شیراز

شرکت پتروشیمی شیراز به عنوان اولین واحد تولیدی صنایع پتروشیمی ایران در سال ۱۳۴۲ به منظور تولید کودهای شیمیایی آغاز به فعالیت کرد. این شرکت علاوه بر اوره، نیترات آمونیوم، متانول، اسید استیک، آمونیاک، آرگون و کود مایع ازته UAN نیز تولید می‌کند.

مقدار تولید اوره این شرکت در آبان برابر با ۶/ ۱۰۱‌هزار تن بوده که نسبت به تولید مهر به میزان ۵‌درصد افزایش داشته است.

این پتروشیمی به طور میانگین امسال ماهانه ۸۸‌هزار تن آمونیاک به عنوان محصول اول زنجیره تولید کرده است. این رقم برای مهر حدود ۶/ ۶۴ و برای آبان ۲/ ۶۱ هزار تن بوده است. افت ۲ ماهه اخیر به دلیل اورهال شرکت بوده است.

میانگین فروش ماهانه انواع اوره شرکت امسال ۱۵۱‌هزار تن بوده است. این رقم در آبان کمتر از میانگین و حدود ۹۲‌هزار تن گزارش شد.

از نظر ارزش فروش هم این شرکت در آبان حدود ۱۱۰۰‌میلیارد تومان فروش داشته که این رقم بعد از فروش‌های عالی ماه‌های مرداد و شهریور، در زمره فروش‌های خوب شرکت قرار می‌گیرد. این رقم نسبت به مهر ۶‌درصد رشد داشته است.

مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تا پایان آبان به رقمی بالغ بر ۷۴۶۲‌میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۸۱‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

میانگین نرخ فروش اوره در آبان ۱۰هزار و ۷۲۸ تومان به ازای هر کیلو بوده که نسبت به رقم ۶‌هزار و ۵۱۰ تومانی مهر، رشد عالی ۶۵‌درصدی را نشان می‌دهد. نرخ اوره صادراتی هم در آبان حدود ۶۰۰ دلار بوده است. این نرخ در حدود قیمت نیمه دوم مهر ماه برای نشریاتی است که نرخ اوره ایران را گزارش کرده‌اند.

   شلرد

کود شیمیایی اوره لردگان در آبان ماه ۱۴۰۰، مبلغ ۶/ ۳۰ میلیارد تومان درآمد داشته است که ۸۷/ ۸۱ درصد آن مربوط به فروش داخلی و ۱۳/ ۱۸ درصد آن مربوط به کل صادرات شرکت است. درآمد شرکت در این دوره نسبت به ماه قبل ۶۶/ ۷۲درصد کاهش و نسبت به میانگین ماه‌های قبل ۱۹/ ۵۲ درصد کاهش داشته است.

از ابتدای سال مالی تا پایان ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰جمع درآمدهای (فروش محصولات) شرکت ۴۶۴‌میلیارد تومان است. شرکت در این دوره ۲۲۵‌میلیارد تومان فروش داخلی و ۲۴۴‌میلیارد تومان صادرات داشته است.

هیات وزیران در تاریخ ١٨/ ٠٧/ ١٣٩٨ نرخ فروش کود اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بر اساس نرخ‌های بورس کالا را مصوب کرده است. بر اساس مصوبه مذکور قیمت فروش کود اوره در کیسه ۵٠ کیلویی درب واحد تولیدی و تحویل به شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی به مبلغ ۳۹۸هزار و ۱۲۵ ریال ابلاغ شده است.

همچنین سازمان برنامه‌وبودجه کشور موظف است ما‌به‌التفاوت حداقل قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت فروش شرکت‌های پتروشیمی به بخش کشاورزی را پس از حسابرسی یارانه‌ای در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی کند تا پس از تصویب و تخصیص اعتبار توسط وزارت جهاد کشاورزی در اختیار شرکت‌های مذکور قرار گیرد.

طبق این اطلاعیه تفاوت نرخ اوره تکلیفی با نرخ‌های علی‌الحساب منظور شده در دفاتر برای ۸ماه نخست سال ١۴٠٠ مبلغ ۸۱۹میلیارد و ۸۶۷‌میلیون ریال است.