Untitled-1

محصولات شرکت

محصولات شرکت کالسیمین عبارتند از شمش روی، کنسانتره سرب، کنسانتره روی خام و شمش سرب که هریک به ترتیب 90درصد، 5درصد، 4‌درصد و یک‌‌درصد از مبلغ فروش شرکت را تشکیل می‌دهند. از این میزان فروش حدود 54درصد را فروش صادراتی تشکیل می‌دهد و باقی فروش محصولات در داخل صورت می‌گیرد. مشتریان داخلی این شرکت عبارتند از شرکت بازرگانی توسعه صنعت روی، شرکت ملی سرب و روی ایران، شرکت فرآوری مواد معدنی ایران و شرکت ذوب و روی بافق. مهمترین مشتریان خارجی «فاسمین» هم عبارتند از شرکت KESEN TRADING، ماسکان اولمز و SHANGHAI SUI FANG  که عمدتا از کشور‌های چین و ترکیه هستند. در قسمت مواد اولیه شرکت از خاک معدنی و بازیافت مجدد باطله حاصل از تولید استفاده می‌شود. این دو ماده عمدتا از داخل تامین می‌شوند، به طوری که حدود 94‌درصد از آن از داخل و تنها 6‌درصد از شرکت‌های  خارجی تامین می‌شود. بررسی روند تولید، فروش و سود‌آوری شرکت می‌تواند در پیش‌بینی آینده شرکت دید خوبی به تحلیلگران بدهد. بررسی روند فروش شرکت نشان می‌دهد که میزان فروش شرکت هرسال نسبت به سال قبل رشد داشته، به طوری که در چهارسال گذشته به‌ترتیب 35‌هزار تن، 39‌هزار تن، 48‌هزار تن و 72‌هزار تن فروش ثبت شده که معادل رشد سالانه 13درصد، 22‌درصد و 50‌درصد است. بررسی روند مبلغ فروش شرکت کالسیمین نشان می‌دهد که این شرکت هرسال رشد خوبی را نسبت به سال قبل از آن تجربه کرده است. در چهارسال اخیر هر سال شرکت درآمد فروشی برابر با 529میلیارد تومان، 718میلیارد تومان، هزار و 680میلیارد تومان و 3‌هزار و 200میلیارد تومان محقق کرده که طی سه‌سال گذشته به‌ترتیب رشدی برابر با 36درصد، 134‌درصد و 90‌درصد را به ثبت رسانده است.  از دیگر روند‌های مورد بررسی تحلیلگران، میزان خالص ورود یا خروج محصولات از انبار کارخانه است. در چهار سال اخیر هرسال تعداد زیادی محصول وارد انبار شرکت شده است. این امر نشان می‌دهد که سیاست تولید و فروش شرکت بر این اساس بوده که هرسال بخشی از تولیدات را در انبار ذخیره کند.  بررسی صورت سود و زیان شرکت کالسیمین هم نشان می‌دهد که در سه سود ناخالص، عملیاتی و خالص، طی سال‌های گذشته روند صعودی دیده می‌شود. روند صعودی از وضعیت خوب تولید و فروش شرکت حکایت دارد. همچنین می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که شرکت برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب است. تحلیل آمار‌های سود شرکت حاکی از این است که میزان سود عملیاتی از سود ناخالص بیشتر است. دلیل این موضوع مربوط به سایر درآمد‌های عملیاتی است که به دلیل سود سرمایه‌گذاری نصیب شرکت شده است.

نسبت سهامداران شرکت

سهامداران عمده شرکت عبارتند از شرکت توسعه معادن روی ایران، شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت گروه مالی بانک مسکن (سهامی عام) و شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه‌محوران (سهامی خاص) که به‌ترتیب مالک 57درصد، 5/ 3درصد، 5/ 1‌درصد و 4/ 1‌درصد شرکت هستند.

تحلیل سود سال آینده

اگر بخواهیم تحلیل درستی از وضعیت شرکت ارائه دهیم، باید سود سال آینده آن را با تقریب درستی برآورد کنیم. بنابراین ابتدا به تعیین متغیر‌های اثر‌گذار بر میزان فروش و سود‌آوری شرکت می‌پردازیم. مهم‌ترین متغیر موثر بر فروش عبارت است از نرخ محصولات تولیدی شرکت. شمش روی صادراتی و شمش روی داخلی مهم‌ترین محصولات شرکت هستند که به‌ترتیب 2720دلار و 87میلیون تومان برای هر تن در نظر گرفته شده است. نرخ شمش روی براساس بورس فلزات لندن در نظر گرفته می‌شود و حتی نوسان این نرخ می‌تواند بر فروش داخلی تاثیر مستقیم داشته باشد.

