این شرکت در سال ۱۳۸۰ وارد بازار سرمایه شده است و فعالیت اصلی آن در زمینه تولید و توزیع انواع محصولات دارویی، آرایشی، بهداشتی، شیمیایی و تولید نیمه‌صنعتی و صنعتی مواد مذکور است. «دالبر» سهم حدود ۵درصدی از صنعت دارویی کشور دارد و سرمایه ثبتی آن در حال حاضر ۴۵۸میلیارد تومان و ارزش بازار آن حدود ۴هزار و ۴۷۰میلیارد تومان است. سهام شناور این شرکت نیز ۱۰درصد است. نماد یادشده حدود ۴میلیارد و ۵۸۰میلیون برگه سهم دارد که آخرین قیمت هر برگ آن ۷۸۷تومان به‌‌‌ازای هر سهم بوده است.  بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی آخرین صورت مالی، حاشیه سود ناخالص البرز دارو ۴۱‌‌‌درصد، حاشیه سود عملیاتی آن ۳۹‌‌‌درصد و حاشیه سود خالص آن ۲۷درصد بوده است. نسبت P/ E این شرکت در حال حاضر ۹۸/ ۸واحد را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که «دالبر» نسبت به سایر شرکت‌های فعال در صنعت خود وضعیت مطلوبی دارد.

سهامداران

شرکت البرزدارو جز واحدهای تجاری فرعی گروه دارویی سبحان و واحد نهایی شرکت گروه دارویی برکت است. شرکت دارویی سبحان با مالکیت ۶۵درصدی و بنیاد ۱۵خرداد با مالکیت ۵درصدی جزو بزرگ‌ترین سهامداران البرزدارو هستند.

محصولات

شرکت البرز دارو با تولید فرآورده‌های خوراکی و تزریقی اعم از قرص، کپسول، شربت، آمپول و سرنگ آماده تزریق، در حال فعالیت است. سبد محصولات البرزدارو متنوع است، به‌طوری که محصولات شرکت در ۱۳دسته دارویی طبقه‌بندی شده است. بررسی‌های آماری سبد محصولات شرکت نشان می‌دهد که گروه محصولات قلبی‌عروقی با تولید بیش از ۴۵محصول، گروه محصولات دستگاه گوارش با ۲۰محصول، گروه محصولات دارویی اعصاب ‌و روان با ۲۸محصول، گروه دارو‌های ضددرد با ۲۰محصول و گروه دارو‌های ضدسرفه و سرماخوردگی با ۱۳ محصول مهم‌ترین اقلام سبد محصولات دارویی «دالبر» هستند.

عملکرد ماهانه

 گزارش فعالیت ماهانه آذر «دالبر» نشان می‌دهد این شرکت موفق به فروش ۲۴۵میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد ۵درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه ۱۹۰میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه ۲۸‌درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ هزار و ۷۱۵میلیارد تومان بوده است. نکته مهم این است که شرکت البرزدارو در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش حدود ۲‌هزار میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص ۴۴درصدی برای سال مالی ۱۴۰۱ داشته است.

ترکیب فروش

محصولات فرآورده‌های تزریقی با سهم ۴۸درصدی بیشترین تاثیر را بر درآمد شرکت دارند. محصولات جامدات و مایعات هم به ترتیب با سهم ۳۵ و ۱۷درصدی حدود ۱۰۰درصد از ترکیب فروش «دالبر» را تشکیل داده‌اند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری شرکت حدود ۸۲۰میلیارد تومان فرآورده‌های تزریقی و همچنین ۵۸۸میلیارد تومان جامدات و ۲۹۲میلیارد تومان مایعات را به فروش رسانده است. در نهایت انتظار می‌رود با تداوم شرایط فعلی تا پایان سال مالی ارزش فروش محصولات تزریقی در سطح هزار و ۱۵۰میلیارد تومان، محصولات جامدات در سطح ۸۰۰میلیارد تومان و محصولات مایعات در سطح ۳۴۵میلیارد تومان قرار گیرد. همچنین باید توجه کرد که بیش از ۹۷‌درصد ارزش درآمدهای «دالبر» مربوط به فروش داخلی است.

ظرفیت‌ها

ظرفیت اسمی شرکت برمبنای یک شیفت کاری است و ظرفیت‌های عملی و پیش‌بینی‌شده برمبنای دوشیفت کاری تعیین می‌شود. شرکت البرزدارو همچنین از نظر نرم‌افزاری که شامل دانش و مهارت‌های انسانی است در مقایسه با شرکت‌های داخلی در سطح بهترین‌ها و در مقایسه با شرکت‌های کشورهای پیشرفته، در سطح متوسط است. همچنین از نظر سخت‌افزاری وسایل، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط محصولات تزریقی جزو مدرن‌ترین ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت در جهان است. ماشین‌آلات مورد استفاده در سایر فرآورده‌ها در مقایسه با شرکت‌های داخلی در سطح متوسط و در مقایسه با کشورهای پیشرفته با فاصله نسبتا زیادی قدیمی است.

