مشکلات، عواقب و فسادزایی دلار ۴۲۰۰ تومانی برای همگان آشکار است و بارها در طول چند سال گذشته حتی مسوولان مهم کشور در این مورد اظهار نظر کرده‌اند. صنعتی که به دلیل تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی، نسبت به سایر صنایع کشور کوچک نگه داشته شده است. البته تحریم‌ها نیز مشکلات صنعت دارو را در این زمینه دوچندان کرده است.

شرکت‌های دارویی برای دور زدن تحریم‌ها متحمل هزینه‌های نقل و انتقال پول می‌شوند. همچنین به دلیل عدم امکان استفاده از LC به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌ها مجبور هستند خریدهای خود را به صورت نقدی انجام دهند و جنس را هم چند ماه بعد تحویل بگیرند. مشکلات در تامین مواد اولیه باعث کاهش تولید و فروش مقداری شرکت‌ها از دی ماه سال ۹۹ شده است.

این کاهش تولید و فروش باعث کمبودهای دارویی در چند محصول نیز شده است. همچنین به دلیل اخذ تسهیلات مالی برای تامین مواد اولیه از حدود شهریور ماه سال گذشته، شاهد افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌های دارویی بوده‌ایم در حالی که متناسب با آن فرآیند تامین مواد اولیه و تولید و فروش محصولات اتفاق نیفتاده است.

شیوع ویروس کرونا اثر دوگانه‌ای برای صنعت دارو به همراه داشته است؛ به دلیل رعایت پروتکل‌ها شامل زدن ماسک و شست‌و‌شوی دست‌ها، درصد ابتلا به بیماری‌های عادی از جمله سرما خوردگی و بیماری‌های حساسیتی و فصلی به شدت کاهش یافت که در نتیجه کاهش شدید تقاضا برای محصولات آنتی بیوتیک را در پی داشته است. همچنین به دلیل تخصیص بالای ظرفیت بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی، عمل‌های جراحی سایر بیماری‌ها نیز کاهش یافت و به تبع آن محصولاتی که در اتاق عمل کاربرد داشتند با کاهش تقاضا مواجه شدند.

از طرف دیگر تقاضا برای محصولات مکمل از جمله ویتامین‌ها که در پیشگیری و بهبود ویروس کرونا موثر هستند افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت و شرکت‌هایی که در سبد محصولات خود، محصولات مکمل جایگاه بالایی داشت توانستند از این وضعیت به خوبی منتفع شوند. البته باید خاطرنشان کرد افزایش شدید نرخ ارز که به تبع آن افزایش شدید قیمت محصولات مکمل خارجی را در پی داشته است و همچنین ممنوعیت واردات محصولات مشابه تولید داخلی نیز در این وضعیت موثر بوده است. همچنین برخی محصولات که در درمان ویروس کرونا موثر هستند نیز شاهد افزایش فروش بوده‌اند.