Untitled-1 copy

با بررسی میزان تولیدات درمی‌‌‌‌یابیم که به‌طور میانگین در سه‌سال اخیر این شاخص 3درصد افزایش داشته است. با این حال، در 6ماه اول 1401، رشد یک‌درصدی تولیدات نسبت به دوره مشابه قبل رقم خورده است. از طرفی مبلغ فروش «تلیسه» ظرف سه‌سال اخیر به‌طور میانگین افزایش51درصدی را به ثبت رسانده است. مجموع عوامل ذکرشده موجب می‌شود که برای سال 1401 به میزان 88درصد افزایش درآمد فروش و 3درصد رشد میزان تولید پیش‌بینی شود. در نتیجه، این امر سبب تحقق 39تومان سود به‌ازای هر سهم شرکت می‌شود.

معرفی شرکت

براساس آمارهای منتشرشده، شرکت دامداری تلیسه‌نمونه در ادامه فعالیت دامداری توحید که یکی از واحدهای خودگردان امور دامپروری معاونت کشاورزی بنیاد مستضعفان بوده، در تاریخ 17 مردادماه 1364 با سرمایه یک‌میلیون ریالی در محل قره‌تپه واقع در شهریار کیلومتر 2 جاده تهران تاسیس و از 24 مرداد 1395 تحت نماد «تلیسه» در بازار دوم فرابورس به عموم مردم عرضه شد. بر این اساس شرکت مذکور در تاریخ 12شهریور 1400 به دلیل میزان شناوری و نقدشوندگی سهام، شفافیت و اطلاع‌رسانی و تداوم سودآوری، موفق به ارتقا از بازار دوم به بازار اول فرابورس ایران شد.  در حال حاضر شرکت دامداری تلیسه‌نمونه جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس بوده و واحد تجاری نهایی گروه، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. طبق اساس‌نامه، موضوع فعالیت شرکت مزبور عبارت است از انجام کلیه امور مربوط به کشاورزی، زراعت، دامداری، باغداری، پرورش طیور، زنبورعسل، ماهی و هرگونه حیوان دیگر به منظور استفاده از پشم، کرک، گوشت، پوست، شیر، سایر فرآورده‌های پروتئینی، سایر مواد اولیه صنایع کشت و صنعت وابسته به کشاورزی و دامداری و اخذ نمایندگی از کشور‌های خارجی، واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و لوازم و وسایل، هر نوع دام و حیوانات موردنیاز و تامین صنایع وابسته به کشاورزی و دامداری و مشارکت با سایر شرکت‌ها و انجام اموری که به طور مستقیم و غیرمستقیم با موضوعات فوق ارتباط دارند. همچنین شرکت «تلیسه» دارای 208هکتار اراضی کشاورزی و دامداری است که از این میزان 55هکتار زیرکشت یونجه، 45هکتار زیر کشت جو، 12هکتار کلزا، 25هکتار فصیل جو، یک‌هکتار استخر پرورش ماهی و 70هکتار زمین دامداری و محل دپوی کود حیوانی است. علاوه بر این، دو واحد گاوداری در شهرستان شهریار و حسن‌آباد فشافویه نیز جزو دارایی‌های این شرکت به حساب می‌آید.

محصولات شرکت

واکاوی صورت‌های مالی منتشرشده از سوی شرکت تلیسه‌نمونه نشان می‌دهد که ترکیب فروش محصولات از چهار سال گذشته تقریبا ثابت بوده و تغییر قابل‌توجهی در آن ایجاد نشده است. بر این اساس محصولات اصلی شرکت طبق گزارش 6ماه اول 1401 عبارت از شیر خام، کود حیوانی و گوساله نر هستند. همچنین باید در نظر داشت که شرکت مذکور با توجه به ماهیت فعالیت خود فروش صادراتی نداشته و تمامی محصولات خود را در بازار داخل به فروش می‌رساند. با بررسی قسمت مواد مصرفی درمی‌‌‌‌یابیم که 6نوع ماده از جمله ذرت علوفه‌ای، یونجه، جو، ذرت دانه‌ای و کنجاله سویا مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس صورت‌های مالی شرکت 7درصد از مواد اولیه توسط شرکت‌های گروه و وابسته و بقیه‌‌‌ آن از طرف سایر شرکت‌ها تامین می‌شود. این مهم نشان می‌دهد که تنوع در تامین‌کنندگان بالاست و تمام مواد اولیه از بازار داخل تهیه می‌شود که این امر ریسک کمبود مواد مستقیم را که حدود 86‌درصد از بهای تمام‌شده شرکت را شامل می‌شود، کاهش می‌دهد.