 تولید و فروش

تولید و فروش البرزدارو روند روبه رشدی را نشان می‌دهد. فروش شرکت در سال گذشته ۶۵درصد افزایش یافته، به طوری که از ۸۸۰میلیارد تومان به هزار و ۴۰۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰رسیده است. «دالبر» درمدت ذکرشده ۴۵۰میلیارد تومان سود خالص داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۳۲درصدی را نشان می‌دهد. همچنین شرکت ۹۸تومان سود به‌‌‌ازای هرسهم خود محقق کرده (طبق آخرین سرمایه) و این در حالی است که پیش‌بینی سود خالص برای سال ۱۴۰۱ در سطح ۶۵۰ تا ۷۰۰میلیارد تومان و تحقق حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰تومان سود به‌ازای هر سهم است. شرکت در ۶ماه نخست امسال هزار و ۵۴میلیارد تومان درآمد عملیاتی و ۲۷۸میلیارد تومان سود خالص و به عبارتی حدود ۶۰تومان به‌‌‌ازای هر سهم محقق کرده است. هچنین درآمد عملیاتی شرکت در ۹ماه سال ۱۴۰۱ به سطح هزار و ۷۱۵میلیارد تومان رسیده است. در نهایت این شرکت با گزارش عملکرد ۹‌‌‌ماهه‌‌‌ای که راهی کدال کرده، با مجموع فروش هزار و ۷۱۵میلیارد تومان، تقریبا ۷۵درصد از پیش‌بینی درآمد تحلیلی سال‌جاری را محقق کرده است.

نسبت مالی

نسبت قیمت به درآمد صنعت دارو در ۱۰سال گذشته عدد ۵/ ۷واحدی را نشان می‌دهد. همچنین میانگین نسبت قیمت به درآمد گذشته‌نگر داروسازی البرز با حذف داده‌های پرت برابر ۶ تا ۷واحد است.  

بررسی‌ها نشان می‌دهد که «دالبر» در ۶ماهه سال‌جاری با سود خالص ۲۷۸میلیارد تومانی طبق آخرین سرمایه حدود ۶۰تومان به ازای هر سهم خود محقق کرده است و انتظار می‌رود با توجه به افزایش نرخ محصولات نسبت به سال مالی قبل، شرکت گزارش ۶ماهه جذابی را راهی کدال کند و همین شرایط تا پایان سال‌جاری نیز پیش‌بینی می‌شود.  در مورد سال‌جاری باید گفت، P/ E گذشته‌‌‌نگر سهم بعد از پیک ۳۲واحدی که در سال ۱۳۹۷ ثبت شده، در حال حاضر به محدوده ۶ تا۷واحدی رسیده و افت محسوسی داشته است که نشان می‌دهد، شرکت در این چهار سال عملیات سودآوری قوی داشته است. همچنین باید توجه کرد که در حال حاضر نسبت قیمت به سود شرکت از P/ E صنعت که ۹ واحد است، کوچک‌تر است.

بهای تمام‌شده

مواد اولیه ۷۹‌درصد از بهای تمام‌شده «دالبر» را تشکیل می‌دهد و سهم سربار و دستمزد مستقیم به ترتیب حدود ۱۵ و ۶‌درصد است. مواد مستقیم، در ترکیب بهای تمام‌شده شرکت اهمیت زیادی دارد. ۵۹‌درصد مواد اولیه شرکت از داخل و ۴۱‌درصد از خارج از کشور تامین می‌شود. سال گذشته بهای تمام‌شده درآمدهای شرکت ۷۹۵میلیارد تومان بوده است. همچنین بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که بهای تمام‌شده درآمدهای «دالبر» در گزارش ۶ماه سال‌جاری در فصل بهار ۲۵۵میلیارد تومان و در فصل تابستان ۲۹۴میلیارد تومان بوده است و در نهایت، انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری بهای تمام‌شده شرکت به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰میلیارد تومان برسد.

سود‌سازی

بررسی‌‌‌های تحلیلی و آماری نشان می‌دهد که سود شرکت در سال‌جاری می‌‌‌تواند به ۱۴۰ تا ۱۵۰تومان به‌‌‌ازای هرسهم برسد. بنابراین انتظار می‌رود، البرزدارو با فروش حداقل ۵۸۰میلیارد تومان تا پایان سال مالی به سود خالص حدود ۷۰تا ۸۰تومانی به‌‌‌ازای هرسهم در ۶ماهه دوم سال دست یابد. در نهایت انتظار می‌رود، در صورت تداوم شرایط فعلی درآمدهای شرکت تا انتهای سال مالی به ۲هزار و ۳۰۰ تا ۲هزار و ۴۰۰میلیارد تومان برسد و سود خالص شرکت در سطح ۶۷۰میلیارد تومان قرار گیرد. به عبارت دیگر ۱۴۶تومان سود به‌‌‌ازای هر سهم پیش‌بینی می‌شود که با در نظر گرفتن سیاست تقسیم سود و سود کارشناسی سال ۱۴۰۱، نسبت قیمت به سود آینده‌‌‌نگر شرکت در سطح ۳/ ۵واحد است.