این نماد در حال ‌‌‌حاضر در تابلوی اول بورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد. «ونیرو» ۱۰میلیارد و ۵۰۰‌هزار برگه سهم دارد که آخرین قیمت آن ۲۰۷تومان و ارزش بازاری آن معادل ۲هزار و ۶۰میلیارد تومان بوده است. همچنین بازدهی این نماد در یک‌ماه، سه‌ماه و یک‌‌‌‌سال اخیر به‌ترتیب منفی۴، منفی۱۸ و منفی ۱۶درصد بوده که مهم‌ترین دلیل شرایط منفی شرکت در یک‌سال اخیر با وضعیت منفی کل بازار مرتبط است. انتظار می‌رود، با توجه به چشم‌انداز شرایط مساعد برای وضعیت کلی بازار، وضعیت این شرکت بهتر شود. شناوری شرکت در حال حاضر حدود ۲۹‌درصد است.

2

فعالیت شرکت

شرکت سرمایه‌گذاری نیرو در تاریخ 31خردادماه 1375 به صورت شرکت سهامی‌عام تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. این شرکت از اوایل سال 1396 به شرکت هلدینگ با موضوع فعالیت سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بهادار دارای حق رأی شرکت‌ها و اجرای طرح‌های زیربنایی بخش‌های تولیدی، انتقال، توزیع نیرو، آب، انرژی و ساخت و تولید تجهیزات صنعت آب، برق و... و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تبدیل شده است. «ونیرو» هم‌اکنون از طریق هلدینگ توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا مدیریت حدود 850مگاوات ساعت ظرفیت در نیروگاه تابان یزد به ظرفیت 500مگاوات و نیروگاه خوی به ظرفیت 350مگاوات را برعهده دارد، همچنین مالک نیروگاه در حال ساخت 546مگاواتی آریان زنجان متعلق به شرکت انرژی شمال و جنوب و نیروگاه 50مگاواتی بادی تاکستان متعلق به شرکت توربین بادی آبان است. علاوه بر آن مالک شرکت‌های صادرات نیروی خلیج‌فارس کیش فعال در زمینه فعالیت‌های بازرگانی و ساتراپ‌گستر نیرو در زمینه املاک و مستغلات است.

از آنجا که عمده فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهرصادرات، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است، عملکرد شرکت به شاخص‌های کلان اقتصادی بستگی دارد. برای ارزیابی «وسپهر»، باید به بررسی دارایی ‌‌‌های مهم بورسی و خارج از بورس این شرکت پرداخت.

بازار هدف شرکت

بازار اصلی محصولات این شرکت مصرف‌کننده‌های انرژی برق در سطح کل کشور هستند و درصورت مازاد تولید می‌توان برق تولیدی را در بورس انرژی ایران، بازار برق یا از طریق فروش مستقیم برق به مصرف‌کننده داخلی و خارجی از طریق انعقاد قرارداد دوجانبه عرضه کرد. در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری نیرو با تولید یک‌‌درصد از برق کشور توسط نیروگاه‌های تحت مالکیت و هدف‌گذاری تولید 5هزار مگاوات نیروی برق تا 10سال آینده در این صنعت نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌ها

دارایی‌های شرکت روند نرمالی را تجربه کرده، به طوری که در سال 1400 نسبت به سال 1399، دارایی‌های شرکت رشد 2درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در دوره مذکور بدهی‌های شرکت 6‌درصد رشد داشته است. سود این شرکت در سال‌های اخیر، روند کاهشی داشته، به گونه‌ای که در پایان سال مالی 3تومان به ازای هر سهم سود ساخته است. این در حالی است که در سال 1399 سود هرسهم 37تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود، طی سال جاری درآمد سود سهام شرکت نسبت به سال گذشته افزایشی باشد. انتظار می‌رود، شرکت بتواند در سال مالی 1401 به ازای هر سهم خود 7تومان سود بسازد، این در حالی است که قیمت سهم در تابلوی معاملاتی در محدوده 200تومان دادوستد می‌شود.

دریافتی‌های تجاری شرکت سرمایه‌گذاری نیرو طبق آخرین صورت مالی منتشرشده بالغ بر 416میلیارد تومان است. این شرکت دارای سود انباشته بیش از 50میلیارد تومانی است. سود انباشته 50میلیارد تومانی «وسپهر» در حالی اتفاق افتاده که این عدد سال قبل تنها 92میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر، سود انباشته شرکت در سال 1400 نسبت به 1399 افت 43درصدی را تجربه کرده است.

