قیمت مواد اولیه و فروش محصولات

قیمت عرضه چوب در داخل کشور در سال ۱۴۰۰، به دلایل متعددی از قبیل سیاست‌‌‌های انقباضی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نظارت جدی‌تر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و...، بالاتر از سال پیش خواهد بود. موانع واردات چوب با پوست و چیپس چوب نیز تحت‌تاثیر سیاست‌های سازمان حفظ نباتات کشور، کماکان به قوت خود باقی است. از طرفی تحریم‌‌‌های اقتصادی و همین‌طور قیمت بالای حمل‌‌‌ونقل چوب که بیشتر از روسیه و از طریق دریا وارد می‌شود، سود این شرکت‌ها را کاهش می‌دهد.

افزایش تقاضای حمل دریایی، به‌خصوص در نیمه دوم سال، می‌تواند سبب افزایش نرخ کرایه کشتی شود و تامین مواد اولیه از کشورهای CIS را دشوار سازد. به‌علاوه نوسان نرخ حمل ریلی در کشورهای اطراف تاثیر بسزایی بر روند فعالیت این شرکت‌ها خواهد داشت.چسب اوره فرمالدئید یکی دیگر از مواد اولیه صنایع چوب است. در صورت تداوم رونق فروش و صادرات محصولات پتروشیمی تولید داخل کشور، باید منتظر افزایش بهای عرضه چسب اوره فرمالدئید نیز باشیم که دومین مولفه مهم در تعیین بهای تمام‌شده محصولات این شرکت‌هاست.

قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های چوب بر عهده سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. فعالان این بازار معتقدند در برخی موارد، به دلایلی به‌رغم افزایش قیمت نهاده‌های تولید، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، از اعطای مجوز افزایش نرخ خودداری می‌کند که این موضوع سودآوری شرکت‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد. این در حالی است که نرخ محصول تمام‌شده وارداتی (ام‌دی‌اف) به دلیل نوسانات نرخ ارز و تحریم اقتصادی از پاییز ۱۳۹۸ به این طرف افزایش یافته است.

در بازار سرمایه، سهام دو شرکت در حوزه چوب مورد معامله قرار می‌گیرد. علاوه بر این دو شرکت، واحدهای تولیدی زیادی در کشور فعال هستند که ‌درصد بالایی از سهم بازار را در دست دارند. در بین شرکت‌های تولیدکننده ام‌‌‌دی‌‌‌اف کشور، شرکت‌های پارکو، آرین‌‌‌تخته و آرین‌‌‌شیمی به‌‌‌ترتیب سهم ۱۴درصدی، ۱۳درصدی و ۱۱درصدی از تولیدات را به خود اختصاص داده‌اند و در جایگاه‌‌‌های اول تا سوم قرار دارند. صنایع چوب خزر کاسپین به‌‌‌عنوان تولیدکننده ام‌‌‌دی‌‌‌اف که در بازار سرمایه پذیرش شده است، سهم کمتر از ۴درصد از تولیدات ام‌‌‌دی‌‌‌اف دارد و جایگاه دهم را در بین تولیدکنندگان به خود اختصاص داده است.

شرکت فیبر ایران

شرکت فیبر ایران، یکی دیگر از شرکت‌های این حوزه است که سال ۱۳۵۶ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در حال حاضر، این شرکت جزو شرکت‌های فرعی سرمایه‌گذاری ملی ایران است که علاوه بر تولید و واردات انواع تخته‌‌‌های نیمه‌فشرده شامل ‌ام‌دی‌اف، در حوزه‌‌‌ انواع فیبر، نئوپان، چوب پالست و سایر مصنوعات چوبی و همچنین تولید و واردات انواع روکش از جمله روکش‌های طبیعی و مصنوعی مانند کاغذی، ملامینه، تولید و واردات انواع درب، پنجره، کابینت، مبلمان خانگی و اداری، خانه‌‌‌های پیش‌ساخته و امثال آن فعالیت می‌کند.

شرکت تولید فیبر ایران در سال ۱۳۴۵ تاسیس شده و سرمایه آن از بدو تاسیس تاکنون از ۲۴۵میلیون ریال به ۱۸۰میلیارد در پایان دوره مالی منتهی به ۳۰ / ۰۹ / ۱۴۰۰ افزایش یافته است. ظرفیت تولید فیبر در این شرکت نیز ۴هزار و ۴۰۰مترمکعب است.

