4

این صنعت اگرچه از لحاظ تعداد نمادها و حجم آنها در کل بازار، صنعت سنگین‌وزنی نیست، با این حال توانایی آن در کسب سود به سبب داخلی‌بودن و عدم‌وابستگی به متغیرهای جهانی می‌تواند هنگام ضعف اقتصاد جهانی به نقطه قوت آن بدل شود. یکی از شرکت‌های این صنعت، شرکت تکسرام است.شرکت تولیدی کاشی تکسرام در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد. پس از تبدیل‌شدن نوع شخصیت این شرکت از حقوقی به سهامی‌عام در سال ۱۳۷۹، در اواخر همان سال معاملات سهام آن در تالار بورس تهران آغاز و سهام آن به عموم عرضه شد.

در حال حاضر، نزدیک به ۲۲سال است که شرکت تولیدی کاشی تکسرام در گروه کاشی و سرامیک بورس پذیرفته شده است. سبد محصولات شرکت مورد بحث شامل انواع محصولات کاشی پرسلان، لعابدار و گرانیتی است که با ابعاد، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف مطابق با تقاضای مصرف‌کننده و بازار، تولید و به فروش می‌رسند. بخش عمده سهامداران این شرکت متشکل از اشخاص حقیقی است که به مالکیت خانوادگی این بنگاه اشاره داشته و همچنین نام چند حقوقی نظیر صندوق سرمایه‌گذاری بانک ایران‌زمین نیز در لیست صاحبان سهام این شرکت به چشم می‌خورد. محصولات این شرکت در دو بخش داخلی شامل بیش از ۸۵‌درصد درآمد‌های عملیاتی و صادراتی شامل حدود ۱۵‌درصد از درآمد‌های عملیاتی به فروش می‌رسند و رشد پرشتاب فروش این شرکت طی سا‌ل‌های گذشته جلب توجه می‌کند. ارزش بازار شرکت در حال حاضر کمتر از ۶۵۰میلیارد تومان است که آن را در دسته شرکت‌های Small Cap  قرار می‌دهد.

ظرفیت تولید

ظرفیت تولید سالانه شرکت تولیدی کاشی تکسرام در سه‌شیفت کاری متناسب با سایز محصولات تولیدشده حدود ۳میلیون مترمربع است که مطابق با آمار سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۹۹ تولیدات شرکت تکسرام سهم حدود نیم‌درصدی از کل تولیدات کاشی و سرامیک داخل کشور را داراست. به طور میانگین، ضریب بهره‌برداری از ظرفیت طی سه‌سال گذشته حدود ۷۰‌درصد بوده که میزان تولید بر حسب مترمربع روند نزولی را طی کرده و در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲میلیون مترمربع رسیده است که پتانسیل رشد درآمد‌های عملیاتی از محل افزایش ضریب بهره‌برداری را فراهم می‌سازد.

محصولات تولیدی و بازار فروش

محصولات تولیدی شرکت تکسرام، شامل ابعاد مختلف محصولات لعابدار و همچنین برخی محصولات خارج از استاندارد است که بخش عمده تولید و فروش آن مربوط به محصولات لعابدار در ابعاد ۶۰ در ۱۲۰ و همچنین ۱۰۰در ۱۰۰ است. فرآیند تولید این مجموعه شامل چندمرحله است که از تهیه و آماده‌سازی مواداولیه مورد استفاده، شامل انوع خاک (تامین از داخل)، انواع رنگ و جوهر چاپ (تامین از داخل و چین)، انواع لعاب (تامین از ایران، جمهوری‌چک، اسپانیا و ایتالیا) و همچنین مواد شیمیایی و واسطه آغاز شده و پس از طی مراحل پرس، خشک‌کردن، اعمال لعاب و پخت محصول نهایی آماده می‌شود. بخش عمده محصولات در بازار داخل کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم به فروش رسیده و حدود ۱۵‌درصد از آن نیز به کشور‌های همسایه صادر می‌شود که به طور کامل رفع تعهد ارزی شده‌اند.