پرتفوی بورسی

در پرتفوی بورسی «ونیرو» سهم‌های زیادی وجود دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فولادمبارکه، شرکت پالایش نفت تهران، قند اصفهان، توسعه معادن روی ایران، پتروشیمی پردیس و تولیدی چدن‌سازان اشاره کرد. نکته مهم در پرتفوی بورسی «ونیرو»، وجود سهم‌های پرپتانسیل و صعودی است که بهتر شدن شرایط کلی بازار سرمایه سبب می‌شود انتظارات برای افزایش ارزش‌افزوده در پرتفوی بورسی این شرکت رو به افزایش باشد.

با توجه به قیمت‌های فعلی، ارزش بازار پرتفوی بورسی «ونیرو» در آخرین گزارش شرکت در شهریورماه 1400 بهای تمام‌شده پرتفوی شرکت 182میلیارد تومان است که این رقم 17‌درصد از کل سرمایه‌گذاری «ونیرو» و 83‌درصد آن مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارج از بورس است. ارزش روز پرتفوی شرکت در شهریورماه سال‌جاری حدود 138میلیارد تومان بوده است که افت 44میلیارد تومانی را نسبت به بهای تمام‌شده نشان می‌دهد.

بیشترین وزن سرمایه‌گذاری شرکت مربوط به سهام شرکت فولادمبارکه با بهای تمام‌شده 46میلیارد تومان و ارزش روز 37میلیارد تومان است که 25درصد از پرتفوی روز شرکت را تشکیل می‌دهد. در کل پرتفوی بورسی شرکت نشان می‌دهد که ارزش 182میلیارد تومانی این سبد، در حال حاضر با 44میلیارد تومان افت به 138میلیارد تومان رسیده که در صورت بهتر شدن شرایط بازار سرمایه در 6ماه دوم سال‌جاری پرتفوی بورسی شرکت هم می‌تواند شرایط بهتری را نسبت به وضعیت فعلی تجربه کند.

پرتفوی غیر‌بورسی

83‌درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری نیرو مربوط به پرتفوی غیر‌بورسی است. «ونیرو» پرتفوی غیربورسی بزرگی دارد که شرکت‌هایی نظیر صادرات نیروی خلیج‌فارس کیش، گروه صنعتی فولاد کردستان، شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا، شرکت انرژی‌گستر جم، شرکت توسعه انرژی شمال و جنوب همراه با تعداد زیادی شرکت دیگر در آن حضور دارند. نکته قابل‌توجه این است که بهای تمام‌شده پرتفوی غیربورسی «ونیرو» بالغ بر 970میلیارد تومان است و با توجه به قدمت بالای این شرکت‌ها، ارزش فعلی این پرتفوی عدد بسیار بزرگی خواهد شد که ارزش‌گذاری دقیق به ارائه اطلاعات شفاف و دقیق از صورت‌های مالی و ارائه اطلاعات دقیق از آخرین وضعیت این شرکت‌ها نیاز دارد. به‌منظور آشنایی بیشتر با شرکت‌های زیرمجموعه «ونیرو» در ادامه توضیحی مختصر از هرکدام از شرکت‌های فوق ارائه می‌کنیم.

شرکت‌های زیرمجموعه «ونیرو»

شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا: این شرکت در راستای گسترش فعالیت‌ها در حوزه نیروگاهی و به‌منظور ورود به بازار‌های مالی و منطقه‌ای، صادرات نیروی برق و تحقق هدف تامین 5‌هزار مگاوات نیروی برق شامل 4‌هزار و 500مگاوات نیروگاه‌ حرارتی و سیکل ترکیبی و 500مگاوات نیروگاه‌ تجدید‌پذیر در اقصی‌نقاط کشور در برنامه 10ساله اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است. در این راستا جذب منابع مالی داخلی و خارجی برای اجرای این پروژه حائز اهمیت است.

شرکت انرژی‌گستر جم: شرکت در زمینی به مساحت 50هکتار و با ظرفیت ‌هزار مگاوات در شهرستان اشکذر استان یزد است. این شرکت همچنین مالک 08/ 50‌درصد نیروگاه سیکل ترکیبی خوی و سهامدار شرکت‌های مدیریت تولید برق آذربایجان‌غربی و تولید نیروی پرتو شمس تابان هریک به میزان 4/ 50‌درصد است.