بررسی آمار تولید، فروش و سودآوری شرکت تلیسه‌نمونه می‌تواند نقشه‌ای از عملکرد آن در آینده به تحلیلگران ارائه دهد. بر این اساس در بخش تولیدات بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که در سه‌سال اخیر به‌طور میانگین 3درصد به میزان تولیدات افزوده شده، این در حالی است که در 6ماه اول 1401 «تلیسه» توانست نسبت به دوره مشابه سال قبل یک‌درصد به تولیدات خود بیفزاید. موارد بیان‌شده در مجموع حاکی از رشد حقیقی «تلیسه» است و نشان می‌دهد که افزایش سودآوری آن صرفا به دلیل تورم و رشد دلار نبوده است.

یکی دیگر از آمار‌های مهم شرکت «تلیسه» مبلغ فروش است. بررسی‌ها حاکی از این است که «تلیسه» در سه‌سال گذشته رشد خوبی در مبلغ فروش خود به ثبت رسانده و به‌طور میانگین 51‌درصد به این مبلغ افزوده شده است. بر همین اساس در 6ماه اول 1401 شرکت مذکور موفق شده است نسبت به دوره مشابه سال قبل 79درصد به مبلغ فروش خود بیفزاید که این امر رشد درآمدی بسیار خوبی را برای این شرکت دامداری نشان می‌دهد که رشد درآمد آن را می‌‌‌‌توان به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات و افزایش میزان تولید شرکت دانست.  آخرین موردی که باید در شرکت «تلیسه» به بررسی آن بپردازیم، بررسی روند حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص است. بر همین اساس در چهارسال گذشته میانگین حاشیه سودهای شرکت مذکور به ترتیب 16درصد، 12درصد و 19درصد بوده است. در این میان، شرکت مذکور موفق شده است در دوره 6ماهه 1401 حاشیه سود‌ها را به 28درصد، 24درصد و 28درصد برساند. بررسی روند حاشیه سود شرکت نشان می‌دهد که در چهارسال اخیر روند آن افزایشی بوده، به‌طوری که حاشیه سود ناخالص شرکت از 13درصد در سال 1397 به 28درصد در 6ماهه 1401 رسیده است. با توجه به بررسی انجام‌شده می‌‌‌‌توان گفت که «تلیسه» نه‌تنها در زمینه کنترل هزینه به‌خوبی عمل کرده، بلکه سود حاصل از فروش دارایی‌های زیستی مولد خود را افزایش داده است که این موضوع موجب چشم‌انداز مثبت «تلیسه» از نظر میزان سودآوری در دوره‌‌‌‌های آتی می‌شود.

