تفاهم دوجانبه در حوزه دانش‌بنیان

اقتصاد دانش‌بنیان؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی در این مراسم عنوان کرد: توجه به بنیان‌‌‌های پیشران اقتصادی یکی از ضروری‌‌‌ترین موضوعات در شرایط کنونی کشور است. اکنون در آخرین ‌‌‌روز‌‌‌های سال۱۴۰۱ که از سوی مقام معظم رهبری به سال «تولید، دانش‌‌‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است، قرار داریم. یک‌سال توجه و همت مضاعف در بخش‌‌‌های مختلف اقتصاد به این موضوع معطوف بود. امروز تولید به‌عنوان ستون فقرات اقتصاد کشور، در یک گام دانش‌‌‌بنیانی و در یک گام دیگر اشتغال‌‌‌‌آفرینی را باید بیش از پیش مورد هدف و برنامه‌‌‌ریزی قرار گیرد.

ابراهیم بازیان افزود: چند سالی می‌شود که مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان برنامه جاری، دائمی و همیشگی نظام برای پیروزی در جنگ اقتصادی همه‌‌‌جانبه جهان سلطه و استکبار علیه نظام نوپای کشور مورد تاکید قرار می‌دهند. در فرازی از فرمایشات، ایشان می‌‌‌فرمایند، اقتصاد دانش‌بنیان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است. در فراز دیگری می‌‌‌فرمایند، من به طور قاطع می‌‌‌گویم که رشد اقتصادی کشور در گرو توجه به اقتصاد دانش‌‌‌بنیان است. بنابراین توجه به چنین نکات مهم و ارزشمندی که در سیاست‌‌‌های ابلاغی و برنامه‌‌‌های توسعه مورد تاکید‌‌‌ قرار گرفته، ضروری است.

وی تاکید کرد: مجموعه شرکت‌ها و بنیان‌‌‌های اقتصادی خود را در خط مقدم این مبارزه و جهاد می‌‌‌دانند. یکی از آنها شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. شرکت شستا با تمرکز بر حوزه کسب‌وکار‌‌‌های متنوع و مختلف در دوبخش عمده اقتصادی شامل تولید و خدمات فعالیت کرده و در بخش تولید بیش از ۸۰‌درصد فعالیت و ماموریت خود و در حوزه خدمات۲۰‌درصد فعالیت و ماموریت خود را انجام داده است. شستا امروز با دارا بودن ۱۵۶شرکت فعال کنترلی و نزدیک به ۱۰۰شرکت غیر‌کنترلی و غیر‌مدیریتی در عرصه اقتصاد کشور با تحصیل درآمد۸۱‌درصد ریالی و ۱۹‌درصد ارزی در بیش از ۱۱‌درصد سهم بازار سرمایه حضور جدی و موثر دارد. این شرکت ظرفیت تولید بیش از ۳۰محصول و بیش از ۲۰محصول استراتژیک در کشور را دارد. شستا در ۱۷صنعت و رشته‌صنعت فعال است و امروز سهم ۴درصدی صادرات کل کشور و سهم یک‌درصدی GDP تولید ناخالص ملی را مدیریت می‌کند.

این شرکت در قالب ۹هلدینگ است که عمدتا در بخش نفت و گاز و پتروشیمی، دارویی، معادن، سیمان، ساختمان و تولید مصالح ساختمانی، صنایع عمومی، فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند.  مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تصریح کرد: این مجموعه ارزشمند امروز سهمی درخور و بعضا تا ۲۰، ۳۰ و حتی ۷۰‌درصد از تولیدات کشور را در اختیار دارد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ شرکت سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۲۵همت بوده که امروز آخرین گزارش عملکرد ۱۱ماهه آن حاکی از تحقق ۹۱ درصدی بودجه و تحقق ۴۲درصدی رشد نسبت به مدت مشابه بوده است. به گفته وی، در برنامه تحولی و راهبردی نیز شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یکی از راهبرد‌‌‌های اصلی ۱۲گانه خود را در حوزه ایجاد تحول در این مجموعه که متعلق به بازنشستگان، مستمری‌بگیران و بیمه‌‌‌شدگان تامین اجتماعی است، راهبرد نوآوری مبتنی بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قرار داده است. این رویکرد و راهبرد در حقیقت ناظر بر ابعاد نوآوری در مدل کسب‌وکار و کارآفرینی، چابکی مدیران تحول‌محور، نوآوری در سرمایه‌گذاری‌‌‌ها، هوشمندسازی و نوآوری در تکنولوژی و تحول دیجیتال است که دستاورد‌‌‌هایی نظیر کاهش هزینه‌‌‌های کنترلی، افزایش حاشیه سود، افزایش کیفیت و کمیت تولید، ورود به بازارهای جدید، توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان کشور، بهبود سطح نخبه‌‌‌دانی، رشد از بعد ملی و کاهش وابستگی ارزی و ناترازی ارزش در سطح بنگاه‌‌‌های شستا را به همراه داشته است.

