Untitled-1

قیمت‌گذاری داخلی و جهانی

هیات‌وزیران در سال 1398 نرخ فروش کود اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را بر اساس نرخ‌های بورس‌کالا مصوب کردند. بر اساس این مصوبه قیمت فروش کود اوره در کیسه‌‌‌های 50کیلویی درِ واحد تولیدی و تحویل به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به مبلغ 398‌هزار و 125ریال تعیین شد. طبق این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است مابه‌‌التفاوت حداقل قیمت کشف‌شده در بورس کالا طی 6ماه گذشته با قیمت فروش شرکت‌های پتروشیمی به بخش کشاورزی را پس از حسابرسی یارانه‌‌‌ای در لوایح بودجه‌‌‌ سنواتی پیش‌بینی کند تا پس از تصویب و تخصیص اعتبار از سوی جهاد کشاورزی در اختیار شرکت‌های مذکور قرار گیرد.

نرخ فروش محصولات صادراتی اوره و آمونیاک بر اساس نرخ فروش جهانی تعیین می‌شود. قیمت اوره با قیمت نفت، گاز طبیعی، زغال‌‌‌سنگ و شاخص قیمت مواد غذایی، همبستگی بالایی دارد.

اوره فوب ایران از رقم 400دلار در اواخر شهریور امسال به اوج قیمتی خود یعنی 900دلار در آذرماه رسید. بعد از آن، این محصول با کاهش قیمت مواجه شد و در اواخر بهمن به حدود 550دلار رسید. اما همزمان با جنگ روسیه علیه اوکراین، نرخ اوره جهانی (فوب خلیج‌فارس) جهش حدود 250دلاری را تجربه کرد و به بالای 722دلار بر تن رسید. این رشد قیمتی کاملا تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین قرار گرفت. به‌طور کلی در حال حاضر، بازار اوره نگران جهش قیمت‌ انرژی در اروپا و بالا رفتن هزینه تولید اوره و حتی توقف تولید این محصول است.

با این حال، تاثیرات این‌چنینی همیشه نتایج کوتاه‌مدت و روانی داشته‌اند و برای پیش‌بینی دقیق‌‌‌تر لازم است قیمت میانگین 6ماه اخیر را درنظر گرفت. به طور کلی قیمت جهانی اوره به طور میانگین طی 6ماه گذشته حدود 550دلار بوده است. با این رقم می‌‌‌توان سود هریک از شرکت‌های بورسی فعال در این حوزه را پیش‌بینی کرد. ایران در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان اوره است. ظرفیت تولید اوره ایران بیش از 5/ 6میلیون تن در سال است که در شرکت‌های پتروشیمی پردیس، شیراز، کرمانشاه، خراسان و رازی واقع شده‌‌‌اند. چهار شرکت بورسی پردیس، شیراز، کرمانشاه و خراسان 33‌درصد محصول تولیدی خود را به فروش داخلی می‌‌‌رسانند و 67‌درصد محصول را به کشورهایی همچون یونان، ویتنام، هند، چین، ترکیه، عراق، افغانستان، میانمار و حتی آمریکای لاتین صادر می‌کنند. پتروشیمی لردگان نیز به‌تازگی به مدار تولید اوره وارد شده است. ظرفیت تولید اسمی اوره در واحد سه این پتروشیمی که به تولید اوره اختصاص یافته، یک‌میلیون تن است. در صورت تولید اوره با ظرفیت اسمی یک‌میلیون تن، قرار است 80‌درصد محصول صادر شود.

شرکت پتروشیمی پردیس با تولید سالانه 4/ 2میلیون تن اوره، سهم بیش از 50درصدی در 9 ماه امسال را به‌عنوان بزرگ‌ترین اوره‌‌‌ساز در ایران به خود اختصاص داده است. این شرکت سالانه حدود 2میلیون تن فروش صادراتی دارد. در رتبه‌‌‌های بعدی، پتروشیمی شیراز با سهم 25درصد، پتروشیمی رازی و کرمانشاه با سهم حدود 12درصد و پتروشیمی خراسان با سهم 10درصد قرار دارند.

بر اساس یک‌سری مفرضات شامل برابری ارز معادل 250‌هزار ریال و 22سنت هزینه گاز خوراک برای محاسبات بهای تمام‌شده محصول و همچنین لحاظ کردن نرخ گاز سوخت بر مبنای 30درصد نرخ گاز خوراک و 10درصد عوارض گازرسانی می‌‌‌توان ارزیابی برآوردی از سود سهم هریک از این شرکت‌ها داشت. بر اساس این مفروضات پیش‌بینی می‌شود در پایان سال 1400 پتروشیمی شیراز سودی در حدود 9200ریال را برای هر سهم شناسایی کند. این شرکت در 9ماه اول امسال برای هر سهم 5449ریال شناسایی کرده است. این رقم در کل سال 99 به میزان 6072ریال بود. میانگین نرخ فروش صادراتی این شرکت در سال 98 معادل 189دلار به ازای هر تن، در سال 1399 معادل 194دلار و در 9ماه 1400 معادل 358دلار بوده است.

پتروشیمی خراسان هم برای 9ماه امسال به میزان 14هزار و919ریال سود شناسایی کرده است. با نرخ اوره 500دلاری و نرخ ارز 25‌هزار تومانی برای پایان سال می‌‌‌توان برای هر سهم این شرکت سود 24هزار و 356 ریال پیش‌بینی کرد. این رقم در سال گذشته 8هزار و 26ریال بوده است.

پتروشیمی پردیس هم که سال مالی منتهی به شهریور دارد، با نرخ 500دلار اوره و 25‌هزار تومان تسعیر، تا پایان سه ماه سال  سود 30هزار و 500ریالی پیش‌بینی می‌شود. این رقم با همین مفروضات برای کرمانشاه هم 9هزار و 269ریال محاسبه شده است.