Untitled-1

سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو): پرتفوی سرمایه‌گذاری این شرکت با محوریت مواد و محصولات دارویی است، به طوری که 79درصد از بهای تمام شده شرکت وابسته به صنعت مواد و محصولات دارویی است. مواد و محصولات شیمیایی با 15‌درصد از بهای تمام شده در رتبه دوم قرار می‌گیرند. پارس دارو (13درصد)، پخش هجرت (9درصد) و داروسازی شهید قاضی و فرآورده‌‌‌های‌‌‌ تزریقی‌‌‌ ایران‌‌‌ (هرکدام با 8‌درصد)، بیشترین وزن را در بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت به خود اختصاص داده‌اند.

هلدینگ داروپخش از منظر ارزش بازار که در نهایت مازاد ارزش پرتفوی بیشتری را نیز به خود اختصاص می‌دهد، در رتبه اول قرار می‌گیرد که در دسته‌‌‌بندی صنایع جزو شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی است. رتبه بعدی را شرکت‌های کلر پارس از دسته محصولات شیمیایی و تولید مواد اولیه ‌‌‌داروپخش هرکدام با حدود 11درصد وزن از ارزش بازار پرتفوی بورسی تشکیل داده‌اند. 85‌درصد از بهای تمام شده شرکت متعلق به پرتفوی بورسی و 14درصد وزن پرتفوی غیر‌بورسی شرکت است. ‌‌‌

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو): تاپیکو با 16 شرکت از مجموع 31 شرکت بورسی پرتفوی خود در صنعت محصولات شیمیایی با وزن 60درصدی از بهای تمام شده، متاثر از صنعت محصولات شیمیایی است. استخراج کانه‌های فلزی (14درصد) و استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف (11درصد) در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 38درصد و سرمایه‌گذاری صدرتامین با 17درصد بر اساس بهای تمام شده بیشترین وزن پرتفوی را به خود اختصاص داده‌اند که هر دو از شرکت‌های سرمایه‌گذاری با پرتفوی مختص به خود هستند که اولی عمدتا وابسته به صنایع شیمیایی و دومی وابسته به صنعت استخراج کانه‌های فلزی است.

بر اساس ارزش بازار و مازاد ارزش ایجاد شده برای این شرکت به ترتیب شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (19درصد)، پتروشیمی مارون (17درصد) و پتروشیمی فناوران (12درصد) بیشترین تاثیر را بر تغییرات خالص ارزش دارایی‌های شرکت خواهند داشت که هر سه شرکت مذکور در گروه محصولات شیمیایی دسته‌بندی می‌شوند. 80درصد از بهای تمام شده مجموع پرتفوهای شرکت، بورسی و 20‌درصد متعلق به شرکت‌های غیر‌بورسی است. تاپیکو در پرتفوی بورسی تحت‌تاثیر گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین و در پرتفوی غیر‌بورسی، عمدتا تحت‌تاثیر «چکارن» و «چکاوه» است. همچنین پتروشیمی ایلام یکی دیگر از شرکت‌های قابل‌توجه غیربورسی است که سالانه 150هزارتن پلی‌اتیلن از خوراک اتیلن تولید می‌کند. شرکت پتروشیمی مروارید نیز محصولاتی مانند منواتیلن گلایکول و اتیلن را تولید و به فروش می‌رساند. پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس نیز یکی از ارزشمندترین دارایی‌های غیربورسی تاپیکو است.

سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو): از مجموع 28 شرکت پرتفوی بورسی این شرکت، 8 شرکت با وزن 37درصدی از کل بهای تمام شده، مربوط به صنعت فلزات اساسی هستند. صنعت استخراج کانه‌های فلزی با سه شرکت و وزن 30درصدی و صنعت استخراج زغال‌سنگ با 12درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. بر اساس بهای تمام شده، توسعه ‌‌‌معادن‌‌‌ و فلزات‌‌‌ (27درصد)، فولاد مبارکه (18درصد) و زغال‌سنگ پروده طبس و ملی‌‌‌ صنایع‌‌‌ مس‌‌‌ ایران‌‌‌ (هرکدام با 13درصد) بیشترین وزن را به خود اختصاص داده‌اند.

ترکیب اهمیت شرکت‌ها در بهای تمام شده در بخش ارزش بازار و ارزش افزوده پرتفوی نیز حفظ شده است به طوری که ملی‌‌‌ صنایع‌‌‌ مس‌‌‌ ایران (30درصد)، فولاد مبارکه اصفهان (17درصد) و توسعه ‌‌‌معادن ‌‌‌و فلزات‌‌‌ و زغال‌سنگ پروده طبس (هرکدام با 10درصد) بیشترین سهم از تعیین خالص ارزش روز دارایی‌ها را دارند. «فولاد» و «فملی» در صنعت فلزات اساسی، «ومعادن» در بخش سرمایه‌گذاری و وابسته به استخراج کانه‌های فلزی و «کزغال» در بخش استخراج زغال‌سنگ دسته‌بندی می‌شوند. 96درصد از بهای تمام شده کل پرتفوی‌های شرکت مربوط به سبد بورسی و تنها 4درصد غیر‌بورسی است. شرکت فولاد اکسین خوزستان در پرتفوی غیربورسی تاصیکو، سالانه 700هزارتن تولید ورق فولادی دارد که می‌تواند حدود 3هزارمیلیارد تومان سودخالص برای سال1400 محقق کند.