بازیان اظهار کرد: مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری شستا باید در پیمایش این راهبرد و رویکرد ضمن افزایش سهم کالا و خدمات دانش‌‌‌بنیان از تولید ناخالص ملی؛ افزایش میزان اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان، رشد سطح صادرات کالاها و خدمات دانش‌بنیان و افزایش هزینه تحقیق و توسعه نسبت به تولید ناخالص ملی را در برنامه خود قرار دهد. بر این اساس در مراسم امضای توافق‌نامه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و معاونت نوآوری و علمی و فناروی ریاست‌جمهوری بر توجه بیش از پیش به این بنیان ارزشمند در حوزه اقتصاد کلان کشور تاکید شد. وی گفت: رونمایی از مرکز نوآوری رادیناس، امضای قرارداد و تفاهم بین هلدینگ‌‌‌های ۹گانه و شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر موضوعات قابل‌توجه هستند.

شستا؛ پیشران اقتصاد کشور

معاون علمی، فناروی و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور هم در این مراسم بیان کرد: زمانی که درباره اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌شود در حقیقت موضوع چیزی است که عمده ارزش آن دارایی نا‌‌‌مشهود است. درصورتی‌که یکصد شرکت بزرگ دنیا در حوزه تکنولوژی مورد ارزیابی قرار گیرند، مشاهده می‌شود که بعضا ۹۰‌درصد یا حتی ۱۲۰‌درصد ارزش این قبیل شرکت‌ها دارایی‌‌‌های نامشهود است. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: یک شرکت داروسازی در دنیا که بسیار مطرح است ۸/ ۹۵‌درصد ارزشش در بازار، دارایی نامشهود است. بنابراین زمانی که از اقتصاد دانش‌بنیان سخن به میان می‌‌‌آید، در واقع در خصوص چیزی صحبت می‌شود که می‌‌‌تواند ارزش‌‌‌های بزرگ بر مبنای دانش و فناوری ارائه دهد.

این مقام مسوول افزود:‌‌‌ ماشین‌آلات و تجهیزات داخلی در مقایسه با متوسط دنیا بالاتر نیست و بعضا پایین‌‌‌تر است. بنابراین در تجهیزات قابل رقابت نیستیم. از طرفی در سرمایه هم قابلیت رقابت وجود ندارد؛ چرا که سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌‌هایی که صورت گرفته، نسبت به دنیا بزرگ نیست. مزیت کشور در واقع مغز اقتصاد دانش‌بنیان (نیروی انسانی) است. به گفته وی، اقتصاد دانش‌بنیان زمانی شکل می‌گیرد که تعدادی از مجموعه‌‌‌ها در کشور (مثلا ۲۰ شرکت) مانند شستا به لکوموتیو پیشران دانش‌‌‌بنیان‌‌‌هایی که در کشور هستند تبدیل شوند.  با سرمایه‌گذاری‌‌‌های خرد و استارت‌آپی هرچند ممکن است کارآفرینی شکل بگیرد؛ اما اقتصاد متحول نمی‌شود. یکی از پیشران‌‌‌های مهم در اقتصاد کشور مجموعه شستاست.

رویدادی حائز اهمیت

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، ‌‌‌ کار و رفاه اجتماعی هم در این مراسم عنوان کرد: توافق‌نامه بین شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و شرکت‌های وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با محوریت دانش‌بنیان توام با رونمایی از محصولات دانش‌بنیان در حوزه بهداشت و درمان رویدادی حائز اهمیت است. جغرافیای کشور دارای مزیت‌‌‌هایی نظیر سرمایه انسانی و زیرساخت‌‌‌هاست که همگی از این مهم حکایت دارند که این مرز و بوم می‌‌‌تواند قبله آمال اقتصاد جهان و مردم دنیا باشد. از طرفی ظرفیت پذیرش جمعیت تقریبا ۳ تا ۴برابر از جمعیت موجود در کشور را دارد.

