4

 این شرکت از محل فروش انواع کاشی و سرامیک و همچنین ارائه خدمات آزمایشگاهی، درآمد کسب می‌کند. این نماد 400میلیون برگه سهم دارد که آخرین قیمت آن 2400تومان و ارزش بازاری آن معادل 980میلیارد تومان بوده است. همچنین بازدهی این نماد در یک‌ماه، سه‌ماه و یک‌‌‌سال اخیر به ترتیب 7، منفی2 و 17‌درصد بوده است. این در حالی است که بازده شاخص کل و بازدهی صنعت کاشی و سرامیک طی یک‌سال اخیر به‌ترتیب منفی4 و منفی 5‌درصد بوده است که نشان می‌دهد، شرکت طی یک‌سال اخیر بازدهی بهتری نسبت به صنعت خود و شاخص کل داشته و طی آخرین صورت مالی شرکت، حاشیه سود ناخالص 27‌درصد، حاشیه سود عملیاتی 25‌درصد و حاشیه سود خالص 19‌درصد بوده و سهام شناور «کلوند» در حال حاضر 28‌درصد است.

 توسعه صادرات کاشی و سرامیک یکی از ضرورت‌‌‌های اجرایی در مدیریت صنعت کاشی و سرامیک است. در این خصوص وزارت صمت در میان چشم‌اندازهای افق 1404 اهداف چندی را برای صادرات کاشی و سرامیک کشور در نظر گرفته است که اهداف مهم در سال‌های پیش‌رو، حفظ رتبه چهارم صادرات کاشی و سرامیک ایران و تلاش برای کاهش فاصله با رتبه سوم در اولویت این صنعت قرار دارد. علاوه بر آن حفظ رتبه اول صادرات در منطقه خاورمیانه از اهداف مهمی است که برای دسترسی به آن لازم است به صنعت کاشی و سرامیک کشورهای منطقه توجه کرد.

کاشی و سرامیک نوعی مصالح هستند که عموما از شن، خاک‌رس و مواد معدنی ساخته می‌شوند. ممکن است شکل کلی کاشی‌ها متفاوت باشد. کاشی و سرامیک را معمولا به دو گروه پرسلان و غیر‌پرسلان تقسیم می‌کنند. سرامیک و کاشی  غیر‌پرسلانی معمولا از خاک‌رس سفید، قرمز یا حتی قهوه‌ای در ترکیب با دیگر مواد معدنی ساخته می‌شود؛ اما در کاشی و سرامیک پرسلان، نسبت ترکیب خاک‌رس با دیگر مواد به یک‌اندازه است. افزودنی‌هایی که در کاشی و سرامیک پرسلان استفاده می‌شوند، عموما شن سفید یا فلدسپات هستند.

مراحل تولید کاشی و سرامیک به شرح ذیل است:

1.آماده‌سازی مواد اولیه؛ 2.آماده‌سازی پودر؛ 3.شکل‌دهی یا پرس پودر؛ 4.خشک کردن کاشی و سرامیک؛ 5.لعاب‌کاری و اصلاح ظاهری؛ 6.پخت کاشی و سرامیک و 7.پولیش‌کاری.