شرکت توسعه انرژی شمال و جنوب: ماموریت این شرکت احداث و بهره‌برداری از نیروگاه 546مگاواتی آریان در استان زنجان است. این پروژه در حدود 80‌درصد پیشرفت داشته و از محل ال‌سی تاکنون مبلغ 79میلیون یورو به پیمانکار پرداخت شده است.  شرکت توربین بادی آبان فعالیت را در تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر انرژی آغاز کرده است. پروژه نیروگاه 5مگاواتی متعلق به این شرکت متشکل از 20توربین در تاکستان قزوین است. همچنین شرکت مبادرت به احداث یک‌واحد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 100کیلووات در محل پروژه با قیمت تمام‌شده 12.095میلیون ریال کرده است.

پروژه نیروگاهی زنجان: کل هزینه‌های ساخت پروژه به صورت ارزی مبلغ 323میلیون دلار است که 260میلیون دلار آن از طریق دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن تامین خواهد شد. کل مبلغ بازپرداخت تسهیلات با سود 5‌درصد مبلغ 321میلیون دلار است که با احتساب 6ماه دوره تنفس بعد از تاریخ بهره‌برداری پروژه و به صورت 10قسط مساوی 6ماهه به مدت پنج‌سال و مبلغ هر قسط 13/ 32میلیون دلار خواهد شد. ساخت پروژه توسط شرکت‌های گروه مپنا براساس قرارداد فی مابین EPC بوده و مشاور طرح تا زمان الزام برای واگذاری وثایق خارج از طرح به مبلغ 80میلیارد تومان و همچنین نحوه تامین آورده ارزی سهم شرکت و انعقاد قرارداد ال‌سی فی‌مابین بانک و شرکت مپنای بین‌الملل است.

ارزش‌گذاری «ونیرو»

با توجه به اینکه شرکت «ونیرو» یک شرکت سرمایه‌گذاری است، برای ارزش‌گذاری آن  از روش NAV (خالص ارزش روز دارایی‌ها) استفاده می‌شود. به این منظور باید ارزش‌افزوده پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت محاسبه و با حقوق صاحبان سهام، سود و زیان حاصل از واگذاری سهام جمع شود.

پرتفوی بورسی

ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت 138میلیارد تومان و ارزش‌افزوده بورسی شرکت مبلغ 44میلیارد تومان است. مهم‌ترین شرکت‌های بورسی آن عبارتند از: فولادمبارکه، شرکت پالایش نفت تهران، قند اصفهان، توسعه معادن روی ایران، پتروشیمی پردیس و تولیدی چدن.

پرتفوی غیر‌بورسی

ارزش برآوردی پرتفوی غیر‌بورسی شرکت 3‌هزار و 100میلیارد تومان و ارزش‌افزوده غیر‌بورسی آن مبلغ 2‌هزار و 100میلیارد تومان است. به این ترتیب NAV هر سهم «ونیرو» 338تومان و نسبت P/ NAV روز شرکت 61‌درصد است. این در حالی است که قیمت سهم در تابلوی معاملاتی 207تومان است. به‌‌‌طور کلی فرمول یا محاسبه مشخصی برای ارزش‌گذاری مقایسه‌‌‌‌ای در روش NAV وجود ندارد؛ اما به‌‌‌طور سنتی P/ NAV برای این سهم باید حدود 70 تا 60‌درصد باشد. باتوجه به محاسبات انجام‌شده P/ NAV «ونیرو» 60 درصد است.

ارزش جایگزینی

با توجه به اینکه برای هر یک مگاوات برق معادل 650 تا 700هزار یورو سرمایه‌گذاری لازم است، این نتیجه حاصل می‌شود که شرکت سرمایه‌گذاری نیرو با اتمام طرح توسعه‌ای با ‌هزار و 448مگاوات تولید برق ارزش جایگزینی حدود 950میلیون یورو را داراست. با احتساب هر یورو معادل 31‌هزار تومان ارزش روز شرکت سرمایه‌گذاری نیرو حدود 28‌هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. نکته قابل تامل این است که ارزش بازار این شرکت 2‌هزار و 100میلیارد و معادل 8‌درصد ارزش جایگزینی شرکت است؛ اما با توجه به اینکه دستوری بودن این صنعت و عدم‌بهره‌وری از این میزان سرمایه‌گذاری برای تولید برق و سود‌سازی کم شرکت‌ها نسبت به ارزش سرمایه‌گذاری را می‌توان چالش ارزش جایگزینی دانست، با آزاد شدن نرخ‌گذاری دستوری می‌توان انتظار رشد ارزش شرکت را داشت.

1