Untitled-1

  صنعت تایر در ایران

در ایران 11 کارخانه تایر و تیوپ فعال هستند که ظرفیت تولید آنها در سال 99 حدود 380 هزار تن بوده که از این میان 7کارخانه در بورس و فرابورس حضور دارند. آمار تولید تایر کشور حدود 273 هزار تن بوده‌است و مابقی نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

صنعت پایین‌دست تایرسازان عمدتا صنعت خودروسازی است که مصارف تایر در دو گروه تولیدات ماشین و تعویض لاستیک ماشین طبقه‌بندی می‌شود. افزایش یا کاهش تولید خودرو تاثیر مستقیمی بر افزایش و کاهش تولید تایر در کشور دارد.

مقدار واردات لاستیک به‌دلیل وجود قاچاق در برخی سایزها دقیقا مشخص نیست اما به‌نظر می‌رسد واردات سال 99 حدود 100 هزار تن باشد. در سال 99 حذف تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات تایر و جایگزینی آن با ارز سامانه نیما محرک تولید بیشتر انواع محصولات داخلی و کاهش واردات شد. همچنین در سال 2020 ارزش واردات تایر کشور حدود 100 میلیون دلار بوده که حدود 90 درصد آن از کشور چین و مابقی از کشورهای ترکیه، تایلند، هند، اندونزی و آلمان وارد شده‌است.

در آبان سال 99 بر اساس مصوبه‌ ستاد تنظیم بازار وزارت صمت، تایرسازان از شمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت خارج شده‌اند و تعیین قیمت تایرهای سواری بر‌عهده انجمن صنفی تولیدکنندگان قرار گرفته ‌است. پس از آن انجمن صنفی پس از بررسی‌های کارشناسی، نرخ جدید انواع تایر سواری را به‌سازمان حمایت اعلام می‌کند. به‌نظر می‌رسد که به‌ترتیب شرکت‌های «پاسا»، «پکرمان» و «پارتا» با بالاترین p/ e تحلیلی در حال معامله هستند. نکته قابل‌توجه در رابطه با شرکت «پکویر» است و سال مالی آن که در آذر‌ماه به‌پایان می‌رسد و گویای آن است که این شرکت احتمالا تا پایان سال‌جاری مجمع عمومی عادی خود را برگزار کند. در صورت تقسیم 50درصدی سود هر سهم، p/ e «پکویر» به‌کمتر از 7 خواهد رسید. شرکت با تغییراتی که پیش‌رو دارد می‌تواند در پاییز سال‌جاری و تا پیش از اتمام سال مالی به‌ظرفیت تولیدی شرکت 10 هزار تن اضافه کند که در بودجه شرکت نیز لحاظ شده و  تولید تایر را برای سال منتهی به‌آذر 1400 معادل 34 هزار تن برآورد کرده‌اند، پس از آن طرح دوم شرکت در رابطه با بهره‌برداری از 15‌هزار تن لاستیک در برنامه قرار خواهد گرفت که به‌نظر می‌رسد این طرح در اواسط سال 1401 به‌بهره‌برداری برسد و p/ e تحلیلی شرکت را برای سال 1401 به‌محدوده 4 و با افزایش نرخ‌های احتمالی حتی به‌ کمتر از 4 نیز برساند.