2 copy

شرکت کلر پارس در سال 1366 به صورت سهامی‌خاص تشکیل شد و در اداره ثبت شرکت‌های استان تهران به ثبت رسید. در سال 1368 مرکز این شرکت از تهران به تبریز منتقل شد. «کلر» در سال 1398 از سهامی‌خاص به سهامی عام تبدیل شد و در حال حاضر در بازار اول فرابورس پذیرفته شده است. فعالیت اصلی شرکت کلر پارس، در زمینه تولید کپسول کلر مایع و هیدروژن، تست و شارژ آن و انجام خدمات آزمایشگاهی و مالکیت بیش از 74درصد آن برعهده سرمایه‌گذاری دارویی تامین است.

شرکت کلر پارس در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنعت کلر الکلی در ایران است و سهم زیادی از این بازار را در اختیار دارد. رقبای اصلی این شرکت در داخل کشور شامل کیمیا کلر کبودان ارومیه، کلران سمنان و نیروکلر اصفهان و رقبای جدید شامل صدرا الکترو مهبد قم و پارس کیمیا کلر شوشتر هستند. خریداران در داخل کشور از طریق ارتباط مستقیم با خود شرکت اقدام به خرید می‌کنند. در بازارهای صادراتی نیز شرکت‌هایی نظیر کروما و پاشا از ترکیه و برخی از شرکت‌های هندی و چینی رقبای اصلی این شرکت به شمار می‌روند.

محصول شرکت کلر پارس شامل کلر مایع‌شده است و 20 تا 30درصد از سهم بازار را تشکیل می‌دهد. کاربرد این محصول گندزدایی در صنعت آب و فاضلاب است. یکی از محصولات اصلی این شرکت، آب‌اکسیژنه است که سهم بازار شرکت از این محصول نیز، نزدیک به 70درصد بوده و در صنایع دارویی، غذایی و کاغذسازی کاربرد دارد.

یکی از ریسک‌‌‌هایی که در کانون توجه شرکت کلر پارس بوده و تاثیر قابل‌توجهی بر روند فروش آن دارد، کیفیت محصولات است؛ چرا که در صورت افت کیفیت سودآوری نیز کاهش می‌‌‌یابد. اما در صورتی که کیفیت کالا حفظ شود و استمرار یابد، می‌تواند سطح رقابت در بازار بین‌الملل را نیز افزایش دهد.

صنعت کلر نیز مانند سایر صنایع دیگر از قیمت دلار تاثیر می‌‌‌پذیرد؛ چرا که هم نرخ برخی از مواد اولیه به روند نرخ دلار بستگی دارد و هم برخی از درآمدهای صادراتی از این نرخ تاثیر می‌‌‌پذیرد. اما با توجه به اینکه بخشی از مخارج ارزی به وسیله صادرات تامین و پرداخت می‌شود، این ریسک به‌طور تقریبی پوشش داده می‌شود. اما نوسانات شدید نرخ ارز بر درآمد تسعیر اثر زیادی خواهد داشت.

یکی دیگر از ریسک‌‌‌های مهم، نرخ نهاده‌‌‌های تولید است که بر این اساس، شرکت کلر پارس سعی دارد به منابع جدیدی برای تامین مواد اولیه دست یابد. نرخ مواداولیه نیز می‌‌‌تواند با ایجاد تنوع در منابع تامین کاهش یابد. همچنین یکی از عواملی که بر نرخ محصولات اثر مستقیم دارد، نرخ مواد اولیه است. نرخ رقابتی نیز طوری تعیین می‌شود که حاشیه سود انتظاری سهامداران محقق شود.

