مجید عشقی افزود: با اعطای مجوز، موسسان این بورس می‌‌‌توانند بحث‌‌‌های مربوط به مقدمات تاسیس بورس بین‌الملل را فراهم سازند. امید می‌رود در فرصتی که برای موسسان و درخواست‌کنندگان مشخص می‌شود، شرکت تاسیس شود و کار خود را آغاز کند.

این در حالی است که گفته می‌شود در این زمینه مناطق آزاد اعلام کرده‌اند، مجوز راه‌‌‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد از سوی شورای عالی بورس صادر شده است و این بورس با سرمایه ارزی در مناطق آزاد تاسیس می‌شود و تمامی معاملات آن، ارزی خواهد بود. بورس بین‌الملل مناطق آزاد، پنجمین بورس کشور است که با هدف تامین مالی ارزی پروژه‌های صنعتی و عمرانی با سرمایه اولیه ۳۰میلیون یورو در مناطق آزاد راه‌‌‌اندازی می‌شود.  این مقام مسوول در ادامه با اشاره به حواشی ایجادشده در زمینه مباحث مرتبط با سامانه توثیق سهام عدالت بیان کرد: زیرساخت سامانه توثیق سهام در بازار سرمایه فراهم شده و سرویس‌‌‌های مرتبط با آن در اختیار تمامی بانک‌ها قرار گرفته است. اکنون تمامی بانک‌ها امکان استفاده از سرویس سامانه توثیق سهام را دارند، به نحوی که تاکنون در دو بانک به مرحله اجرا رسیده است و مابقی نیز منتظر تکمیل زیرساخت‌‌‌های حقوقی و الکترونیکی هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: فراهم‌‌‌سازی زیرساخت‌‌‌های الکترونیکی وظیفه بانک‌هاست و سازمان بورس ماموریتی در این خصوص ندارد. ابلاغیه توسط خود شعبه اصلی بانک مربوطه به شعب زیرمجموعه ارسال خواهد شد.

به گفته وی، سامانه متوفیان قرار بود تا پایان شهریور مهیا شود؛ اما راه‌‌‌اندازی کامل آن نیازمند همکاری همه‌جانبه قوه‌‌‌قضاییه است. عشقی بیان کرد: از آنجا که کار متوفیان و انحصار وراثت در اکثر شهرستان‌‌‌ها به صورت دستی انجام  می‌شود و تعداد متوفیان زیاد است، اکنون مسوولان مربوطه در حال فراهم‌‌‌سازی زیرساخت‌‌‌های الکترونیکی در این شهرها هستند. بورس بین‌الملل مهم‌ترین بستر برای جذب منابع مالی خارجی به کشور است که از طریق انتشار ابزارهای ارزی، زمینه جذب سرمایه‌های خارجی و همچنین شرکت‌های واجد شرایط در حوزه‌‌‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و انرژی را فراهم می‌آورد. راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد، بستر لازم را برای اتصال به اقتصاد جهانی و بین‌المللی کردن بازار سرمایه در این مناطق ایجاد می‌کند و از طریق پیوند با بازارهای جهانی، جذب سرمایه‌های خارجی و فناوری پیشرفته، زمینه افزایش صادرات کالا و خدمات در کشور را فراهم می‌آورد.