تحلیل سود سال آینده

اگر بخواهیم سهم سود سال 1401 «تلیسه» را تخمین بزنیم، ابتدا باید مفروضات و متغیر‌های موثر بر سودآوری شرکت را مشخص کنیم. مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر سودآوری این شرکت نرخ محصولات تولیدی شرکت است. محصولات اصلی «تلیسه» که بیشترین درآمد شرکت را شامل می‌شوند عبارتند از شیرخام، گوساله نر، ماهی قزل‌آلا و کود حیوانی که نرخ‌های آنها براساس آخرین گزارش فعالیت ماهانه (آذرماه) به ترتیب 12میلیون تومان، 11میلیون و 265هزار تومان، 99میلیون و 928هزار تومان و 170‌هزار تومان در نظر گرفته شده است. از طرفی نرخ‌های مهم دیگر عبارتند از نرخ افزایش حقوق، نرخ تورم و رشد نرخ حمل‌ونقل که به ترتیب 55درصد، 40درصد و 35درصد برآورد شده‌اند. همچنین نرخ دلار در بازار آزاد برای سال 1401 به‌طور میانگین برابر با 34هزار تومان در نظر گرفته شده است. با فرض این متغیر‌ها فروش شرکت تلیسه نمونه در سال 1401 برابر با 636میلیارد تومان خواهد شد. از این میزان فروش 208میلیارد تومان سود ناخالص، 186میلیارد تومان سود عملیاتی و 196میلیارد تومان سود خالص برآورد می‌شود. این در حالی است که در 6ماه اول 1401 «تلیسه» توانسته است 282میلیارد تومان فروش را به ثبت برساند. با این مفروضات سود خالص به‌ازای هر سهم شرکت مذکور برای سال 1401 برابر با 399تومان پیش‌بینی می‌شود. همان‌طور که در بخش مبلغ فروش به بررسی روند سالانه پرداختیم، «تلیسه» در دوره 6ماهه 1401 موفق شده است به میزان 79درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته است. بر همین اساس با رشد 3درصدی تولیدات پیش‌بینی می‌شود برای سال 1401 رشد 88درصدی درآمد شرکت نسبت به سال 1400 حاصل شود. با توجه به آخرین قیمت هر سهم شرکت که برابر با 394تومان بوده، نسبت قیمت به سود هر سهم شرکت برای سال 1401 برابر با 5/ 11 می‌شود.

ریسک‌ها و فرصت‌های شرکت

از جمله ریسک‌هایی که برای شرکت تلیسه‌نمونه می‌توان در نظر گرفت، نوسانات نرخ ارز است. بر این اساس با توجه به اینکه نرخ قیمت‌گذاری موادغذایی آزاد شده، در نتیجه با افزایش نرخ ارز شرکت می‌تواند نرخ فروش خود را افزایش داده و از این طریق خود را در برابر کاهش حاشیه سود ناخالص ایمن نگه دارد.  یکی دیگر از ریسک‌های «تلیسه» را هم می‌توان نقدینگی دانست. بررسی گزارش‌های تفسیری حاکی از آن است که شرکت مذکور این ریسک را از طریق نگهداری اندوخته کافی و تسهیلات بانکی و نظارت مستمر بر جریان‌های نقدی پیش‌بینی‌شده و واقعی و همچنین تطبیق مقاطع سررسید دارایی‌ها و بدهی‌های مالی، مدیریت می‌کند. از طرف دیگر با توجه به اینکه فروش شرکت از طریق بازار داخل صورت می‌گیرد، می‌‌‌‌توان گفت ریسک تحریم‌ها که همواره بر ایران سایه افکنده بر فروش این شرکت تاثیری نخواهد گذاشت. از طرفی مواد اولیه «تلیسه» از طریق بازار داخل تامین می‌شود که این امر ریسک عدم‌تامین مواد مستقیم را که حدود 72درصد مواد اولیه را شامل می‌شود، کاهش می‌دهد.

جمع‌بندی

اگر به روند سود به‌ازای هر سهم شرکت تلیسه‌نمونه نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که در سال‌های گذشته همواره روند رو به رشدی داشته، به طوری که در 6ماهه 1401 توانسته است 15تومان به ازای هر سهم سود ثبت کند. این عدد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 86درصدی را به ارمغان آورده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که برای سال 1401 «تلیسه» بتواند 39تومان به‌ازای هر سهم سود شناسایی کند که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته 18درصد رشد نشان می‌دهد. از طرفی با توجه به محاسبات انجام‌شده، نسبت قیمت به ازای هر سهم برابر با 5/ 11 برای سال 1401 برآورد می‌شود.

در نهایت با توجه به مجموع این عوامل می‌توان گفت شرکت از نظر میزان تولید، فروش، حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص در حال رشد است که از پتانسیل شرکت برای گسترش زیرساخت‌ها به‌منظور تولید بیشتر و افزایش میزان سودآوری آن حکایت دارد.