ریسک‌‌‌های فروش نیز به‌شدت رقابتی بوده و با توجه به کیفیت و کارکرد محصولات تعیین می‌شود. در خصوص نرخ صادراتی نیز، شرایط جهانی و بحران‌های مختلف جهانی بر بازار صادراتی اثرگذار است. محصولات شرکت نیز در گندزدایی و سفیدکنندگی موثرند و با توجه به اینکه در حال حاضر، جایگزینی ندارند، بنابراین با توجه به جایگاه شرکت، در زمینه فروش محصولات شرکت نگرانی زیادی وجود ندارد. از طرفی، برخی از محصولات شرکت در دوره همه‌گیری کرونا کاربرد داشتند و شاید در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 روند تولید محصولات

میزان تولید کلر و مشتقات آن در سال 1399، حدود 93هزار تن بود که در سال 1400، به 102هزار تن رسید. همچنین طی 9ماه اخیر، شرکت تنها 67هزار تن کلر تولید کرده است. پیش‌بینی شرکت از میزان تولید کلر در سه‌ماه پایانی سال، 22هزار تن است تا بتواند تا پایان سال بیش از 89هزار تن کلر را به فروش برساند. با توجه به میزان تولید ماهانه و روند آن، تحقق این امر تا پایان سال منطقی به نظر می‌‌‌رسد.

یکی دیگر از محصولات مهم شرکت کلر پارس، آب اکسیژنه است. میزان تولید آب‌‌‌اکسیژنه در سال 1399، حدود 12هزار و 700تن بود که در سال 1400 با‌ هزار تن کاهش به 11هزار و 700تن رسید. همچنین در 9ماه سال جاری 11هزار تن از این محصول تولید شده است. به نظر می‌رسد شرکت بتواند در سه‌ماه پایانی سال نهایتا 3هزار تن آب‌اکسیژنه را به فروش برساند. با تحقق این امر، مجموع تولید این محصول تا پایان سال به 11هزار تن خواهد رسید. در کنار این موارد با توجه به این مفروضات، به نظر می‌رسد شرکت در سال آینده نیز این میزان تولید را حفظ کند.

میزان فروش شرکت کلر پارس نیز براساس میزان تولید تعیین شده و به نظر می‌‌‌رسد، شرکت در سال آتی نیز تمام تولید خود را به فروش برساند. همچنین میزان فروش داخلی شرکت در سال‌های گذشته روند نزولی داشته و از 88درصد به 70درصد رسیده است. این روند نمایانگر آن است که روند صادرات محصولات بهبود یافته است، به طوری که نرخ صادراتی کلر از نرخ داخلی آن فاصله زیادی گرفته است و به نظر می‌رسد افزایش صادرات به نفع شرکت باشد. در سال آینده نیز انتظار می‌رود، با توجه به بهبود صادرات و از طرفی افزایش فشار تحریم‌‌‌ها میزان صادرات تغییر چندانی نداشته باشد و در نهایت 30درصد از فروش محصول کلر، به صورت صادراتی انجام شود. با این تفاسیر، به احتمال زیاد، میزان فروش داخلی کلر تا پایان سال 1401، به 60هزار تن و میزان فروش صادراتی آن به 22هزار تن خواهد رسید.

میزان فروش داخلی آب‌اکسیژنه در چند سال اخیر تغییر چندانی نداشته و به‌طور متوسط 10درصد از فروش آن به صورت صادراتی بوده و بیش از 90درصد آن را فروش داخلی تشکیل می‌دهد. انتظار می‌رود در سال آینده نیز نسبت فروش صادراتی به داخلی حفظ شود و تغییر نیابد. با این فرض، میزان فروش داخلی آب اکسیژنه تا پایان سال به 9هزار و 200تن و فروش صادراتی آن به‌ هزار تن خواهد رسید. در سال پیش‌‌‌رو نیز انتظار می‌رود، این سطح از میزان فروش حفظ شود.