آمارهای غیر‌رسمی حاکی از آن است که در حال حاضر حدود ۱۵۰کارخانه کاشی و سرامیک در کشور فعالیت می‌کنند و دامنه تولید سالانه آنها ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون مترمربع اعلام شده است. در این بین، استان یزد با بیش از ۶۰‌درصد تولید کاشی و سرامیک، رتبه اول را در این صنعت به خود اختصاص داده است. تقریبا بیش از 100کارخانه کاشی و سرامیک در استان یزد قرار دارد. عمده کاشی‌های کشور در شهرهای یزد، کرمان، خراسان، اصفهان، تهران و قزوین تولید می‌شوند. ظرفیت اسمی تولید کاشی و سرامیک در کشور 705میلیون مترمربع است؛ اما در عمل 50 تا 60درصد این ظرفیت تولید صورت می‌گیرد. ایران با صادرات 180میلیون مترمربع در سال، پنجمین صادرکننده کاشی در جهان است. کاهش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی، باعث رکود در بازار کاشی شده و میزان تولید کاشی از 500میلیون مترمربع در سال 92 به 450میلیون در سال 1400 رسیده است. همچنین به گفته وزارت صمت، شاخص‌های نهاده‌های تولید این صنعت در ایران، مانند تولید سرانه به‌ازای هر کارگر و ضایعات تولیدی، با میانگین‌های جهانی فاصله دارد. ایران با تولید 449میلیون مترمربع و صادرات 179میلیون مترمربع در سال 1399، به ترتیب 8/ 2 و 5/ 6‌درصد از سهم جهانی و به ترتیب جایگاه ششم و پنجم را به خود اختصاص داده است. شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند حدود 5/ 1درصد از سهم تولید را در بازار داخل و 1/ 0‌درصد سهم از بازار صادرات را در اختیار دارد. عمده صادرات کاشی و سرامیک کشور  یعنی بیش از 80درصد به سه کشور عراق، افغانستان و پاکستان است و عراق با سهم بیش از 70‌درصد در صدر فهرست صادرات قرار گرفته است.

در بررسی فرآیند تولید کاشی و سرامیک، مواد مصرفی را می‌توان به سه دسته مواد اصلی خاک رس، پرکننده سیلیس و آلومین و گدازآور لعاب تقسیم‌ کرد. دوغاب مواد اولیه وارد اسپری درایر شده و در فشار بالای محفظه به پودر تبدیل می‌شود. مواد اولیه پودرشده وارد قالب‌هایی با فشار بالا شده و پرس می‌شوند. قالب پرس‌شده وارد خشک‌کن عمودی شده و در حدود 50دقیقه خشک می‌شود. در مرحله بعدی، دکور و لعاب اعمال می‌شود. پخت در دمای 1020درجه به مدت 50دقیقه صورت می‌گیرد. در نهایت، محصول بسته‌بندی می‌شود و در مورد کاشی گرانیتی بدون لعاب، پولیش صورت می‌گیرد. در سال 2020 مجموع تولید کاشی و سرامیک در جهان بالغ بر 16,093میلیون مترمربع بوده است. چین با تولید 8,474میلیون مترمربع سهم 6/ 52درصدی را به خود اختصاص داده است. ایران نیز با تولید 449میلیون مترمربع با سهم 8/ 2درصدی در جایگاه ششم بزرگ تولیدکنندگان این محصول قرار دارد. شرکت کاشی الوند در سال 1400، به میزان 4/ 7میلیون مترمربع کاشی به فروش رسانده که فرض شده است این رقم برای سال 1401 به 8میلیون مترمربع افزایش یابد. در سال 1400 بالغ بر 89‌درصد از فروش شرکت داخلی و 11‌درصد صادراتی بوده است؛ در حالی که بالغ بر 40‌درصد از تولیدات صنعت صادر می‌شود. انتظار می‌رود در سال‌جاری سهم صادرات شرکت افزایش پیدا کند و به 25‌درصد سهم صادراتی و 75‌درصد فروش داخلی برسد و به‌واسطه تغییرات نرخ ارز، سودآوری خوبی کسب کند.

«کلوند» در سال مالی منتهی به 1400 موفق به تحقق 588میلیارد تومان درآمد عملیاتی شده که نسبت به سال 1399 افزایش 64درصدی داشته است. بهای تمام‌شده درآمد عملیاتی شرکت 432میلیارد تومان بوده که عمده بهای تمام‌شده شرکت را مواد مستقیم مصرفی و هزینه سربار تشکیل می‌دهد.