یک تحول تاثیرگذار

معاون نوآوری و دانش‌بنیان شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیز در این مراسم گفت: امیدواریم با امضای توافق‌نامه‌‌‌ بین شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و معاونت علمی، ‌‌‌ فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست‌جمهوری بتوان شاهد تحول تاثیرگذار و پیشرانی جدی در اکوسیستم دانش‌‌‌بنیان کشور بود. محمدرضا حمیدی افزود: یکی از راهبردهای کلیدی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، توسعه معاملات اقتصاد دانش‌‌‌بنیان تعریف شده است. در این بین یکی از مهم‌ترین تعاملات و همکاری‌‌‌های جدی و نزدیکی که باید شکل می‌‌‌گرفت به همکاری مستمر، هدفمند و دقیق شستا با شرکت‌های زیربنایی و معاونت علمی، ‌‌‌فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست‌جمهوری مرتبط است. هر دو طرف ظرفیت و فرصت‌‌‌هایی دارند و این همکاری می‌‌‌تواند منشأ خیری در این زمینه در نظر گرفته شود. شستا بزرگ‌ترین هلدینگ چندرشته‌‌‌ای اقتصادی کشور است و تنوع موضوعی بسیار بالایی را در اختیار دارد که می‌‌‌تواند در اختیار اکوسیستم دانش‌بنیان بگذارد. سیاست و چشم‌‌‌انداز شستا بر این است که به پیشران اقتصاد دانش‌‌‌بنیان در اقتصاد کشور تبدیل شود.

رونمایی از محصولات استراتژیک

نکوئی‌نیا، مدیرعامل تیپیکو نیز اذعان کرد: به نمایندگی از شرکت‌های تحت پوشش شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با محوریت تامین امنیت دارویی کشور در این مراسم حضور دارم. ۱۷۹محصول جدید در بازار عرضه شده که از رقم مذکور ۴۹محصول برای اولین بار در کشور عرضه شده است. از ۴۹محصول، ۲۹محصول کاملا استراتژیک است. ۱۹محصول از ۲۹ محصول نیز تیرماه امسال رونمایی شد. در این مراسم نیز رونمایی ۹محصول که برای کشور استراتژیک هستند، ‌‌‌ صورت گرفت.

 انعقاد تفاهم‌‌‌نامه

تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌هایی که در این مراسم منعقد شدند، شامل این موارد بودند:

تفاهم‌‌‌نامه با محور‌‌‌هایی از قبیل تجاری‌سازی پروژه‌‌‌های مرتبط با محصولات نوترکیب انسانی، ‌‌‌ داروهای آنزیمی، ‌‌‌ واکسن‌‌‌های انسانی و... میان هلدینگ دارویی تامین و شرکت سرمایه‌گذاری تامین منعقد شد.

تفاهم‌نامه‌ای به منظور تحقیق و توسعه و تولید به‌صرفه و اقتصادی محصول راهبردی میکروکریستالین میان هلدینگ دارویی تامین و شرکت آنتی‌بیوتیک‌‌‌سازی ایران به امضا رسید.

تفاهم‌نامه‌ای به منظور استفاده از ظرفیت‌‌‌های نخبگانی کشور در حل مسائل صنعتی و توسعه و پیشرفت فناوری میان هلدینگ صنایع عمومی تامین و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین صورت گرفت.

تفاهم‌نامه‌ای به منظور توسعه فناوری، توسعه محصول، توسعه بازار و افزایش عمق ساخت داخل در طول زنجیره تامین و زنجیره ارزش صنعت لوازم خانگی محصولات مورد نظر هلدینگ میان هلدینگ صنایع عمومی تامین و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین منعقد شد.

تفاهم‌نامه‌ای به منظور همکاری در انجام کلیه اقدامات مربوط به ایده‌‌‌پردازی، تحقیق و توسعه، ‌‌‌طراحی، ایجاد خطوط تولید، تجاری‌‌‌سازی و فروش داخلی و صادرات میان هلدینگ صنایع عمومی و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین به امضا رسید.

براساس تفاهم‌نامه میان هلدینگ سیمان تامین و شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین طی سه‌سال از توانمندی‌های دانشگاه در راستای دستیابی به فناوری‌‌‌های نوین و دانش‌بنیان زیرمجموعه‌های سیمان تامین استفاده می‌‌شود.

براساس تفاهم‌نامه هلدینگ سیمان تامین و شرکت سیمان فارس و خوزستان طی سه‌سال از توانمندی‌های دانشگاه در راستای دستیابی به اهداف فوق‌‌‌الذکر صورت می‌‌‌پذیرد.

تفاهم‌نامه میان هلدینگ معدنی صدر تامین و شرکت ذوب‌آهن اصفهان امضا شد. تفاهم‌نامه میان هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (PIIC) منعقد شد. همچنین تفاهم‌نامه میان هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین و شرکت دوده صنعتی پارس به امضا رسید.