شرکت فیبر ایران در سال ۱۳۸۶ امتیاز بهره‌‌‌برداری خود از جنگل‌های رشته‌رود در شمال کشور را واگذار کرده و در سال‌های اخیر عملا فاقد پروانه بهره‌‌‌برداری از جنگل بوده است. با این حال با توجه به نیاز صنایع چوب و کاغذ به چوب‌خام به عنوان ماده اولیه تولید و نیز با توجه به محدودیت‌های موجود در داخل کشور به‌منظور تهیه چوب‌خام، در چند سال گذشته واردات چوب خام از روسیه در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. در این خصوص با توجه به مشکلات موجود ارزی و طولانی شدن فرآیند ثبت‌سفارش و تخصیص ارز، از ابتدای فعالیت در این حوزه حدود ۴۰‌هزار مترمکعب چوب پوست‌کنده وارد کشور شده است. همچنین حدود ۱۵هزار مترمکعب ثبت‌سفارش جاری وجود دارد که در سال۱۴۰۰ عمده آن وارد خواهد شد. همزمان با تامین چوب خارجی، زراعت، تامین و خرید چوب داخلی نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. در واقع واردات چوب‌خام به صورت پوست‌کنده و نیز خمیر چوب الیاف بلند، فعالیت جدید بازرگانی این شرکت محسوب می‌شود. علاوه بر این «چفیبر» برای ماندن در بازار، حوزه فعالیت خود را در بخش‌های دیگر اقتصادی افزایش داده که بیشتر آنها در زمینه لجستیکی گردشگری و بازرگانی و تجاری بوده است، به طوری که گفته شده عملکرد آتی فیبر ایران به صورت مجموعه‌‌‌ای چندعملکردی با محوریت لجستیک خواهد بود. حجم تولید این شرکت طی ۹ماه امسال ۲۵‌هزار و ۶۵۱مترمکعب محصولات چوبی داخلی و خارجی (۲۴‌هزار و ۶۲۵مترمکعب) و تخته و الوار (۵۴۰مترمکعب) بوده است. این رقم از کل تولید سال گذشته این شرکت (۱۷‌هزار و ۵۰۲مترمکعب) بیشتر بوده است. از نظر سوددهی «چفیبر» در دوره ۹ماهه به ازای هر سهم ۶۸ریال سود محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱ / ۸درصد کاهش داشته است. سود خالص و ناخالص این شرکت به ترتیب ۳ / ۱۲ و ۳ / ۱۸میلیارد تومان بوده که هر یک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ / ۷درصد افت و ۷۷‌درصد افزایش داشته است.

صنایع چوب خزر کاسپین

شرکت صنایع چوب خزر در سال ۱۳۶۹ به صورت سهامی خاص تاسیس شد و به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده سال ۱۳۸۵ نام شرکت به شرکت صنایع چوب خزر کاسپین تغییر یافت. همچنین در سال ۹۸ شرکت فیبر بابلسر (سهامی خاص) با انتقال کلیه اموال و دارایی‌ها، مطالبات و دیون و تعهدات در شرکت صنایع چوب خزرکاسپین (سهامی‌عام) ادغام شد و از آن تاریخ عملیات شرکت مزبور در شرکت صنایع چوب خزر کاسپین ثبت شده است. بر اساس آخرین پروانه بهره‌برداری این شرکت در سال ۱۳۹۵، کاسپین در تولید انواع پارکت‌های چوبی با ظرفیت یک‌میلیون مترمربع و روکش کردن تخته ام‌دی‌اف با ظرفیت یک‌میلیون و ۶۵۰‌هزار مترمربع و تولید ام‌دی‌اف با ظرفیت ۵۳‌هزار مترمکعب فعال است. این شرکت در ۹ماه ابتدایی امسال ۴۱‌هزار و ۳۹۶مترمکعب ‌ام‌دی‌اف خام و ۲‌هزار و ۱۱۷مترمکعب ملامینه تولید کرده است. علاوه بر این شرکت یادشده ۹۵۹تن خروجی ورق فوم‌برد در خط تولید خود داشته است.

در جدول گزارش تغییرات درآمدی و سوددهی این شرکت‌ها آمده است.

19