رقبای «کترام» در داخل کشور

مجموع محصولات کاشی و سرامیک تولیدشده در کشور در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۴۹میلیون مترمربع برآورد شده که شرکت کاشی تکسرام سهم حدود نیم‌درصدی را از تولیدات کشور داراست و از اصلی‌ترین رقبای بورسی این شرکت می‌توان به شرکت‌های کاشی الوند، کاشی و سرامیک سعدی، کاشی و سرامیک سینا و... اشاره کرد. همچنین شرکت‌های کاشی تبریز و کاشی البرز از رقبای خارج از بورس این شرکت محسوب می‌شوند. به نظر می‌رسد رقابت شدیدی میان فعالان این صنعت برقرار است و از منظر ساختار رقابتی، این صنعت از نوع رقابت انحصاری است که نیاز شرکت‌ها به نوآوری و تولید محصولات باکیفیت، متنوع و مطابق با سلیقه مصرف‌کننده را بیش از پیش می‌کند.

آنالیز SWOT «کترام»

از نقاط قوت «کترام» می‌توان به مواردی نظیر کیفیت بالای محصولات تولیدی و استفاده از طرح‌های متنوع و جدید اشاره کرد. همچنین پتانسیل رشد صنعت انبوه‌سازی و فعالیت‌های عمرانی در سطح جهان و کشور از جمله طرح ملی مسکن و همچنین افزایش ضریب بهره‌برداری و تولید در کنار افزایش نرخ‌های مورد انتظار می‌توانند از فرصت‌های این شرکت به شمار بروند.

از مهم‌ترین تهدیدهای این شرکت هم می‌توان به افزایش نفوذ رقبا با تولید محصولات متنوع و همچنین فروش اعتباری بلندمدت و طولانی‌کردن دوره وصول مطالبات توسط برخی رقبا، رکود اقتصادی، تغییرات در تعرفه‌های واردات و صادرات، تغییر در سلایق و انتظارات مشتریان و همچنین تغییر در شبکه عرضه کالا اشاره کرد که طی سال‌های گذشته به کاهش فروش این شرکت منجر شده است. همچنین از نقاط ضعف این شرکت فقدان طرح‌های توسعه و همچنین روند نزولی تولید و فروش مقداری است.

تولید و فروش سال ۱۴۰۱

مطابق بودجه عملیاتی اعلامی شرکت تکسرام برای سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1401پیش‌بینی می‌شود که تولید آن به میزان ۱۵۱۰‌هزار مترمربع در ۹ماه پایانی سال معادل ۶۷‌درصد ظرفیت اسمی تحقق پیدا کند که حدود ۱۳۲۳‌هزار مترمربع از آن در قالب فروش داخلی و ۲۴۹‌هزار مترمربع از آن در بخش صادرات به فروش برسد که در سناریوی لحاظ نرخ ارز نیمایی حدود ۲۷۰‌هزار ریالی، لحاظ نرخ 6/ 7دلاری برای محصول لعابدار ۶۰ در ۱۲۰ (داخلی) و نرخ 93/ 7دلاری برای محصول لعابدار ۱۰۰ در ۱۰۰ (داخلی)، همچنین نرخ 83/ 6دلاری برای محصول لعابدار ۶۰ در ۱۲۰ صادراتی، استفاده از روش میانگین موزون برای سایر محصولات با سهم پایین در سبد فروش شرکت و اعمال نرخ‌های دلاری مربوطه میزان کل درآمد‌های عملیاتی شرکت تولیدی کاشی تکسرام در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۷۹میلیارد تومان کارشناسی می‌شود.