«کلوند» در دوره سه‌ماه ابتدایی سال 1401 مجموعا 190میلیارد تومان فروش داشته که تقریبا 75‌درصد فروش داخلی و 25درصد فروش خارجی بوده است و 80میلیارد تومان افزایش فروش را نسبت به مدت مشابه سه سال قبل نشان می‌دهد. همچنین میزان فروش ماهانه شرکت در مردادماه امسال 75میلیارد تومان بوده که نسبت به مرداد 1400 افزایش 67‌‌‌درصدی داشته است. شرکت کاشی الوند از ابتدای سال مالی تا انتهای مردادماه 1401 در مجموع 339میلیارد تومان فروش داشته که فروش شرکت در مدت مشابه سال1400، به میزان 210میلیارد تومان بوده است. برآورد تحلیلی شرکت برای سال مالی 1401 حدود 860میلیارد تومان فروش و 600میلیارد تومان بهای تمام‌شده درآمد عملیاتی است که افزایش 46درصدی فروش و افزایش 40درصدی بهای تمام‌شده شرکت را نوید می‌دهد.

درخصوص برآورد نسبت‌‌‌های مالی این نماد برای سال‌جاری باید گفت، EPS سهم 486تومان براساس آخرین سرمایه و P/ E آن عدد 5 را نشان می‌دهد که نسبت به P/ E صنعت که عدد 7 است، کوچک‌تر است. یکی از عوامل رشد حاشیه سودهای شرکت، به‌‌‌خصوص در سال‌جاری رشد 46درصدی درآمد عملیاتی شرکت نسبت به رشد 40درصدی بهای‌‌‌ تمام‌‌‌شده محصولات است و انتظار می‌رود در سال‌جاری حاشیه سود‌ شرایط بهتری را نسبت به سال 1400 تجربه کند.  تعیین نرخ فروش صنعت کاشی و سرامیک در بخش فروش داخلی توسط کمیسیون فروش و با تصویب مدیرعامل صورت می‌گیرد، حال آنکه نرخ فروش محصولات صادراتی با توجه به بیشترین پیشنهاد تعیین می‌شود. عواملی همچون نرخ مواداولیه، هزینه حقوق و دستمزد، تورم و نرخ ارز بر قیمت‌گذاری محصولات این صنعت موثرند. بر این اساس نرخ فروش سال 1401 با افزایش 45‌درصدی نسبت به سال 1400 در نظر گرفته شده است. میانگین نرخ فروش محصولات شرکت برای سال‌جاری 112‌هزار تومان برآورد شده است.

یکی از مزیت‌های مهم صنعت کاشی و سرامیک وجود بیش از ۹۰‌درصد مواد اولیه در داخل کشور و نبود مشکلات ناشی از ارز برای واردات آن است. اصلی‌ترین بخش بهای تمام‌شده را مواد مستقیم با سهم 53درصدی به خود اختصاص می‌دهد، مهم‌ترین مواد اولیه مصرفی برای تولید، شامل خاک رس، لعاب، رنگ، پالت و کارتن است. نسبت دستمزد و سربار ساخت به بهای تولید نیز به ترتیب 12 و 36‌درصد است. افزایش نرخ مواد و دستمزد نسبت به متوسط سال 1400 معادل 50درصد در نظر گرفته شده و جمع بهای تمام‌شده شرکت برای سال‌جاری 600 میلیارد تومان است.

«کلوند» با بهای تمام‌شده 600میلیارد تومانی و فروش 860میلیارد تومانی برای کل سال 1401 و میانگین وزنی نرخ فروش محصولات 112هزار تومانی و دلار 25هزار تومانی، در نهایت 194میلیارد تومان سود خالص  و 486 تومان سود خالص به ازای هر سهم خواهد داشت. مارکت‌کپ شرکت در حال حاضر 982میلیارد تومان و قیمت هر سهم روی تابلو 2.450تومان است. با توجه به مفروضات ذکرشده و سود‌های برآوردی محاسبه‌شده، نسبت قیمت به سود P/ E آینده‌نگر سهم با فرض سود چهار فصل برای سال 1401 و با توجه به قیمت 2.450تومانی در سطح 5واحد قرار می‌گیرد. P/ E تاریخی صنعت کاشی 7 تا 5/ 7واحد است و مقایسه نسبت‌های قیمت به درآمد گفته‌شده نشان می‌دهد که «کلوند» در حال حاضر جزو سهام کم‌حاشیه بازار به‌حساب می‌آید.