از طرف دیگر نرخ خاک معدنی که اصلی‌ترین ماده اولیه مصرفی شرکت به شمار می‌رود، بر بهای تمام‌شده اثر‌گذار است. نرخ این ماده 6/ 5میلیون تومان برای هر تن در نظر گرفته شده است. از دیگر نرخ‌های مهم موثر بر این شرکت می‌توان به نرخ افزایش حقوق، نرخ تورم و رشد نرخ حمل‌ونقل اشاره کرد که به‌ترتیب رشدی برابر با 40درصد، 40‌درصد و 35‌درصد برای آنها تخمین زده شده است. اگر میانگین نرخ دلار را 27‌هزار تومان در نظر بگیریم، می‌توان سود سال آینده شرکت را برآورد کرد.

با توجه به مفروضات ارائه‌شده، فروش سال 1401 شرکت برابر با 3‌هزار و 700میلیارد تومان است که از این میزان فروش، حدود ‌هزار و 488میلیارد تومان سود ناخالص و 2‌هزار میلیارد تومان سود خالص خواهد ساخت. اگر سرمایه شرکت را ثابت فرض کنیم، سود هر سهم «فاسمین» برابر با 340تومان خواهد شد که نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. دلیل اصلی کاهش سود، افت قیمت‌ جهانی کامودیتی‌هاست که ناشی از افزایش نرخ بهره کشور‌های آمریکایی و اروپایی بوده است. کاهش نرخ‌های جهانی به دلیل صادرات‌محور بودن «فاسمین» برای فروش شرکت ریسک بزرگی بوده است.  با توجه به اینکه آخرین قیمت سهم 1555تومان است، نسبت P/ E این نماد برابر با 6/ 4 است. لازمه سنجش این عدد این است که تاریخچه P/ E ‌‌‌سهم آن مورد تحلیل قرار گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانه تاریخی این نسبت برای سهم کالسیمین برابر با 8/ 6 بوده که به معنای فاصله 47درصدی از P/ E کنونی‌اش است. همچنین برای کاهش ریسک تغییر نرخ مواد در آینده، از جدول تحلیل حساسیت استفاده می‌کنیم. در این جدول دو مورد از مهم‌ترین متغیر‌های اثر‌گذار بر سود شرکت را انتخاب کرده و با استفاده از آنها سود شرکت را تحلیل می‌کنیم. دو متغیر مهم برای این شرکت عبارتند از: نرخ شمش روی LME‌‌‌ و نرخ خاک معدنی داخلی.

ریسک‌های شرکت

از ریسک‌های شرکت کالسیمین می‌توان به ریسک نرخ ارز اشاره کرد. از آنجا که بخش عمده‌ فروش شرکت از فروش صادراتی است، نوسان دلار می‌تواند مبلغ فروش شرکت را کم یا زیاد کند. با توجه به این موضوع که مواد اولیه شرکت اکثرا از داخل تامین می‌شود، «فاسمین» از افزایش نرخ دلار سود کسب می‌کند. به این نوع شرکت‌ها شرکت‌های کامودیتی‌محور گفته می‌شود؛ زیرا با نوسانات نرخ‌های جهانی، نرخ فروش آنها دستخوش تغییر می‌شود.

یکی دیگر از ریسک‌های شرکت، کاهش قیمت محصولات است. همان‌طور که گفته شد، نرخ‌های فروش محصولات براساس نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود. از آنجا که اقتصاد جهانی در حال تجربه تورم بوده، انتظار می‌رود تا ماه‌ها روند صعودی نرخ بهره اقتصاد‌های مهم سبب فراگیری رکود و نزول در بازار کامودیتی‌ها شود. نزول این نرخ‌ها فروش و سود شرکت را در معرض ریسک قرار می‌دهد.

از دیگر ریسک‌ها تحریم‌های ایالات متحده است که از زمان شروع آنها، شرکت کالسیمین در این لیست قرار گرفت. این موضوع موجب ایجاد ریسک در فروش‌های صادراتی، برگشت وجوه حاصل از آن و همچنین خرید‌های خارجی این شرکت شده است.