بهای تمام‌شده فروش

بخش عمده بهای تمام‌شده محصولات شرکت تکسرام مربوط به هزینه سربار تولید است که عمدتا متشکل از هزینه‌های مربوط به مواد مصرفی غیرمستقیم تولید شامل مواردی نظیر گلوله آلوبیتی، الماسه، ساب و... بوده و مطابق بودجه شرکت میزان هزینه سربار برای ۹ماه منتهی به پایان سال حدود ۱۰۸میلیارد تومان برآورد می‌شود. پس از هزینه سربار، دومین آیتم اصلی تشکیل‌دهنده بهای تمام‌شده، مواد مستقیم مصرفی تولید است که به طور میانگین طی چهارسال گذشته به ازای هر مترمربع محصول تولید‌شده به میزان 65/ 35کیلوگرم مواد نظیر خاک، رنگ، مواد لعاب و مواد شیمیایی واسطه مصرف شده است. طبق آنچه پیش‌بینی می‌شود، طی دوره ۹ماه منتهی به پایان سال به میزان حدود ۶۲‌هزار و ۶۸۲تن مواد اولیه که خاک حدود ۹۷‌درصد از آن را تشکیل می‌دهد توسط خط تولید به مصرف خواهد رسید که هزینه‌ای معادل ۵۷۷میلیارد تومان برای آن برآورد می‌شود. نهایتا با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های انجام‌شده، کل مبلغ بهای تمام‌شده دوره ۱۲ماهه منتهی به پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۸میلیارد تومان محاسبه می‌شود که حاشیه سود ناویژه ۴۰درصدی را برای شرکت محقق خواهد ساخت.

سایر اقلام صورت سود و زیان

مطابق با بودجه مالی شرکت انتظار می‌رود میزان هزینه بهره (مالی) پرداختی شرکت طی دوره ۱۲ماهه معادل 5/ 17میلیارد تومان باشد که در راستای بازپرداخت تسهیلات اخذشده برای جبران کسری سرمایه در گردش است. همچنین انتظار می‌رود هزینه‌های عمومی، اداری و فروش طی سال‌جاری با رشد بیش از ۴۶درصدی در مقایسه با سال قبل به ۲۴میلیارد تومان و میزان درآمد‌های غیرعملیاتی نیز با منشأ اقلام متفرقه به حدود ۶میلیارد تومان برسد. نرخ موثر مالیاتی سال‌جاری حدود ۱۷‌درصد برآورد می‌شود. هزینه مالیات بر عملکرد شرکت نیز حدود 6/ 19میلیارد تومان کارشناسی می‌شود.

سود خالص پیش‌بینی‌شده و P/ E فوروارد شرکت

با لحاظ مفروضات فوق از فروش و بهای تمام‌شده می‌توان به سود خالص حدود 5/ 95میلیارد تومانی معادل EPS حدود ۱۰۶۶ریال برای سال ۱۴۰۱ رسید که با این حساب در حال حاضر این شرکت با P/ E آینده‌نگر نزدیک 8/ 6واحد معامله می‌شود که برای این صنعت عددی پایین محسوب می‌شود و احتمال ارزندگی سهام این شرکت را برای سرمایه‌گذار مطرح می‌کند.

آنالیز حساسیت سود خالص شرکت

با انجام آنالیز حساسیت سود خالص شرکت تکسرام در قبال تغییرات درصدی نرخ فروش محصولات اصلی شامل محصولات لعابدار ۶۰ در ۱۲۰ و ۱۰۰ در ۱۰۰ به ازای هر ۵‌درصد افزایش یا کاهش نرخ این محصولات تغییر حدود 19/ 3درصدی در سود خالص آن مشاهده می‌شود.

سطوح ارزندگی سهام شرکت

در صورتی که نسبت قیمت به سود P/ E تحلیلی حدود 5/ 9واحدی و سود خالص پیش‌بینی‌شده 5/ 95میلیارد تومانی را به عنوان ورودی‌های مدل لحاظ کنیم، ارزش نسبی کل سهام منتشره «کترام» بیش از ۹۰۰میلیارد تومان به دست می‌آید که می‌تواند فاصله مناسبی از قیمت فعلی تابلوی معاملات داشته باشد و ارزندگی نسبی سهام این شرکت نتیجه‌گیری شود.