 بازار فروش شرکت

روند رشد نرخ محصولات در چند سال اخیر به صورت میانگین 50درصد بوده و با وجود تورم در سال‌های اخیر و تورم انتظاری سال‌های پیش‌رو، انتظار می‌رود، افزایش نرخ داخلی در سال آینده نیز حدود 50درصد باشد. همچنین نرخ دلاری محصولات کلری، 220دلار بوده و نرخ دلار نیز 28هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ این محصول برای سال آینده با توجه به رونق اندک بازارها 250دلار در نظر گرفته شده است. هرچند نرخ این محصول می‌‌‌تواند مقادیر کمتری را نیز به خود ببیند. همچنین نرخ دلار برای سال آینده 32هزار تومان در نظر گرفته شده است.

رشد نرخ آب‌اکسیژنه نیز، در سال‌های اخیر بسیار بالا بوده است، به طوری که در 9ماه سال، نسبت به متوسط سال 1400، رشد 117درصدی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد در سال آینده نیز، نسبت به میانگین امسال نرخ آب اکسیژنه 70درصد افزایش یابد.

 درآمدهای عملیاتی و روند رشد آن

درصورت تحقق مفروضات اشاره‌شده، درآمد فروش سه‌ماه پایان سال 1401 شرکت کلر پارس، 212میلیارد تومان باشد. به این ترتیب مجموع درآمد شرکت در سال‌جاری به 780میلیارد تومان خواهد رسید. همچنین شرکت پتانسیل آن را دارد که در سال آینده بیش از ‌هزار و 100میلیارد تومان درآمد عملیاتی را به ثبت برساند.

رشد درآمدی شرکت در سال 1398 حدود 39درصد بوده است. در سال 1399 نیز توانسته است، رشدی معادل 43درصد را به ثبت برساند. همچنین با وجود ثبات نسبی نرخ ارز در سال 1400 همچنان رشد درآمدی شرکت با شتاب بیشتری ادامه‌‌‌دار بوده، به طوری که درآمد شرکت در سال 1400 نسبت به سال قبل، 69‌درصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود رشد درآمدی سال‌جاری شرکت به 66درصد و رشد درآمدهای فروش شرکت در سال آینده به 51درصد برسد.

مواد اولیه شرکت شامل مواد اولیه داخلی و وارداتی بوده که عمده نهاده تولید را اقلام مصرفی داخلی تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود در صورت ثبات میزان تولید، میزان مصرف مواد اولیه نیز به 35هزار تن برسد. همچنین انتظار می‌رود، رشد نرخ مواد اولیه نیز با توجه به تورم در سال آینده به 45درصد برسد. هرچند در صورتی که ادعای شرکت مبنی بر کاهش رشد نرخ خرید مواد اولیه به وسیله تنوع‌بخشی تامین‌‌‌کنندگان تحقق یابد، می‌‌‌تواند روی بهای تمام‌شده اثر مستقیم بگذارد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود، شرکت در سال آینده 268میلیارد تومان مواد اولیه را به مصرف برساند. این در حالی است که میزان مصرف مواد اولیه تا پایان سال‌جاری حداکثر به 176میلیارد تومان می‌‌‌رسد.

همچنین بررسی ساختار بهای تمام‌شده نشان می‌دهد که نقش مواد اولیه مصرفی در بهای تمام‌شده نسبت به قبل بیشتر شده و تورم ناشی از افزایش نرخ این مواد بیشتر از هزینه سربار بر افزایش بهای تمام‌شده اثر‌گذار است. عمده هزینه سربار را نیز هزینه حقوق و دستمزد تشکیل داده است که فرض می‌شود، نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال پیش‌‌‌رو حدود 25درصد باشد.  بر این اساس احتمالا حاشیه سود ناخالص شرکت که از سال 1397 روند باثباتی داشته است، در ادامه نیز حفظ شود و حدود 50 تا 55‌درصد باشد. همچنین سود هر سهم با توجه به روند افزایش نرخ محصولات، در سال 1401 به ‌هزار تومان می‌‌‌رسد. این رقم در حالی به ثبت رسیده است که سود هر سهم نسبت به سال قبل، رشد 50درصدی را تجربه خواهد کرد. همچنین در سال آینده، سود هر سهم به ‌هزار و 700تومان خواهد رسید.