۴۱واحد رسید. در این میان براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۰۰شرکت فهرست‌شده در چین نتایج سه‌ماه اول را منتشر یا پیش‌بینی کرده‌اند که ۷۰‌درصد آنها افزایش سود سالانه خواهند داشت. در سایر نقاط منطقه، این افزایش‌ها با شروع فصل درآمدهای ایالات‌متحده و ادامه عدم‌اطمینان در مورد مسیر افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو برای ماه‌های آینده محدود شد. میانگین سهم Nikkei ژاپن به بالاترین میزان بیش از یک‌ماه خود پایان داد، اما برای هفتمین جلسه متوالی افزایش یافت؛ زیرا کاهش ارزش ین باعث افزایش صادرات شد و سهام بانکی نیز رشد شدید همتایان آمریکایی خود را در پایان هفته گذشته دنبال کردند.

این درحالی بود که میانگین سهام Nikkei با ۰۸/ ۰‌درصد افزایش به ۷۸/ ۲۸۵۱۴واحد رسید که بالاترین قیمت پایانی آن از ۹مارس بود و طولانی‌‌‌ترین رشد خود از اواسط ژوئیه را به ثبت رساند. شاخص  Topixنیز ۴۱/ ۰‌درصد پیشرفت کرد و به ۹۷/ ۲۰۲۶واحد رسید. همچنین شاخص Hang Seng با ۶۸/ ۱‌درصد معادل ۶۴/ ۳۴۳واحد افزایش به ۴۵/ ۲۰۷۸۲واحد رسید. پس از اینکه سگای ژاپن با پیشنهاد ۷۰۶میلیون یورویی برای سازنده Angry Birds  موافقت کرد، سهام شرکت سازنده بازی‌های ویدئویی Rovio ‌۸۸/ ۱۷درصد افزایش یافت. با این وجود سهام(Infosys Ltd (INFY.NS در روز دوشنبه نزدیک به ۱۵‌درصد سقوط کرد که همتایان و شاخص بنچمارک را تحت‌تاثیر قرار داد. این اتفاق در حالی رخ داد که آشفتگی بانکی ‌جهانی و ترس از رکود و چشم‌انداز بد درآمدی این شرکت نگرانی‌هایی در مورد تقاضا برای خدمات فناوری اطلاعات هند ایجاد کرد.

بی‌اعتنایی اتریوم به ارتقای  Shapella

بیت‌کوین و اتریوم دو ارز دیجیتال اصلی هستند که از ابتدای سال‌جاری میلادی محبوبیت قابل‌توجهی به دست آورده‌اند. اتریوم (ETH) که دومین ارز دیجیتال محبوب است، اخیرا برای اولین بار از ماه مه سال گذشته از مرز ۲‌هزار دلار عبور کرده است. در همین حال، بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان، هفته جدید را با رشد نسبی آغاز کرد و در سطح ۳۰‌هزار دلار ثابت ماند. بیت‌کوین هفته گذشته به ۳۱۰۰۵دلار رسید که بالاترین قیمت آن از ژوئن ۲۰۲۲ است. با این حال، روند افزایشی قیمت اتریوم عمدتا ناشی از موفقیت ارتقای شانگهای بود. البته ارتقای Shapella در ۱۲ آوریل اجرا شد و نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است این به‌روزرسانی باعث کاهش قیمت اتریوم شود. البته به نظر می‌رسد اکثر اعتباردهندگانی که اتریوم دارند، به جای فروش آن، فقط پاداش‌‌‌های خود را پس می‌‌‌گیرند. درواقع می‌توان به این نتیجه رسید که Shapella  تاثیر منفی موثری بر قیمت اتریوم نداشته است.