16

برندگان بورسی سال 1400

در میان صنایع 39گانه بورسی، هفت‌صنعت «کانه فلزی»، «تامین آب، برق و گاز»، «محصولات شیمیایی»، «فرآورده‌‌‌های نفتی»، «چندرشته‌‌‌ای صنعتی»، «فلزات اساسی» و «وسایل ارتباطی» با رشد شاخص همراه بودند. در میان این صنایع «کانه فلزی» با رشد حدود 45درصدی شاخص در صدر صنایع بورسی با بیشترین میزان بازدهی قرار گرفت. این صنعت به‌عنوان سومین صنعت بزرگ بورسی متشکل از 11نماد (بورسی) است. بیشترین ارزش بازار را (بر اساس آخرین معاملات) نماد «کگل» با ارزش 261‌هزار میلیارد تومان و کمترین ارزش بازار را «کدما» با ارزش 6/ 1‌هزار میلیارد تومان دارد. در حال حاضر ارزش بازار این 11نماد بورسی در مجموع 673‌هزار میلیارد تومان (حدود 12‌درصد کل ارزش بازار بورس) است. نمودار سالانه شاخص صنعت «کانه‌‌‌های فلزی» نشان می‌دهد که شاخص این صنعت در اوایل شهریورماه رشد محسوسی داشت.

در مردادماه سال گذشته نماد معاملاتی «کچاد» تصمیم به افزایش سرمایه 264درصدی گرفت. همچنین در اوایل سال 1400 افزایش سرمایه 34درصدی «کگل» مورد تایید و تصویب هیات‌مدیره شرکت قرار گرفت. نوسانات این دو نماد به‌عنوان بزرگ‌ترین نمادهای بازار سهام و البته صنعت «کانه فلزی» نقش مهمی در جهت‌‌‌گیری شاخص کل بورس و شاخص صنعت دارد. از طرفی بهای دلار در مردادماه سال گذشته رشد 6/ 11درصدی داشت که بیشترین میزان رشد ماهانه دلار در سال 1400 بود. صنعت «کانه فلزی» یکی از صنایع با اثرپذیری بالا از نرخ دلار و نرخ‌های جهانی است؛ در نتیجه، رشد بهای ارز را می‌‌‌توان اصلی‌‌‌ترین علت رشد شاخص صنعت «کانه فلزی» در آن بازه زمانی دانست. از طرفی جهش بهای کانی و فلزات در بازارهای جهانی که به واسطه جنگ میان روسیه و اوکراین شدت گرفت، در رشد شاخص این صنعت بسیار اثرگذار بود.

بازندگان بورسی سال 1400

همان‌طور که در ابتدای این گزارش ذکر شد، 32صنعت در سال گذشته با افت شاخص مواجه بودند. در این میان، محصولات چوبی با تک‌نماد «چفیبر» بیشترین میزان افت را در سال گذشته به نام خود ثبت کرد. این صنعت افت حدود 60درصدی داشت. پس از آن «انتشار و چاپ» و «محصولات کاغذی» با افت به ترتیب 1/ 51 و 1/ 46درصدی بیشترین میزان افت سالانه را در میان سایر صنایع بورسی داشتند. در میان صنایع با عملکرد منفی، دو صنعت «خودرو» و «بانک» جزو صنایع پرریسک و پرنوسان بازار بودند. در این میان صنعت «خودرو» با افت 12درصدی و صنعت «بانک» با افت 38/ 11درصدی همراه شدند. نمادهای این دو صنعت که به واسطه تحریم‌‌‌ها با چالش‌‌‌های متعددی همراه بودند، نسبت به اخبار آن سوی آب‌‌‌ها حول محور برجام واکنش نشان ‌‌‌دادند. عدم‌قطعیت‌‌‌ها از شدت واکنش سهامداران این دوگروه کاسته؛ اما همچنان چشم سهامداران خودرویی و بانکی به مذاکرات برجامی دوخته شده است. طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌‌‌ای، به‌رغم پیشرفت در آن، سهامداران نمادهای این دو صنعت را دست به عصا نگه داشته است. روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در هفته‌‌‌های اخیر به پیشرفت‌‌‌هایی در مذاکرات دست یافته‌‌‌ایم و تنها چند مساله محدود حل‌نشده وجود دارد.

عملکرد صنایع در اولین هفته معاملاتی 1401

اولین هفته معاملاتی سال 1401 در حالی پایان یافت که شاخص کل بورس رشد 7/ 4درصدی از خود برجای گذاشت. در این میان طی هفته گذشته شاهد رشد 34صنعت در مقابل افت چهار صنعت بودیم. صنعت «استخراج زغال‌‌‌سنگ» با رشد 16درصدی در صدر صنایع با بیشترین بازدهی هفتگی قرار گرفت. پس از آن دو صنعت «قند و شکر» و «محصولات چرمی» به ترتیب با رشد 3/ 10درصدی و 9/ 9درصدی بیشترین رشد هفتگی را از آن خود کردند. در مقابل «سایر معادن»، «وسایل ارتباطی»، «منسوجات» و «خرده‌فروشی» به ترتیب با افت 1/ 5درصدی، 1/ 3درصدی، 7/ 1درصدی و 5/ 0درصدی بدترین عملکرد هفتگی را در میان سایر صنایع داشتند.