تازه ترین واکنش ها به عدم کاندیداتوری سیدحسن خمینی

اشرف بروجردی، در تحلیل فضای جامعه در آستانه انتخابات خردادماه و در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم حضور سیدحسن خمینی در انتخابات که به گفته فعالین سیاسی می‌توانست ضمن ایجاد اجماع در بدنه اصلاحات، از فیلتر شورای نگهبان نیز گذشته و اقبال خوبی نیز در جامعه داشته باشد؛ ارزیابی شما از سایر گزینه‌های بالقوه اصلاحات چیست، گفت: نخست باید این مورد را متذکر شوم که در عرف بین‌الملل و در سیاست‌های مدون جامعه خودمان‌، قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر، اساسا انتخابات مفهوم، تعریف و روالی دارد که باید احصاء شود؛ یعنی مهم برای جامعه ما باید این باشد که بتوانیم این قوانین و مقررات را به خوبی اجرا کنیم. آنچه که به نظر می رسد، در سال‌های اخیر انتخابات ما قدری مورد تشکیک قرار گرفته به واسطه این است که بعضی از این اصول و مقررات و سیاست‌ها اعمال نمی شود و به نظر می‌رسد که انتخابات مفهوم واقعی خود را دارد آرام آرام از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: انتخابات یعنی این که افراد جامعه بتوانند فردی را که تشخیص می‌دهند بهترین گزینه برای تحقق یک هدف است را انتخاب کنند و اکثریت هم هر چه گفتند، همان محقق شود؛ یعنی اکثریت می تواند ملاک عمل باشد؛ همان طور که امام بارها روی آن تاکید کردند و در بدو ورود به کشور هم حرفشان این بود که دولت نمی تواند برای نسل‌های بعد تصمیم‌گیری کند و خود آن مردم باید تصمیم بگیرند.

وی افزود: امروز در شرایطی قرار داریم که به نظر می‌رسد نیاز داریم تا قدری در انتخابات بازنگری کنیم تا همه قوانین در آن رعایت شود؛ این بازنگری به ما کمک می کند قوانین و مقررات اجرا شود و هر چیزی در جایگاه خودش قرار بگیرد و این چنین نباشد که علائق بر قوانین حاکم شود به این معنی که افراد بر اساس سلیقه‌شان دیگران را تفسیر کرده و اعمال نظر کنند. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: این نوع نگاه و برخورد سلیقه‌ای باعث می‌شود تا سرمایه اجتماعی نظام کاهش پیدا کند و اعتبار آن زیر سوال برود یا بهتر بگویم این موارد باعث شده تا دلسوزان جامعه نسبت به اعتبار نظام احساس نگرانی کنند که مبادا با همه زحماتی که برای استقرار این نظام کشیده شده و در این ۴۰ سال فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته، نتواند آن طور که باید انتظارات جامعه و مردم را محقق کند. 

وی افزود: در این دوره از انتخابات به نظر می‌رسد که جامعه احساس نگرانی دارد و این نگرانی ناشی از این است که نوعی دوگانگی در انتخاب پیش روی جریان‌ها قرار گرفته است؛ همیشه بین دو جهت سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا دوگانگی وجود داشت اما در این دوره شواهد حاکی از این است که دو جریان سنتی در میان خود نیز دچار بحران تصمیم تصمیم‌گیری شده‌اند و همین امر نیز نوعی سرخوردگی را در میان آحاد جامعه ایجاد کرده است. 

وی ادامه داد: نگرانی ما از این است که مبادا روزی برسد که مردم نسبت به حاکمیت دچار سرخوردگی شوند. اگر قرار بر این است که این انتخابات طبق قوانین و مقررات شکل بگیرد و پیش برود و باید هم مسئولین نظام و هم کلیت نظام یک تصمیم عاقلانه، منطقی، خردورزانه، آینده نگرانه و به نفع مصالح عمومی جامعه و همسو با اراده جامعه و تحقق خواسته‌های آنها بگیرند. 

ادامه واکنش ها به عدم کاندیداتوری سیدحسن خمینی /یک رئیس جمهور عادی نمی خواهیم

بعضی ها می خواهند که به هر شکلی در صحنه سیاست بازی کنند

همچنین جهانبخش محبی نیا، گفت: اولین شاخصه ای که رئیس جمهور آتی باید داشته باشد این است که کاندیدا از نظر عقلی و جامعه شناختی باید اعتبار داشته باشد،این ویژگی از نظر حقوقی نیز حائز اهمیت است. افرادی که خود را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آماده کردند باید دقیقا دروازه ورود به این موضوع را بشناسند و شاکله رجل سیاسی و مذهبی بودن را پیدا کرده باشند.

این فعال سیاسی به ایسنا گفت: مسئله بعدی این است که متاسفانه کشور در حوزه سیاست، فرهنگ و اخلاق با لرزش های خطرناکی رو به رو است؛ برای تصحیحش فقط یک رئیس جمهور عادی بودن فایده ندارد. رئیس جمهوری می خواهیم که قد و قامت ریاست جمهوری را به جایی برساند که از دل فعالیت هایش توجه به فرهنگ، اقتصاد و اجتماع دربیاید.

وی اظهار کرد: اقتصاد ایران در بدترین شرایط است. ارزش پول ملی ما در آخرین جایگاه ارزش جهانی است. مسئله تورم بی کاری و فرار بچه های نازنین این مملکت به کشورهای دیگر هم هست. ما باید با مدیریت بهینه اقتصاد و سیاست از دارایی های فرهنگی و اقتصادی ایران بزرگ حمایت کنیم.

محبی نیا گفت:  بعضی ها می خواهند که به هر شکلی در صحنه سیاست بازی کنند. کسانی را به عنوان کاندیدا معرفی کردند که نه در شان قانون اساسی و نه در شان و شئون ریاست جمهوری هستند. اینها را معرفی می کنند که فردا بتوانند هر استاندار و مدیری را در دولت جا دهند.

وی افزود: برخی ها هم به دنبال به هم زدن نظم و ایجاد اختلال در تمدن ما هستند. کسی که ایران اسلامی را قبول ندارد، نمی تواند وارد میدان رقابت شوند. برخی این افراد را به عنوان چهره معرفی می کنند. از رقابت سالم  بحران و معضل می خواهند درست کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.