زنجیره ارزش

سنگ آهن پس از استخراج از معدن و انجام عملیات تغلیظ (کنسانتره‌سازی) به واحدهای انباشت منتقل و به کارخانه‌های گندله‌سازی جهت تولید گندله ارسال می‌شود.محصول کارخانه‌های گندله‌سازی به عنوان ماده اولیه در  فرآیند احیا به واحدهای احیای مستقیم ارسال می‌شود. در روش احیای مستقیم گندله‌های سنگ آهن به تدریج وارد کوره شده و به وسیله گاز احیا کننده مداوم احیا می‌شوند.

و در نهایت آهن اسفنجی در پایین کوره توسط گاز خنک کننده، سرد شده و  از کوره خارج می‌شود و آماده انتقال به فولادسازی می‌شود. آهن اسفنجی به همراه حدودا ۵ تا ۱۰ درصد قراضه آهنی وارد کوره‌های فولاد‌سازی شده و ذوب می‌شوند برای تولید بیلت و اسلب استفاده می‌شود.

شرکت‌های فولادی و سنگ آهنی  بر اساس نوع تولیدات و فعالیت خود در بخش‌های مختلف این زنجیره قرار می‌گیرند. براساس راهبردهای سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ کشور، ظرفیت اسمی تولید فولاد باید تا سال ۱۴۰۴  به ۵۵ میلیون تُن برسد.

کشورهای امارات، عربستان و ایران بیش از ۷۰ درصد مصرف فولاد خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌اند.  ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد در خاورمیانه است و در حال حاضر از نظر تولید فولاد در دنیا  در جایگاه دهم قرار گرفته است.

جایگاه شرکت‌های فولادی در بورس

صنعت فولاد در گروه فلزات اساسی بازار بورس قرار دارد و درصد قابل‌توجهی از گروه فلزات اساسی را به خود اختصاص داده است.

فولاد مبارکه: شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی کشور است.

انواع محصولات فولادی ورق گرم و سرد، قلع اندود، گالوانیزه و رنگی تولید می‌کند.

فولاد خوزستان: با ظرفیت ۸/ ۳ میلیون تن یکی از بزرگ‌ترین عرضه کنندگان شمش فولادی در ایران و دومین قطب تولید  فولادخام در کشور است.

حاشیه سود‌ها و P/ E ها

با توجه به  نسبت P/ E  می‌توان گفت که شرکت فولاد امیرکبیر کاشان (فجر) وضعیت مناسبی نسبت به هم گروهی‌های خود دارد و همچنین فولاد کاویان (فوکا) نیز با توجه به رشد eps که در سال ۹۹ داشته، امسال از زیان دهی خارج شده است و می‌تواند گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری در بلند مدت باشد.

ارزش بازار  ۵ شرکت بزرگ فولادی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید فولاد مبارکه اصفهان ( فولاد ) با ارزش بازار تقریبی ۲۸۸ هزار میلیارد تومان ( ۲۸۸ همت ) در صدر بیشترین ارزش بازار صنعت فولاد قرار دارد و بعد از آن فولاد خوزستان (فخوز) با ارزش بازار ۷۶ هزار میلیارد تومان (۷۶ همت) قرار گرفته است.

موارد تاثیرگذار بر سودسازی شرکت‌های فولادی

از موارد تاثیرگذار بر سودسازی این شرکت‌ها می‌توان به قیمت جهانی شمش فولاد و نرخ ارز اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر نرخ فروش این شرکت‌ها خواهد داشت.

یکی دیگر از موارد مهم، مقدار فروش در شرکت‌ها است.  شاید بعضی از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را داشته باشند به دلیل بحث‌های مطرح شده در مورد رفع احتمالی تحریم‌ها، چشم اندازشان نسبت به ارز یک روند خنثی و در بعضی مواقع کاهشی باشد. در این مطلب قصد نداریم در مورد روند ارز صحبت کنیم ولی جدا از این موضوع اگر روند ارز به دلیل رفع احتمالی تحریم‌ها یک روند خنثی و کاهشی هم باشد با وجود این خبر، شرکت‌ها پتانسیل صادرات بهتری پیدا می‌کنند و می‌توانند از نظر مقدار فروش عملکرد مناسب‌تری را ثبت کنند.